Briar eller ej ?

moon

Trådstartare
Vi gör ett nytt..............denna gång med hingst förslag.

* Mitt första val när jag tittade runt på hingstar till mitt sto var Briar 899.
Kan inte hitta något om hans extriörbeskrivelse ? Då tänker jag på extrimiteterna (benvinklar).

* 2:a hands valet är Broene Obelisk som finns i Sverige i år. Gillar han skarpt, men vet inget om honom. Vad ger han för temperament ? hur är hans extremiteter ? Extriörbeskrivning ? Hur stor chans är det att få en svart avkomma då han själv är svart ?..lite favvofärg :love:

* 3:e valet är De Niro - men vet inte var han är verksam. Vet att en viss släktskap finns. Vad ger han för temperament ?Extremiteter ?

Resterande jag tittat närmare på som jag gillar mycket med, men vet inte om dom finns tillgängliga här i Sverige:

Highlight 874
Belissimo M
Don Romantic


Mitt sto finns på http://w1.316.telia.com/~u31620540/Dorina.htm

Då fölet ska registeras i Tyskland, så måste hingsten vara godkänd där. Han måste ge bra temperament, bra extrimiteter, gångartshingst, ha hög sperma kvalite. Hon är nervös/ängslig i nya miljöer. Så det skulle inte skada om det är en hingst som ger hög dräktighet. Då man inte kan åka runt med henne hur som helst !

Vad betyder alla dessa koder såsom TAI mm ?Förstår att det har med hur sperman levereras, men vad är vad ?

Vi tränar, men det tar sin tid med miljöträningen.
Hoppas på bättre lycka denna gång, då jag ser att flera trådar om val av hingstar tagit fart.......................Eva
 
Sv: Briar eller ej ?

TAI står för transporterad articifiell insemination, d v s transportsperma.
FAI för frusen
AI för direktseminering på hingstens hemmastation
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag vet inte heller vad det stod i Briars bedömning om benen, men han lämnar väldigt ofta mycket bra ben till sina avkommor. Om man tittar på de avkommor som blivit bedömda så finns det egentligen inga direkta svagheter hos Briar. Det enda man ska vara observant på är att han ofta lämnar väldigt stora avkommor. Så om man har ett stort sto och inte vill ha en jätte häst så ska inte heller välja Briar. Om man gillar det blodet ändå så verkar inte hans lillebror Okeanos ge lika stort. Sedan finns det in Briar som som är godkänd i Tyskland som tror också kan ge lite mindre än pappa. Det är hingsten Meges.
Broene Obelisk och svart färg kommer att hänga på anlagen i stoet om hon har förutsättningarna för ge svart eller inte.
 
Sv: Briar eller ej ?

Vad ska du göra med avkomman?sälja behålla själv? Du undrar om temprament på dom andra hingstarna, men frågar inte efter Briar...han ger skarpt/tufft temprament, ingenting för promenadryttare. Snälla avkommor med bra ben, men dom blir för den som inte är van med bråkiga hästar väldigt dominant!
 
Sv: Briar eller ej ?

Briar är en jättefin hingst som verkligen kombinerar skönhet - hållbarhet och prestation men Briar har också en av världens bästa ryttare på ryggen. Det finns inte många ryttare som skulle kunna rida Briar, det vill jag lova. Han är en kille med massor av energi och kan stundtals verka skarp. Hans avkommor ärver oftast hans skarpa lynne och kräver därför mycket kunniga ryttare men om du gillar skarpa hästar, go for it. ;)

Okeanos (hans bror) har minst lika fina kvalitéer som Briar men lämnar oftast ett mycket bättre temperament.
 
Sv: Briar eller ej ?

Därför jag frågar !!. Briar blir inte aktuell isf, eftersom jag vill ha en stabil avkomma. Tyckte att Briar kompletterade mitt sto bra extriört, men vet att det är bara en del i det hela.

Ska behålla hästen själv, men man får tänka på framtiden oxå att det blir en bra häst om man inte kan behålla den, dom lever ju ett tag....................

Det står inte alltid så mycket om hingstarna beroende på var man hittar dom på Internet utöver deras tävlingmeriter då förståss. Inte heller avkommornas mentaliet beskrivs heller. Därför är forum bra att fråga på.
Jag är tacksam för mer info om dom övriga hingstarna med.

Okeanos var finns han ? Får ta en närmare till på honom.

Finns det någon avelsbas så man kan göra en test betäckning för att se utfallet med inavelsgrad & leta längre bak i leden ? Så har vi i hund & kattvärlden. Mycket bra verktyg.
 
Sv: Briar eller ej ?

Okeanos står på Tullstorp, precis som Briar. Du kan gå in på deras hemsida så hittar du honom där. ;) Vill du ha en hingst med rent dressyrblod som kan gå både dressyr och hoppning eller vill du ha en hopphingst med meriter i både hoppning och i dressyr? Nobel är ju en fin liten hingst med både bra gångarter och god hoppförmåga. Han står på Gränsbo Stuteri.
 
Sv: Briar eller ej ?

Därför jag frågar !!. Briar blir inte aktuell isf, eftersom jag vill ha en stabil avkomma. Tyckte att Briar kompletterade mitt sto bra extriört, men vet att det är bara en del i det hela.

Ska behålla hästen själv, men man får tänka på framtiden oxå att det blir en bra häst om man inte kan behålla den, dom lever ju ett tag....................

Det står inte alltid så mycket om hingstarna beroende på var man hittar dom på Internet utöver deras tävlingmeriter då förståss. Inte heller avkommornas mentaliet beskrivs heller. Därför är forum bra att fråga på.
Jag är tacksam för mer info om dom övriga hingstarna med.

Okeanos var finns han ? Får ta en närmare till på honom.

Finns det någon avelsbas så man kan göra en test betäckning för att se utfallet med inavelsgrad & leta längre bak i leden ? Så har vi i hund & kattvärlden. Mycket bra verktyg.

Jag kanske ska tillägga om Briar att jag upplever avkommorna (de jag ha träffat) som mycket stabila. Men de kan vara skarpa. Jag var exempelvis medryttare på en treåring efter Briar, som var en av de vettigare hästar jag träffat. Vaken och alert, men höll huvudet kallt, och behöll alltid fattningen även om hon blev rädd. Kunde ut och galoppera ensam med henne utan problem. Rullade fast en gång, och då tittade hon bara på oss "Jamen hjälp mig loss då!", sen låg hon blick stilla medan vi rullade runt henne.

Däremot ganska skarp om man inte höll henne under tummen. Inga problem för mig och ägaren, då var hon snäll att rida och hantera (man fick pass henne lite så hon inteflyttade fram positionerna bara), men med den mer ovana stallpersonalen levde hon rövare och tog över helt.
 
Sv: Briar eller ej ?

Angående temperament så är det viktigt oavsett vilken hingst som jag väljer. Beklagar om jag var otydlig.
Har bara intresse för dressyr själv, men vill i första hand ta vara på hennes styrka i hennes bakgrund. Som jag antagit är dressyrbiten.
Vill personligen betona & styrka upp det som är bra istället för att bli halvbra på olika saker.

Men jag är inte kunnig nog för att veta vad hon behöver, då hade jag inte behövt skriva här.

Som uppfödare av ras katt så försöker jag alltid ta tillvara på linjernas styrkor & bättra upp svagheterna. Så tänker jag med mitt sto med.

Svårt att beskriva hennes temperament, men hon är nervös i nya situationer ex. om vi ska till skogs . Då är hon rädd för allt & låser sig totalt, är knappt kontaktbar. Hon är aldrig dum på något sätt, utan talar bara om när hon blir missnöjd om man rider henne fel eller om hon är spänd någonstans. Mycket tydlig. Hon lär sig fort, är strax över medium i alla gångarterna. Vilket jag vill bättra upp.Hon låser sig i musklerna då hon utsätts för stress, så fysioterapeten besöker oss regelbundet *ler* Man kan säga att jag är ute efter ett stabilare psyke, men en häst är alltid en häst, fullt medveten om det.
Hennes rädsla kan bero på hennes bakgrund & brist på miljöträning. Vi har åkt transport flera gånger under sommaren, & hon är fortfarande sjö blöt när vi kommer fram. Det tar 10 min för henne att lugna ner sig & sluta trumpeta då hon kommit ur transporten. Då jag inte vet om det beror på arv eller miljö , så vill jag inte chansa med temperamentet på en framtida hingst.

Tack för Er som svarat än så länge :love: :love:
 
Sv: Briar eller ej ?

Kan tillägga att både Okeanos och Meges är godkända i Tyskland. Nobel är jag tveksam till om han är det men han kan vara det.
 
Sv: Briar eller ej ?

Angående temperament så är det viktigt oavsett vilken hingst som jag väljer. Beklagar om jag var otydlig.
Har bara intresse för dressyr själv, men vill i första hand ta vara på hennes styrka i hennes bakgrund. Som jag antagit är dressyrbiten.
Vill personligen betona & styrka upp det som är bra istället för att bli halvbra på olika saker.

Men jag är inte kunnig nog för att veta vad hon behöver, då hade jag inte behövt skriva här.

Som uppfödare av ras katt så försöker jag alltid ta tillvara på linjernas styrkor & bättra upp svagheterna. Så tänker jag med mitt sto med.

Svårt att beskriva hennes temperament, men hon är nervös i nya situationer ex. om vi ska till skogs . Då är hon rädd för allt & låser sig totalt, är knappt kontaktbar. Hon är aldrig dum på något sätt, utan talar bara om när hon blir missnöjd om man rider henne fel eller om hon är spänd någonstans. Mycket tydlig. Hon lär sig fort, är strax över medium i alla gångarterna. Vilket jag vill bättra upp.Hon låser sig i musklerna då hon utsätts för stress, så fysioterapeten besöker oss regelbundet *ler* Man kan säga att jag är ute efter ett stabilare psyke, men en häst är alltid en häst, fullt medveten om det.
Hennes rädsla kan bero på hennes bakgrund & brist på miljöträning. Vi har åkt transport flera gånger under sommaren, & hon är fortfarande sjö blöt när vi kommer fram. Det tar 10 min för henne att lugna ner sig & sluta trumpeta då hon kommit ur transporten. Då jag inte vet om det beror på arv eller miljö , så vill jag inte chansa med temperamentet på en framtida hingst.

Tack för Er som svarat än så länge :love: :love:

Då låter det iofs som Briar skulle ge precis den förbättring av temperamentet du är ute efter. För det du beskriver är precis motsatsen till Briar-hästen jag kände. Som exempel när hon var på treårstestet, lång och besvärlig resa, kom ut ur transporten och var kolugn. Gjorde allt vad hon skulle, fast hon inte var särskilt väl förberedd, lugn och avspänd.

En skarp häst kan mycket väl vara stabil. Snarare skulle jag vara försiktig med att ta en försiktig och spänd hingst till ditt sto, det kan ju bli för mycket av det goda.
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag gillar verkligen Okeanos och har sett honom på lite tävlingar och på Tullstorps hingstvisningar. Jan brukar framhålla att Okeanos är väldigt cool på tävling och aningen lättare än Briar att "temperera" rätt på tävling.

Okeanos Falsterbo-07
21388575.jpg
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag kanske ska tillägga om Briar att jag upplever avkommorna (de jag ha träffat) som mycket stabila. Men de kan vara skarpa. Jag var exempelvis medryttare på en treåring efter Briar, som var en av de vettigare hästar jag träffat. Vaken och alert, men höll huvudet kallt, och behöll alltid fattningen även om hon blev rädd. Kunde ut och galoppera ensam med henne utan problem. Rullade fast en gång, och då tittade hon bara på oss "Jamen hjälp mig loss då!", sen låg hon blick stilla medan vi rullade runt henne.

Däremot ganska skarp om man inte höll henne under tummen. Inga problem för mig och ägaren, då var hon snäll att rida och hantera (man fick pass henne lite så hon inteflyttade fram positionerna bara), men med den mer ovana stallpersonalen levde hon rövare och tog över helt.

Låter lite (eller ganska mycket) som min 4åriga Briar-valack, egen uppfödning.
Inte speciellt skarp men blir lätt vimsig, osäker och nervig om man inte hanterar honom med trygg och bestämd hand. Dock gör säkert det faktum att han är 50% fbl sitt till.
I andra lägen när man tror att han ska bli spänd är han kolugn, som tex vid inridningen.
En mycket vaken häst men otroligt tillitsfull.
 
Sv: Briar eller ej ?

Tillitsfull är nog hur jag skulle beskriva den här hästen också. Har sällan träffat en häst som är så fullt och fast övertygad om att människorna vll henne väl och kommer kunna lösa hennes problem om hon inte kan lösa dem själv.
 
Sv: Briar eller ej ?

Jag har ett fullblodssto som skulle betäckas med Briar -07 men när ägget släppte var Briar iväg oh tävlade så jag hade 5 minuter på mig att välja en annan hingst och tog då Okeanos.

Så här blev resultatet.
DSCN1532.jpg

DSCN1534.jpg

DSCN1535.jpg
 
Sv: Briar eller ej ?

Vilket vackert barn:). Är den visad? Blicken var nog det jag mest fastnade för, den ser ju gammal och vis ut redan!!
 
Sv: Briar eller ej ?

Fint föl, trevligt att få se en Okeanos bebis. men vi tappade tråden lite.
Vore intressant att få höra lite av dom andra som jag skrev om. Ingen som har info om dom ?
 
Sv: Briar eller ej ?

Vore jag dig skulle jag kolla extra på Bellissimo M.
Jag vet ett par avkommor i Sverige som verkligen varit bra.
Som jag har förstått det så har flera av avkommorna också ett trevligt och lugnt temperament
 

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Ramona
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp