Brevlådeetiketter

Hermelin

Trådstartare
Jag har två dagstidningar. Alltså har jag två olika etiketter på min brevlåda så att budet stoppar ner rätt tidningar. Några av mina grannar har etiketter på sina brevlådor där jag inte ens kan gissa vilka tidningar de står för. Och jag vill veta!
 
Jag har två dagstidningar. Alltså har jag två olika etiketter på min brevlåda så att budet stoppar ner rätt tidningar. Några av mina grannar har etiketter på sina brevlådor där jag inte ens kan gissa vilka tidningar de står för. Och jag vill veta!

Strängt taget är det inte din ensak vilka tidningar grannarna prenummerar på precis som allt annat som försiggår innanför grannarnas ytterdörr och väggar, tycker bara det är oförskämd nyfikenhet. Om du ändå absolut MÅSTE veta så fråga grannaen eller tidningsbudet när hen kommer
 
Senast ändrad:
Jag har två dagstidningar. Alltså har jag två olika etiketter på min brevlåda så att budet stoppar ner rätt tidningar. Några av mina grannar har etiketter på sina brevlådor där jag inte ens kan gissa vilka tidningar de står för. Och jag vill veta!
Varför villl du veta?
 
Strängt taget är det inte din ensak vilka tidningar grannarna prenummerar på precis som allt annat som försiggår innanför grannarnas ytterdörr och väggar, tycker bara det är oförskämd nyfikenhet. Om du ändå absolut MÅSTE veta så fråga grannaen eller tidningsbudet när hen kommer

Jag är nyfiken! Oförskämd? Nja, det kan jag förstås inte hålla med om. Om det var en hemlighet så är ju etiketter på brevlådan en riktigt dålig idé.
 
Jag har jobbat just som tidningsbud i flera år. Och gällande de som enbart består av färger, så skiljer det beroende på vilket område man bor i. De med text, är samma över landet.

Men de flesta stora tidningar levereras med tidningsbud idag.
 
Jag är nyfiken! Oförskämd? Nja, det kan jag förstås inte hålla med om. Om det var en hemlighet så är ju etiketter på brevlådan en riktigt dålig idé.

Gällande hemlighet så tar vissa bort märkena hela jäkla tiden. Just pga de inte vill folk ska veta vilka tidningar de har, eller hur många. Det funkar om man kör sin runda hela tiden. Men om en vikarie kommer å kör kan det bli lite svårt. Tänk er själva att det står 5 omärkta lådor på rad och man ska dela 10 tidningar på det stoppstället. Blir lätt kaos
 
Jag har aldrig sett några lappar på brevlådor. Trodde det var listor, namn och ev lägenhetsnummer de gick efter.
 
I stan går de efter listor och på landet på klistermärken. Iaf här där jag jobbar som tidningsbud. Uppsala med omnejd. Och buden lyder under tystnadsplikt precis som posten.
 
Jag har inte ens själv lyckats räkna ut vad alla etiketter på min egen brevlåda står för ;)

Har ytterst få tidningar som inte är direktsdresserade. Ena klisterlappen står det Ergo på och den är lätt (studentrelaterad tidning som heter just ergo, från studentkåren här). Men resten? Ett mysterium ;P
 
Jag har två dagstidningar. Alltså har jag två olika etiketter på min brevlåda så att budet stoppar ner rätt tidningar. Några av mina grannar har etiketter på sina brevlådor där jag inte ens kan gissa vilka tidningar de står för. Och jag vill veta!
Ska du ta anställning inom Tidningstjänst?
 
Som tidningsbud på 80-talet kan jag meddela att Röd är MoraTidning, Gul är Dalademokraten och RödVit följdaktligen FaluKuriren. Vad som var DN och SvD escapes me så här 30 år senare.

All annan information i ämnet du får är enbart till för att förvilla dig.
 
Förr hade buden listor på papper med sig. Funkar det inte så längre?


Idag har vi mobiler. Men spelar ingen roll när folk är livrädda att märka sina lådor med namn... Tänk scenariot att komma till ett ställe där posten satt upp 10 likadana lådor. Av dessa är max 5 märkta med namn. Lycka till att få ner tidningen i rätt låda..

Folk har en onaturlig rädsla att skriva namn på sina postlådor...
 
Idag har vi mobiler. Men spelar ingen roll när folk är livrädda att märka sina lådor med namn... Tänk scenariot att komma till ett ställe där posten satt upp 10 likadana lådor. Av dessa är max 5 märkta med namn. Lycka till att få ner tidningen i rätt låda..

Folk har en onaturlig rädsla att skriva namn på sina postlådor...

Var sätter posten upp brevlådor? Har jobbat både som brevbärare och tidningsbud men aldrig sett det.
 
Var sätter posten upp brevlådor? Har jobbat både som brevbärare och tidningsbud men aldrig sett det.

Jag vet inte var och vem men det är supervanligt med likadana brevlådor vid "brevlådeställen" ute på landet.

Förr satte posten både upp och bytte ut trasiga lådor på landet, men de tycks ha slutar med det här i alla fall.
 
När jag gick extra som bud för ett par år sedan hade vi listor, men de hjälper ju inte så mycket om man står framför ett ställ med tio lådor utan vare sig namn eller nummer (inte så ovanligt som man gärna vill tro). Då är det bra med etiketter.

Eller som hos mig där hälften av grannarna inte accepterar den nya gatuadressen utan hittar på lite egna namn på husen, eller ibland nummer som de tycker verkar rimliga. På min gata finns tex hus 2, 8 och 10. Endast!
 
Eller som hos mig där hälften av grannarna inte accepterar den nya gatuadressen utan hittar på lite egna namn på husen, eller ibland nummer som de tycker verkar rimliga. På min gata finns tex hus 2, 8 och 10. Endast!
Jag tror det är nån annan än dina grannar som hittat på deras nummer, typ en stadsplanerare eller så.
Har du kollat på en fastighetskarta hur det ser ut?
 

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 210
Senast: tanten
·
Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
426
Senast: Catsu
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 341
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Min läkare på företagshälsovården har tabbat sig och skrivit saker i mitt senaste sjukintyg som jag absolut inte vill att min...
Svar
9
· Visningar
870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp