QueenLilith

Trådstartare
Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag håller på att kolla på lägenheter, ingen av oss har ägt en bostadsrätt innan, utan jag ägde en del av ett hus innan, men jag stod inte för den juridiska biten. (det gjorde mitt ex).
Vi har fastnat lite för en lägenhet (Göteborg) men BRF har betyg B. Jag ser man kan betala för att få tillgång till informationen, men rent krasst så känns det väl sådär med det betyget. Vad betyder dom olika betyg och vilka saker behöver man mer tänka på vid lägenhetsköp som är BRF? Vi vill inte blåsas. Såg en annan tråd här på buke angående marken och i detta fallet så äger BRF marken iaf. Vi googling hittade jag att BRF även kan gå konkurs och då bli till hyresrätter så man förlorar sina pengar :bag: då blev jag väldigt ställd. Vi har svärfar som kan hjälpa med vissa saker och vi tänkte definitivt besikta och liknande, men svärfar har koll på hus mest. Min familj i Danmark och inte alls koll på hur det funkar här i Sverige, så kan inte riktigt rådfråga min egna pappa heller.
Så allmänna tips tas glatt emot!
 
Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag håller på att kolla på lägenheter, ingen av oss har ägt en bostadsrätt innan, utan jag ägde en del av ett hus innan, men jag stod inte för den juridiska biten. (det gjorde mitt ex).
Vi har fastnat lite för en lägenhet (Göteborg) men BRF har betyg B. Jag ser man kan betala för att få tillgång till informationen, men rent krasst så känns det väl sådär med det betyget. Vad betyder dom olika betyg och vilka saker behöver man mer tänka på vid lägenhetsköp som är BRF? Vi vill inte blåsas. Såg en annan tråd här på buke angående marken och i detta fallet så äger BRF marken iaf. Vi googling hittade jag att BRF även kan gå konkurs och då bli till hyresrätter så man förlorar sina pengar :bag: då blev jag väldigt ställd. Vi har svärfar som kan hjälpa med vissa saker och vi tänkte definitivt besikta och liknande, men svärfar har koll på hus mest. Min familj i Danmark och inte alls koll på hur det funkar här i Sverige, så kan inte riktigt rådfråga min egna pappa heller.
Så allmänna tips tas glatt emot!

Ta ut årsredovisningen och gå igenom den! Den brukar finnas på prospektet via mäklaren. Det intressanta är ju vad man gjort med pengarna. Vissa större arbeten är ju mer av en investering för fastigheten. Men viktigt att kolla belåningsgrad samt bindningstid på lån osv. Kolla också inkomster av hyreskontrakt osv.
 
Hoppas det är ok jag delar i tråden, men såhär står där:

"

FÖRENINGENS RENOVERINGAR​

TIDIGARE RENOVERINGAR
2000 Renoverades taken.
2008- genomfördes renovering av avloppsstammarna med metoden relining.
2014- filmades dagvattenledningarna. Under samma år genomfördes en OVK-besiktning av ventilationen samt optimering värme- och ventilationsystemet.
2018- OVK godkänd.
2018- Relining av stammarna under fastigheten.
2019- Under sommaren byttes undercentral för fjärrvärmen.
2020- Digitalt tag-system till portar, grindar, sophus mm inkl. bokning av tvättstuga. Under hösten 2021 skall systemet byggas ut ytterligare.
2021- Föreningens gård har renoverats med ny lekplats, grillplatser, gräsytor mm.
2023- Ommålning av trapphus och även översyn av tak och fläktar är genomförda
2023- Nybyggt gårdshus med en separat övernattningslägenhet samt en möteslokal. Båda går att hyra var sig av föreningens medlemmar.

ÖVRIG INFORMATION​

FÖRVALTNING Föreningen förvaltas av HSB *stad raderat* och kräver ett individuellt HSB medlemskap som tecknas och betalas vid överlåtelsen."
 
Hoppas det är ok jag delar i tråden, men såhär står där:

"

FÖRENINGENS RENOVERINGAR​

TIDIGARE RENOVERINGAR
2000 Renoverades taken.
2008- genomfördes renovering av avloppsstammarna med metoden relining.
2014- filmades dagvattenledningarna. Under samma år genomfördes en OVK-besiktning av ventilationen samt optimering värme- och ventilationsystemet.
2018- OVK godkänd.
2018- Relining av stammarna under fastigheten.
2019- Under sommaren byttes undercentral för fjärrvärmen.
2020- Digitalt tag-system till portar, grindar, sophus mm inkl. bokning av tvättstuga. Under hösten 2021 skall systemet byggas ut ytterligare.
2021- Föreningens gård har renoverats med ny lekplats, grillplatser, gräsytor mm.
2023- Ommålning av trapphus och även översyn av tak och fläktar är genomförda
2023- Nybyggt gårdshus med en separat övernattningslägenhet samt en möteslokal. Båda går att hyra var sig av föreningens medlemmar.

ÖVRIG INFORMATION​

FÖRVALTNING Föreningen förvaltas av HSB *stad raderat* och kräver ett individuellt HSB medlemskap som tecknas och betalas vid överlåtelsen."

Du behöver ta ut själva årsredovisningen samt kika på belåningsgrad samt löptider lån. Plus likviditet osv.
Kolla även ev avsättning i renoveringsfond samt framtida planerade renoveringar i underhållsplan.
 
Hittade!

"På årsstämman i maj 2022 fastställdes de nya stadgarna för andra gången och har därefter registrerats hosbolagsverket. De nya stadgarna finns att tillgå på vår hemsida. Besiktning av taket har skett och en underhållsplan har lagts upp som innefattar enklare åtgärder under nästa år och tak byte om cirka 10 år.
Kommande underhåll
Målning utomhus på plåten
Målning inomhus i trapphus och gångar
Underhåll av taket
Byten av ventilationsfläktar
Byte av elledningar i huset
Byten av maskiner i tvättrum Under de närmaste 30 åren är underhåll för cirka 55 miljoner kronor planerat."

Man kanske kan ringa banken och rådfråga lite, för har noll koll hur jag skall läsa ut Flerårsöversikten. (Vi har Swedbank, lägenheten säljs av fastighetsbyrån)
 
Hittade!

"På årsstämman i maj 2022 fastställdes de nya stadgarna för andra gången och har därefter registrerats hosbolagsverket. De nya stadgarna finns att tillgå på vår hemsida. Besiktning av taket har skett och en underhållsplan har lagts upp som innefattar enklare åtgärder under nästa år och tak byte om cirka 10 år.
Kommande underhåll
Målning utomhus på plåten
Målning inomhus i trapphus och gångar
Underhåll av taket
Byten av ventilationsfläktar
Byte av elledningar i huset
Byten av maskiner i tvättrum Under de närmaste 30 åren är underhåll för cirka 55 miljoner kronor planerat."

Man kanske kan ringa banken och rådfråga lite, för har noll koll hur jag skall läsa ut Flerårsöversikten. (Vi har Swedbank, lägenheten säljs av fastighetsbyrån)

Du ska kunna ta ut årsredovisningen som en fil och gå igenom!
Det där låter mer som en VP. Stadgarna hade jag inte gått igenom så noga, kanske kollat typ delat ägande osv om det är aktuellt. Du behöver ta ut årsredovisningen i sin helhet.
 
Hittade!

"På årsstämman i maj 2022 fastställdes de nya stadgarna för andra gången och har därefter registrerats hosbolagsverket. De nya stadgarna finns att tillgå på vår hemsida. Besiktning av taket har skett och en underhållsplan har lagts upp som innefattar enklare åtgärder under nästa år och tak byte om cirka 10 år.
Kommande underhåll
Målning utomhus på plåten
Målning inomhus i trapphus och gångar
Underhåll av taket
Byten av ventilationsfläktar
Byte av elledningar i huset
Byten av maskiner i tvättrum Under de närmaste 30 åren är underhåll för cirka 55 miljoner kronor planerat."

Man kanske kan ringa banken och rådfråga lite, för har noll koll hur jag skall läsa ut Flerårsöversikten. (Vi har Swedbank, lägenheten säljs av fastighetsbyrån)
Fast det där ger väl inte nånn bild av ekonomin och belåningsgraden? Det är ju bara vad de gjort och planerar göra.
Hur mycket egna pengar har de lagt ocgh hur mycket har de lånat, Alltså återigen - hur ser ekonomin ut.

Lita på @tornblomma - hon har koll! :up:
 
Köpa sin första bostad är en av livets största affärer. När vi köpte för 15 år sedan, gick jag till biblioteket och lånade alla böcker som fanns på ämnet. När jag googlar verkar det finnas massor av böcker på ämnet.
 
Hoppas det är ok jag delar i tråden, men såhär står där:

"

FÖRENINGENS RENOVERINGAR​

TIDIGARE RENOVERINGAR
2000 Renoverades taken.
2008- genomfördes renovering av avloppsstammarna med metoden relining.
2014- filmades dagvattenledningarna. Under samma år genomfördes en OVK-besiktning av ventilationen samt optimering värme- och ventilationsystemet.
2018- OVK godkänd.
2018- Relining av stammarna under fastigheten.
2019- Under sommaren byttes undercentral för fjärrvärmen.
2020- Digitalt tag-system till portar, grindar, sophus mm inkl. bokning av tvättstuga. Under hösten 2021 skall systemet byggas ut ytterligare.
2021- Föreningens gård har renoverats med ny lekplats, grillplatser, gräsytor mm.
2023- Ommålning av trapphus och även översyn av tak och fläktar är genomförda
2023- Nybyggt gårdshus med en separat övernattningslägenhet samt en möteslokal. Båda går att hyra var sig av föreningens medlemmar.

ÖVRIG INFORMATION​

FÖRVALTNING Föreningen förvaltas av HSB *stad raderat* och kräver ett individuellt HSB medlemskap som tecknas och betalas vid överlåtelsen."


Att de har gjort relining kan både vara bra och dåligt. Det gör man vanligtvis som ett billigare alternativ till stamrenovering. Då är frågan hur grundligt de kollade stammarna innan. Har man kollat stammarna grundligt och filmat och fått ok på att det är stammar i tillräckligt bra skick så fine. Gör man det på stammar i för dåligt skick kan det leda till stora problem med vattenläckor m.m. om stammarna egentligen behövde bytas ut. Om föreningen har gjort det på för dåligt beslutsunderlag så finns det också en risk att inte föreningens försäkring gäller vid en skada vilket kan bli otroligt kostsamt för föreningen.

I övrigt behöver du som flera skrivit ta ut årsredovisningen och kolla belåningsgrad m.m.
 
. Vi googling hittade jag att BRF även kan gå konkurs och då bli till hyresrätter så man förlorar sina pengar :bag: då blev jag väldigt ställd.
Ja en brf är ju en ekonomisk förening så självklart kan de också gå i konkurs vid dålig ekonomisk förvaltning.

En annan sak som få har koll på är att föreningen kan tvångslikvideras av Bolagsverket om inte föreningen får ihop en styrelse med tillräckligt många medlemmar. å Då upplöses föreningen och det blir hyresrätter istället. Inga insatser fås tillbaka. Därför tycker jag att alla som överväger att köpa en bostadsrätt ska fundera på om de är beredda att ta ansvaret som krävs i en förening.

Här går det att läsa mer:

https://www.hsb.se/nyheter-och-tips...adsrattsforeningen-inte-far-ihop-en-styrelse/
 
Du ska kunna ta ut årsredovisningen som en fil och gå igenom!
Det där låter mer som en VP. Stadgarna hade jag inte gått igenom så noga, kanske kollat typ delat ägande osv om det är aktuellt. Du behöver ta ut årsredovisningen i sin helhet.
Vad gör man om man inte förstår en årsredovisning dåååååå? :angel:🤡
 
Jag tror jag har landat i att den lägenheten med betyg B, inte blir något för oss. Eftersom @tornblomma också hittade flera saker som verkade skumma (Tack så hemsk mycket btw :heart , uppskattas verkligen.) Har titt på några andra lägenheter, som har betyg A och A+ och förvaltas av HSB. Min tanke är nog att gå med i styrelsen när vi hittar rätt.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 308
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 894
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är spekulant på en mindre gård. Där finns två hus och en halvfärdig lägenhet. Ett stor stall med 14 boxar och yttepytte 4 ha...
Svar
5
· Visningar
2 046
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp