Brev skickat igår (söndag), kommer det fram idag?

bettysmatte

Trådstartare
Hur är det med det egentligen? Jag lade ett brev på lådan igår, innan den tömdes. Kommer det brevet att komma fram till mottagaren (inom Sverige) idag? På Postens sida står det att det tar "en arbetsdag", men hur sjutton definieras det :confused: ? I normala fall tänker jag ju mån-fre, men posten jobbar väl ändå varje dag i veckan??
 
Om det är lagt i lådan före tömning (och det är en låda som töms på söndagar då...) så SKA det komma fram idag (med A-post). Men jag saknar så mycket post från det gångna året så snart är jag mer förvånad om den kommer fram än om den inte gör det.
Ja, det är a-post och, ja, lådan töms på söndagar. Håller med om att posten verkligen har blivit KNAS. Jag har under det senaste året fått två väldigt mosade paket (något som aldrig hände mig förut) samt nyligen ett strimlat IKEA Family-kort. Kuvertet var skrynkligt, och kortet var alltså strimlat. Fastnat i någon maskin kanske?
 
Så här står det på vidare på postens sida: "Ett brev som läggs på innan brevlådans sista tömningstid delas ut enligt villkor för vald tjänst. Exempel ett vanligt brev, 1:a-klassbrev delas ut nästkommande helgfria vardag."
Så om jag tolkar det rätt så "ska" mitt brev komma fram idag....(kanske... ;) )......
 
Jag har märkt en stor förändring senaste 2 åren, till det mycket sämre.

Det är jag som öppnar posten på jobbet och det senaste året har de allra flesta fakturor börjat komma 7-10 dagar efter postning, med a- och b-post.
Många av dem är dessutom 10 dagar på. Vi får helt enkelt strunta i det och få dem genom systemet innan vi kan betala (attestering och sådant). Tyvärr är det ju leverantören som får lida.

Dessutom har fakturor börjat försvinna och kommer aldrig fram.

Jag förväntar mig inte längre att posten kommer fram ens 3 dagar senare utan förväntar mig att det tar ca 4-10 dagar oavsett frankering.
 
Jag har märkt en stor förändring senaste 2 åren, till det mycket sämre.

Det är jag som öppnar posten på jobbet och det senaste året har de allra flesta fakturor börjat komma 7-10 dagar efter postning, med a- och b-post.
Många av dem är dessutom 10 dagar på. Vi får helt enkelt strunta i det och få dem genom systemet innan vi kan betala (attestering och sådant). Tyvärr är det ju leverantören som får lida.

Dessutom har fakturor börjat försvinna och kommer aldrig fram.

Jag förväntar mig inte längre att posten kommer fram ens 3 dagar senare utan förväntar mig att det tar ca 4-10 dagar oavsett frankering.

Vi fakturerar bara via e-post. Önskar att våra leverantörer också gjorde det.
 
Jag har märkt en stor förändring senaste 2 åren, till det mycket sämre.

Det är jag som öppnar posten på jobbet och det senaste året har de allra flesta fakturor börjat komma 7-10 dagar efter postning, med a- och b-post.
Många av dem är dessutom 10 dagar på. Vi får helt enkelt strunta i det och få dem genom systemet innan vi kan betala (attestering och sådant). Tyvärr är det ju leverantören som får lida.

Dessutom har fakturor börjat försvinna och kommer aldrig fram.

Jag förväntar mig inte längre att posten kommer fram ens 3 dagar senare utan förväntar mig att det tar ca 4-10 dagar oavsett frankering.

Det är ju samma här för mig som lågavlönad med halvt sjukbidrag, så jag hinner oftast få påminnelse - a la kravstuk, innan jag hinner betala. Så jag har försökt fixa E-fakturering på det mesta. Man skulle ju kunna köra autogiro också. Men då drar många företag beloppen LÅÅÅÅÅNGT innan "sista betalningsdag" och det tycker jag är FULT. Och när nu många företag, som gått över till E-faktura och i början erbjöd detta för att man skulle slippa fakturaavgift har börjat lägga in fakturaavgift även på E-fakturor. Då börjar man bli än mer kinkig...
 
Det är ju samma här, så jag hinner oftast få påminnelse - a la kravstuk, innan jag hinner betala. Så jag har försökt fixa E-fakturering på det mesta. Man skulle ju kunna köra autogiro också. Men då drar många företag beloppen LÅÅÅÅÅNGT innan "sista betalningsdag" och det tycker jag är FULT.

Va tråkigt, alla mina autogiro dras sista vardagen i månaden. Försäkringar och hyresgästföreningen i mitt fall.
 
Hur är det med det egentligen? Jag lade ett brev på lådan igår, innan den tömdes. Kommer det brevet att komma fram till mottagaren (inom Sverige) idag? På Postens sida står det att det tar "en arbetsdag", men hur sjutton definieras det :confused: ? I normala fall tänker jag ju mån-fre, men posten jobbar väl ändå varje dag i veckan??
Nä numera får man vara glad om det kommer fram alls... :cool:
 
Vill bara inflika att fler företag än ni tror använder Citymail ist för posten och för oss iaf är det de breven som saknas/kommer fram sent osv. Enligt släkting som jobbar i branschen är det nya sorteingssystemet på posten väldigt beroende av att adressen är rätt, många företag har inte uppdaterade adresser sen man la till lghnr officiellt för lägenheter tex och de fastnar då i systemet och brukar ta någon extra dag.

Däremot om man postar brev själv så är det ju posten. TS om allt går som det ska och adressen är korrekt så borde det komma fram idag. Är du orolig så ring och dubbelkolla med mottagaren att de fått det! Är det ett företag du skickat till så kan de få brevet idag på em men kanske inte registrerar det i sina system förrän under morgondagen (händer ofta på mitt jobb då posten lämna i receptionen).
 
När jag bodde i Uppsala och fick post från det området eller söderifrån tog det oftast bara ett dygn. Nu när jag bor i Åre tar det oftast 2 dygn eller mer när det kommer från Stockholmsområdet eller längre bort. Ett brev jag skickade tog 6 dagar från Åre till Sthlm O_o (men man ska väl vara glad om det alls kommer fram har jag förstått). DHL och/eller Schenker (minns inte vilka, dessa har utlämning på samma ställe) fixar oftast 1 dygn hit.
 
Egentligen ska det väl komma fram idag, om lådan verkligen tömdes igår.
I praktiken skulle jag väl dock vilja säga att det jag postat på söndagen, har kommit fram till mottagaren nästkommande onsdag-torsdag. :down:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 764
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: MJLee
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp