Hur kommer det sig att gränsen mellan England och Irland är så komplicerad. medan t-ex. gränsen mellan Sverige och Norge (som inte är med i EU) inte tycks ha några problem?
 
Hur kommer det sig att gränsen mellan England och Irland är så komplicerad. medan t-ex. gränsen mellan Sverige och Norge (som inte är med i EU) inte tycks ha några problem?

Gränsen mellan Irland och Nordirland är sedan länge komplicerad, var ju inte alls länge sedan det var konflikt på Nordirland. Går inte att jämföra med svensk-norska gränsen. Norge står inte heller på något sätt utan avtal med EU, de har samarbetsavtal med EU som rör både handel och människors rörlighet (EES och Schengen).
 
Hur kommer det sig att gränsen mellan England och Irland är så komplicerad. medan t-ex. gränsen mellan Sverige och Norge (som inte är med i EU) inte tycks ha några problem?
Det är väl främst DUP som inte kan tänka sig någon som helst (gräns)kontroll mellan Nordirland och övriga UK och då är det svårt att sy ihop ett avtal eftersom DUP fick en vågmästarroll efter Mays katastrofala extraval.
 
Fast det är klart att det är ett problem. Gränsen mellan Nordirland och republiken måste lösas innan de utträder, annars fallerar ju hela grejen bara där. Och republiken Irland kommer ju aldrig gå ut ur EU då de är helt beroende av EU för mängder med saker, men framför allt jordbruket och den mesta infrastrukturen, så den frågan kommer inte lösa sig själv för UK.

Sen kommer EU inte vilja vara de som pushar på Brexit, vilket innebär att UK kommer få mängder med tidsfrister och uppskov. De kommer kanske försöka förhandla om avtalet, men någonstans här kommer Frankrike och några av de andra med kortare temperament säga nej och där kommer UK tvingas till en ny folkomrösning och det kommer att bli en annan utgång än sist. Här kommer UK igen att försöka förhandla till sig en bättre lösning än vad alla andra EU-länder har, precis som de har idag och så kommer denna cirkus vara igång igen.

Men UK kommer inte lämna EU utan ett avtal. Skulle de lämna kommer de ändå vara kvar i EES och förhandla till sig bra frihandelsavtal mm. Men jag sätter min högra hand på att det inte blir något Brexit. De har för mycket att förlora. Istället kommer de välja att vara kvar, men möjligtvis förhandla och påverka EU om den fria rörligheten av människor.
Läste precis att det diskuteras om en förlängning till slutet av 2019 så på den punkten verkar du få rätt.
 
Hur kommer det sig att gränsen mellan England och Irland är så komplicerad. medan t-ex. gränsen mellan Sverige och Norge (som inte är med i EU) inte tycks ha några problem?
Grejen är ju att Irland och Nordirland i mångt och mycket är ett land. Tex alla sportligor är All-Ireland. Alla fotbollsligor, även eliten, men även knattarna. I hästsporten har man ju tex kvalificeringar i Nordirland till stora tävlingar såsom Dublin, och nere i republiken är det kval till tex Balmoral i Skottland. Hästarna åker direkt över gränsen. Irland består av 4 regioner och de 4 regionerna är väldigt beroende av varandra för allting, inkl Ulster (Nordirland).

Gränsen mellan Norge och Sverige är mycket mer låst än vad gränsen mellan Nordirland och Irland egentligen kräver och Norge är ju dessutom med i EES. Lämnar UK unionen utan avtal och utan medlemskap i EES blir det lite väl komplicerat vid gränsen. Det är ju dessutom måååånga människor som bor på ena sidan och jobbar på andra. Här krävs beskattningsavtal och avtal om sociala förmåner. Inom EU har vi allt sånt redan klart, men lämnar UK unionen blir det en praktisk problematik för "alla" som behöver byta jobb eller flytta. Dessutom kommer det ta tid att sälja hus etc så folk behöver ju bättre framförhållning och veta vad som händer. Just nu är risken jättestor att Nordirland går ihop med Irland och enas. UK är nog inte ett dugg intresserade av att mista Nordirland.
 
Det närmar sig..... snart bara 2 månader kvar tills Storbritannien troligtvis lämnar EU med en hård Brexit....
Blir med stor sannolikhet totalstopp för den fria rörligheten, enbart kortare turistvistelser blir tillåtna... De värsta domedagsprofeterna förutspår brist på mat, mediciner bränsle med mera..... vad tror Bukefalisterna om detta? ?Hur tänker ni som redan bor i Storbritannien... har ni ansökt om uppehållstillstånd redan....?

https://www.dn.se/nyheter/varlden/r...-rorlighet-upphor-omedelbart-vid-hard-brexit/
 
Det närmar sig..... snart bara 2 månader kvar tills Storbritannien troligtvis lämnar EU med en hård Brexit....
Blir med stor sannolikhet totalstopp för den fria rörligheten, enbart kortare turistvistelser blir tillåtna... De värsta domedagsprofeterna förutspår brist på mat, mediciner bränsle med mera..... vad tror Bukefalisterna om detta? ?Hur tänker ni som redan bor i Storbritannien... har ni ansökt om uppehållstillstånd redan....?

https://www.dn.se/nyheter/varlden/r...-rorlighet-upphor-omedelbart-vid-hard-brexit/


Det som verkar allra varst ar val bristen pa mediciner - enligt rapporter blir fler och fler mediciner redan bristvara, och det kanns helt absurd och vidrigt att folk kan faktiskt komma att do pa grund av Brexit da de inte kan fa tag pa de mediciner de behover!

Nu borjar fler o fler saga "vad som helst salange vi slipper hora om Brexit" - alltsa gemene man ar sa trott pa denna evighetslanga saga att man knappt orkar med konsekvenstank.

Jag har mitt eget pa det torra, da jag blev medborgare for 2 ar sedan, men har andra EU vanner som nu potentiellt far skynda pa med sina "Right to remain" dokument sa att de kan fortsatta resa efter 1 November.
Hur jakla dumt ar det f.o. att man ska behova registrera sig for att ha kvar de rattigheter man alltid haft, och bevisa att man foljt lagen - i.e. "skyldig till motsatsen bevisats"

Ren jakla galenskap ar det allt ihopa, en febermardrom matad av illusioner av nagot fornstort imperium..
 
Det som verkar allra varst ar val bristen pa mediciner - enligt rapporter blir fler och fler mediciner redan bristvara, och det kanns helt absurd och vidrigt att folk kan faktiskt komma att do pa grund av Brexit da de inte kan fa tag pa de mediciner de behover!

Nu borjar fler o fler saga "vad som helst salange vi slipper hora om Brexit" - alltsa gemene man ar sa trott pa denna evighetslanga saga att man knappt orkar med konsekvenstank.

Jag har mitt eget pa det torra, da jag blev medborgare for 2 ar sedan, men har andra EU vanner som nu potentiellt far skynda pa med sina "Right to remain" dokument sa att de kan fortsatta resa efter 1 November.
Hur jakla dumt ar det f.o. att man ska behova registrera sig for att ha kvar de rattigheter man alltid haft, och bevisa att man foljt lagen - i.e. "skyldig till motsatsen bevisats"

Ren jakla galenskap ar det allt ihopa, en febermardrom matad av illusioner av nagot fornstort imperium..

Det var knappast det här som britterna önskade när de folkomröstade en gång i tiden.....
 
Det närmar sig..... snart bara 2 månader kvar tills Storbritannien troligtvis lämnar EU med en hård Brexit....
Blir med stor sannolikhet totalstopp för den fria rörligheten, enbart kortare turistvistelser blir tillåtna... De värsta domedagsprofeterna förutspår brist på mat, mediciner bränsle med mera..... vad tror Bukefalisterna om detta? ?Hur tänker ni som redan bor i Storbritannien... har ni ansökt om uppehållstillstånd redan....?

https://www.dn.se/nyheter/varlden/r...-rorlighet-upphor-omedelbart-vid-hard-brexit/
Jag har kämpat emot i flera månader av rena principskäl, men börjar nu fundera på om jag inte skulle söka Settled Status ändå. Jag hade tänkt vänta till nästa år annars eftersom allt varit så väldigt oklart, men eftersom de nu rört till det ytterligare för oss och jag vill ha en smärtfri resa till & från Sverige i jul är det kanske lika bra att få det gjort. Men det tar emot så in i bänken!

I övrigt försöker jag att läsa så lite som möjligt om eländet men har gjort en pakt med sambon att vi tar katten & svärmor och flyttar till Sverige ifall det blir så illa som domedagsprofeterna förutspår.
 
Jag har kämpat emot i flera månader av rena principskäl, men börjar nu fundera på om jag inte skulle söka Settled Status ändå. Jag hade tänkt vänta till nästa år annars eftersom allt varit så väldigt oklart, men eftersom de nu rört till det ytterligare för oss och jag vill ha en smärtfri resa till & från Sverige i jul är det kanske lika bra att få det gjort. Men det tar emot så in i bänken!

I övrigt försöker jag att läsa så lite som möjligt om eländet men har gjort en pakt med sambon att vi tar katten & svärmor och flyttar till Sverige ifall det blir så illa som domedagsprofeterna förutspår.

Det har ar min trost ocksa - borjar det bli matbrist och stora allmana oroligheter sa flyger jag hem o bor hos mamma och pappa i Ystad. Kan nog nastan bli trevligt.. Sager till jobbet att jag jobbar hemifran ett tag, tills jag fixar en langsiktig plan..
 
Det har ar min trost ocksa - borjar det bli matbrist och stora allmana oroligheter sa flyger jag hem o bor hos mamma och pappa i Ystad. Kan nog nastan bli trevligt.. Sager till jobbet att jag jobbar hemifran ett tag, tills jag fixar en langsiktig plan..
Ja, det är skönt att ha en fullt genomförbar plan B!
 
Ska bli intressant och se vad som kommer hända med Gibraltar i det långa loppet. Det har alltid varit gruff mellan Spanien och UK där, men eftersom det varit EU och fri rörlighet har det väl lagt sig. Om nu Spanien via EU kommer börja driva den... Iofs har de nog tillräckligt med Katalonien. Men kan vara en bra diversion.
 
Jag tar det lugnt ännu, har inte ansökt om settled status - det gör jag sen om det visar sig att jag måste. Kanske går jag fullt ut och ansöker om brittiskt medborgarskap, om man får ha dubbla. Jag har bott här i 20 år och har brittisk man och barn.

Enligt en god vän till mig som är överläkare och jobbar oberoende med EU/Brexitrådgivning så kommer det inte att bli brist på mediciner etc. Hoppas det stämmer!!

Det är en sån jäkla röra alltihop.
 
Det bådar illa!

"Sannolikheten för att Storbritannien lämnar EU vid månadsskiftet oktober/november utan avtal har ökat sedan Boris Johnson tog över som premiärminister. Hans senaste drag ökar risken. Johnson har begärt att det brittiska parlamentet ska hålla stängt till den 14 oktober, två veckor längre än planerat. Det innebär att parlamentet, där en majoritet inte vill vara med om en avtalslös brexit, kan berövas chansen att stoppa marschen mot en sådan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGq2p6/boris-johnson-far-stanga-parlamentet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oplmrm/liknar-diktatorsfasoner
 
Jag har övat på engelska ikväll, med en fb-vän som är Brexitör;


Brexitör:
[...]
It also shows us we are unhappy with the way things are, if you think for 2 seconds that BMW, Mercedes, The Major wine companies, glass manufacturing etc are not going to apply pressure to the EU and lose out on business then you are wrong, The EU has been trying to strong arm us and we should stand firm
Companies run governments not the other way around - the EU needs exports to the UK

Jeffery:
No, the EU without UK is a big enough market for EU to not needing any UK export.
The UK BNP is just 16.1% of EU w/o UK BNP - so it is pretty obvious a no deal Brexit will cause trade problems - that mainly will occur on the UK side.

Brexitör:
that's like saying that if I have a hundred pound in my pocket then I dont mind losing £1 to business every penny counts

Jeffery:
Every penny counts, but you could be sure those pennies that will be earned first is pennies that causes no trouble.
So if EU could earn less trouble pennies elsewhere, they’ll do.

Brexitör:
where are they going to earn easier cash?

Jeffery:
British export to EU will be replaced with easier accessible goods from within the EU.
I cannot see this being a problem for EU.

Brexitör:
it's not that that's the problem, it's not what you import to eu but what you export to uk, Germany is already on the brink of recession, we have possible free trade deals with amongst others the US but can BMW etc afford to lose our trade

Jeffery:
1. Germany does not equal EU.
2. A trade deal US/UK is going to Make America Great Again. So don’t count too hard you’ll be on the winning side, and Trump on the other.
3. It’s about what UK and EU don’t manufacture within their own markets, and MUST import that is the problem. Tell me what EU must import, and UK can help, and I’ll give you a list of the reverse. While comparing those lists, it would be absolutely clear where the main problem of a no deal Brexit lives.

Wayne:
Also, the EU have negotiated trade deals with big hitters like China and India, that will soften the blow for them.

Jeffery:
Comment to 2)
So you’re leaving a free trade deal with EU for the chance of getting a free trade deal with the US?
What exactly is the benefit, more than longer transports?

Brexitör:
does the US have the same problem with India and China

Jeffery:
The US have trade problems with everyone, because a common trade deal make benefits to both parts, while in Donald Trump's world there is no other trade deal than a trade deal that he/the US will benefit the most of.
You'll be aware of what I'm talking about if you try.
Just take a look of which trade deals that Donald Trump has left, and which he had manage to remake.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 555
Senast: Rosett
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 256
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp