Briar Eller Sack?

Min pålla är redan ganska nipprig av sig, så jag skulle inte gärna få med mer nipprighet i hennes avkomma! För då blir det ju nästan farligt...=) Det är inte min häst (har henne på foder), men jag funderar att köpa henne och ta en avkomma på henne, sen behålla avkomman och mest troligt behålla även henne... Jag har hört att Briar är lite smånipprig av sig, kan det stämma? Men att Sack är ganska mycket lugnare... Men... vad vet jag?=)


///Karro
 
Briar är helcool i stallet men han har "det där lilla extra" på tävlingbanan. Avkommorna vågar jag inte uttala mig om.
Sack har ju gott rykte både vad det gäller hans eget temperament och avkommornas.

Briars avkommor hoppar nog bättre dock.

Mvh Cissi
 
Men jag vill inte ha en hoppare!!!!=) Men ar inget elakt, men jag har skrivit det tidigare=) Jag planerar endast att löshoppa litegrann med den, för skojs skull, men inget mer! Det är dressyr som jag vill ha ut av denna avkomma!!!


///Karro
 
Min uppfattning är att Sack är den som är den ädlaste utav de två.
Briar har dock en härlig utstårlning, och jag tycker det är en underbar häst!

Tips, ta kontakt med Tullstorp, och prata med dem för att få rådgivning! De borde ju veta vilken typ av sto som deras hingstar passar bra med och inte!

:rofl:
 
Tycker du ska köpa ett färdigt föl e: Sack istället. Mycket enklare då du varken har eget stall eller äger hästen ifråga. Det krävs massor med tid, pengar, engangemang och kunskap för att ta föl! Tycker det låter krävande för en ung tjej som inte ens börjat gymnasiet ännu (?) :eek:
 
Du vill inte ha en hopphäst! Då tycker jag att du ska välja en ren gångatshingst som tex Bugatti hilltop!
Vad som gäller oavsett inriktning är ju att du ska välja en hingst som lämpar sig för just ditt sto. Har hon lite sämre trav ska du välja en hingst med bra trav som ex. Men det ger inte heller några garantier.

Sen så får man det man får. Köper du ett föl så får du ju välja!!

Själv gillar jag både Briar och sack men på mit sto blir det extrem linjeavel vilken av hingstarna jag än skulle välja :crazy:
 
Skojar du!! Sack har väl inget bra temprament inte tillsammans med ridbarhet iallfall.
Herregud han ser ju ut som om han bara ville försvinna från dressyrbanan så motsträvig är han.

Han ser glad ut när han får göra ökade gångarter men så fort det blir någon sorts samling så knorrar han, stönar och stånkar och öronen är alltid bakåt. Han vill helt enkelt inte.
Nej då är Briar mkt mer positiv och samarbetsvillig.
 
Hej!

Om jag inte har helt fel för mig, så är Sack inte tillgänglig för avel i år, pga att han ska koncentrera sig på tävladet i stället, med sikte på Aten.
Och då kan du ju inte välja Sack och då har du ju bara ett alternativ kvar, men som någon sa, så är det ju lättare att köpa ex. en fölunge e. Sack. :smirk:
 
Men det kan väl lika bra vara spändhet osv, inte motvillighet. Han kan ju inte vilja bara ibland, då skulle han väl inte vara så pass framgångsrik som han ändå är! Och det där med öronen, en del hästar lyssnar på sina ryttare, även fast det är svårt att förstå det :angel:
Sack är väl den av de två som är mest spänd, dvs sämre tävlingsnerver. Briar har nerver men han har dem lixom rätt, han ger järnet! :)
 
Inte vilja bara ibland :D
Jag har faktiskt inte heller sett honom glad och tja framgångsrik och framgångsrik, allt är ju relativt och det beror ju på vad eller vem man jämför med.
 
Vill du ha ett föl så tveka inte när du hittat rätt hingst till ditt sto. Visst är det kanske mer förnuftigt att köpa ett färdigt föl och du vet vad du får, men när det ligger en unge i halmen, ett föl som du har planerat in i minsta detalj och spänt har väntat på i 11 månader, Ja då kan jag lova dig att förnuftet faktiskt får ge vika....
Heja på!!!

Lycka till
Hälsningar Nina
 
Framgångsrik, han går ju ändå Grand Prix och det är ju inte dåligt.
 
Visst men det är väl ändå HUR han går Grand Prix som räknas. Alltid missar i bytesserierna både varje och vartannat, ingen bra piaff och inga bra piruetter.

Men som sagt det beror på vem man jämför med, jämför man med övriga svenska ekipage är han ju ganska bra, men jämför man internationellt är han ganska dålig :crazy:
 
Jo precis, internationellt är han alldeles för skruttig rent ut sagt. Men jag tror ändå att det har mycket med spänningar att göra, för ibland gör han väldigt fina rundor men med några missar, de flesta har ju missar ändå. Briar är ju framgångsrik med segrar, placeringar osv. Jag tycker att ens rida Grand Prix är väldigt bra :)
 
jag slår ett slag för Briar, han har nerv och är snäll, Sack har humör och inte ett helt rent ryckte!!
 
Ja det är klart att det har med spänning att göra och det är därför det inte blir bra, men det är ju det svåra med dressyrhästar på den nivån och skiljer dom som är bra och dom som inte är det.

Sack har inte det braiga tempramentet för en dressyrhäst på den nivån , det är det jag menar med att han inte är bra!
 
Då förstår jag vad du menar och håller med :) Fast jag är bra kär i Sack ändå :o :D :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 984
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp