Tror ni att det blir ett "JA"? Själv hoppas jag att det blir JA för då finns det risk att fler följer efter. Det är bra om var o en sköter sitt eget land själva :)

Varför det? Enade vi stå, söndrade vi falla... Självklart är det svårt att komma överens, men det bör ju inte hindra oss från att försöka och förskansa oss bakom våra egna gränser.

Det står väl och väger, men jag hoppas de röstar nej.
 
Tror ni att det blir ett "JA"? Själv hoppas jag att det blir JA för då finns det risk att fler följer efter. Det är bra om var o en sköter sitt eget land själva :)

Det mesta tyder på att de stannar och Jo Cox ger sannolikt ytterligare vind i seglen för den sidan. Oavsett hur det går kommer det inte bli några stora förändringar.
 
Varför det? Enade vi stå, söndrade vi falla... Självklart är det svårt att komma överens, men det bör ju inte hindra oss från att försöka och förskansa oss bakom våra egna gränser.

Det står väl och väger, men jag hoppas de röstar nej.
Inte föll väl Sverige sönder innan vi gick med. Vi hade ju en fantastisk utveckling innan
 
Jag är mest förundrad över hur engelsmän i sociala medier uttrycker sin önskan att lämna en union, där beslut tas över deras huvuden i en huvudstad långt borta, av politiker som inte tycks se behovet i just deras region på samma sätt som de gör - samma engelsmän som tidigare inte alls förstod skottarnas vilja att rösta sig ur en union, där beslut togs över deras huvuden i en huvudstad långt borta, av politiker som inte tycktes se behovet i just deras region på samma sätt som de gjorde.
 
@Jeffery Just den poängen försökte jag diskutera med min engelska väninna, en ihuga Brexit anhängare. Hon förstod inte alls vad jag menade med att jämföra Skottlands GBexit med Brexit. Enligt henne var det himmelsvid skillnad på att lämna EU och lämna GB eller UK eller vad jag ville kalla det. Enligt henne hör Skottland hemma i Storbrittanien men Storbrittanien hör inte hemma i EU.
Jag ser inte logiken i hennes resonemang och gav upp. Som Frederik den store sa: "I mitt rike får var och en bli salig på sitt sätt".
 
Frågan om Brexit och annan exit och EU-medlemskap eller inte, övergår definitivt mitt förstånd.
Jag har inte förmåga att förstå eventuella konsekvenser om Sverige skulle vilja gå ur.

Argumenten är väl handelshinder hit och dit och isolerad ekonomi, men å andra sidan (för Sveriges del) så kostar det ganska mycket att vara med i EU.
Sverige verkar ju dessutom i stort sett vara enda medlemsstaten som faktiskt respekterar och följer de gemensamma besluten.

Nej, jag vet inte, jag.

Ingen susning om hur britterna resonerar.
Ingen susning om eventuella konsekvenser.
 
Sverige verkar ju dessutom i stort sett vara enda medlemsstaten som faktiskt respekterar och följer de gemensamma besluten.
Nej nej nej så är det INTE. Tex vi följer inte gemensamma beslut när det gäller flyktingarna. Där har vi nypt åt rejält och följer inte gemensamma beslut, tex idkontroller vid gränsen. Och imorgon ska ännu en ny lag om flyktingar röstas igenom :)
 
Inte föll väl Sverige sönder innan vi gick med. Vi hade ju en fantastisk utveckling innan

Men nu finns ju EU, världen har förändrats. Och som jag ser det är EU, och ambitionen att ena snarare än splittra Europa, bra. Och då får man ju bidra och vara med, inte sitta utanför. Jag tycker det är bra att vi ser oss som en del av Europa, och att det finns en gemensam europeisk sak. Vi är ett litet exportberoende land, vi har inget att vinna på att ställa oss utanför internationella samarbeten.
 
Men nu finns ju EU, världen har förändrats. Och som jag ser det är EU, och ambitionen att ena snarare än splittra Europa, bra. Och då får man ju bidra och vara med, inte sitta utanför. Jag tycker det är bra att vi ser oss som en del av Europa, och att det finns en gemensam europeisk sak. Vi är ett litet exportberoende land, vi har inget att vinna på att ställa oss utanför internationella samarbeten.

Nu måste man ju inte vara med i EU för det. Det är riskfyllt när folk köper idéer bara för att det innebär mer samarbete. Sverige hade klarat sig även utan EU precis som Norge och Schweiz. Därmed inte sagt att vi borde lämna.
 
Men nu finns ju EU, världen har förändrats. Och som jag ser det är EU, och ambitionen att ena snarare än splittra Europa, bra. Och då får man ju bidra och vara med, inte sitta utanför. Jag tycker det är bra att vi ser oss som en del av Europa, och att det finns en gemensam europeisk sak. Vi är ett litet exportberoende land, vi har inget att vinna på att ställa oss utanför internationella samarbeten.

Tror du på det själv? Ser du verkligen Inga nackdelar med att vara med EU?
 
Tror du på det själv? Ser du verkligen Inga nackdelar med att vara med EU?

Jo, jordbrukspolitiken. Men man får ta det onda med det goda, och det goda överväger definitivt. Jag tror Sverige tjänar på att vara med i EU, jag tror Europa tjänar på att vara enat, och jag tror att världen tjänar på att Europa också har en röst den internationella politiken. När det nu en gång är så att Europa är uppdelat på en massa olika länder, så behöver vi enas för att bli en stark röst.
 
Frågan om Brexit och annan exit och EU-medlemskap eller inte, övergår definitivt mitt förstånd.
Jag har inte förmåga att förstå eventuella konsekvenser om Sverige skulle vilja gå ur.

Argumenten är väl handelshinder hit och dit och isolerad ekonomi, men å andra sidan (för Sveriges del) så kostar det ganska mycket att vara med i EU.
Sverige verkar ju dessutom i stort sett vara enda medlemsstaten som faktiskt respekterar och följer de gemensamma besluten.

Nej, jag vet inte, jag.

Ingen susning om hur britterna resonerar.
Ingen susning om eventuella konsekvenser.

Tja, praktiskt taget hela svenska näringslivet är emot brexit pga av ökade kostnader av export/import till England, så uppenbarligen anser de att Sverige och England ska vara med i EU trots kostnader. Och viss vi är en av nettobetalarna, men vi får även tillbaka en hel del, både i pengar och i form av ökad och billigare handel. Vi kan definitivt säga hej då till en hel del vi idag tar för givet vad gäller tex, kläder, skor, elektronik osv om England, som är en av vår största handelspartner lämnar EU. Arbetstillfällen i Sverige kommer att minska.

Sverige är ett exportland som är mer beroende än de flesta av tillgång till den europeiska/engelska marknaden som kommer att krympa iom med Englands uttåg. Tom de flesta engelska ekonomer har redan varnat för minskad BNP om England lämnar EU. Förnuft och logik säger att England inte längre kan köra sin 'splendid isolation', hur nostalgiska de än är efter den tid som flytt.

I värsta fall krymper den svenska ekonomin eftersom våra varor både export och import till England blir dyrare pga tullar.
 
Tja, praktiskt taget hela svenska näringslivet är emot brexit pga av ökade kostnader av export/import till England, så uppenbarligen anser de att Sverige och England ska vara med i EU trots kostnader. Och viss vi är en av nettobetalarna, men vi får även tillbaka en hel del, både i pengar och i form av ökad och billigare handel. Vi kan definitivt säga hej då till en hel del vi idag tar för givet vad gäller tex, kläder, skor, elektronik osv om England, som är en av vår största handelspartner lämnar EU. Arbetstillfällen i Sverige kommer att minska.

Sverige är ett exportland som är mer beroende än de flesta av tillgång till den europeiska/engelska marknaden som kommer att krympa iom med Englands uttåg. Tom de flesta engelska ekonomer har redan varnat för minskad BNP om England lämnar EU. Förnuft och logik säger att England inte längre kan köra sin 'splendid isolation', hur nostalgiska de än är efter den tid som flytt.

I värsta fall krymper den svenska ekonomin eftersom våra varor både export och import till England blir dyrare pga tullar.

Det som är bra för näringslivet är inte nödvändigtvis bra för gemene svensk. Att människor vill gå ur EU är inte av ekonomiska skäl utan handlar om sociala faktorer. Ingen som är insatt i ekonomi kan förneka fördelarna för företagen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 674
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 374
Senast: Rosett
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp