Briar Eller Sack?

Illiana

Trådstartare
Vad ger dom för avkommor? Jag Är en ren älskare av både Briar och Sack! Jag skulle vilja veta lite om ni har haft några erfarenheter av deras avkommor? Jag antar att det är Briar som lämnat flest avkommor, eller har jag fel? Det är då Sack jag är mestadels intresserad av! Jag tror nämligen att någon av dessa hästar är den rätta hingsten för mitt sto!

m.v.h.


///Karro
 
Sök på Briar eller Sack här på forumet, jag tror mig ha sett många trådar :)

Mvh Cissi

PS. Vad har du för sto? Det är ju ganska väsentligt i sammanhanget :) DS.
 
Jag har ett sto
e: Artist 765
ee: Strauss 689
ue: Martini 744

Hon är inte så stor, ca 165 i mkh, ganska högställd och med mycket motor... Hon är en dressyrhäst som jag håller på att träna upp passage med nu, men hon är även löshoppad 150 cm... Bra steg med mycket luft men behöver dock tränas upp (hon har varit avställd i ca: 1 år, men sedan 5 månader tillbaka har jag tränat upp henne) så det blir nog bättre och bättre med stegen... men jag skulle bara vilja veta lite fakta om några avkommor, inte om jag ska ha dom eller inte=)
haha... aja, men skriv svar=)


///Karro
 
Har du tänkt på hur mycket linjeavel det blir med Briar? :) Visserligen en bit bak, men sånt som är bra att veta iaf...

Mvh Cissi
 
Jag kollade upp ditt sto, bara med Artist och Martini inlagt... Hon har då linjeavel 4x4 på Utrillo... Vilket ger 12,5 %... Nu ska vi se vad det blir på ev avkomma med Sack respektive Briar...

Med Briar blir det:
Utrillo 4x5x5x5 (15,63 %)
Dessutom lite linjeavel på Gaspari, Jovial, Pompe och Humanist bl a men det är längre bak...

Med Sack:
Utrillo 3x5x5 (18,75 %)
Dessutom Pompe, Jovial, Tokajer och Polarstern längre bak...
Det blev högre procent på Utrillo då Sack har honom endast en gång men som farfar...

Nu behöver detta ju inte betyda något men kan vara bra att veta trots allt... Med mera uppgifter på stoet så hade jag ju fått fram mera... :)

Mvh Cissi
 
Nu har jag kollat med stoets fulla stam:

Med Briar:
Utrillo 4x5x5x5 (15,63 %)
Ganesco 4x4 (12,5 %)
Gaspari 5x5 (6,25 %)
(Pompe 6x6x6)

Med Sack:
Utrillo 3x5x5 (18,75 %)
Pompe 4x5x6 (10,94 %)
Unesco 4x5 (9,38 %)
Jovial 4x6 (7,81 %)

Någon annan som har nån kommentar? :)

Mvh Cissi (på väg till disken :( )
 
Jag tycker du ska betäcka med en hingst med hoppstam som din egen häst, ta en hingst som har bra gångarter så får du en häst som har ren hopp stam men med bra gångarter vilket är mer intressant för köpare om du någon gång ska sälja. Jag tycker man inte ska blanda. Feliciano är ett hett tips.

Men om du inte bryr dig om om det är blandad stam i din häst så tycker jag du ska ta Sack.(du gör ju som du vill även om andra säger annat :) ) Vi har ett sto (3 år)efter honom, helt underbar i huvudet, bra gångarter och faktiskt hoppar bra, se bilder på min hemsida, Dafodil heter hon. Hemsida
Fast... Briar har ju hoppstam genom Martini mfl.

Mvh Hanna
 
HannaP: Vaddå hoppstam? Stammen har på fädernet dubbelanlag genom Strauss, men varifrån får du att Martini har hopp i sig? Och Briar har hoppstam genom - Martini????????? Finns inget Martini i Briar! Har du möjligen blandat ihop med Maraton?
 
Båda är ju dressyrhingstar med bra hoppförmåga. Briar är väl den av de två som hoppar bäst.

När det gäller temperamentet uppfattar jag Sack som lugnast.

Båda hingstarna är ju A-premierade så jag tror inte att du gör något dåligt val, vilken du än väljer (förutsatt att de passar ihop med ditt sto exteriörmässigt)
 
Jag söker inte en hoppare, jag söker en dressyr-häst, och jag vet att jag har det jag vill ha inom kapacitet och allt genom mitt sto, men jag söker någon lite högre upp med bra gångarter osv. Därför funderar jag så mycket på Sack! Tror ni att jag kan få komma och hälsa på nere i Tullstorp? Eller är det helt omöjligt?


///Karro
 
Har du köpt hästen nu? Eller är det ägaren som ska ta föl?
 
Jag vill bara påpeka att Martini mycket väl kan användas på hoppston om man vill få in mer gång tex. Kolla in han hoppbetyg från bruksproven..

Jag har ett sto e. Martini-Flamingo som hoppade mkt bra innan hon blev skadad. Hennes möderne har enbart tävlats i hoppning och flera av mitt stos avkommor har även fått mycket höga hoppbetyg trots att de avlats med tanke på gångarter. De är riktiga allroundhästar. :)
 
Både Martini och Magini kan ju med fördel användas på hoppston som man vill få in mer gång på!
Briar är lik sin far och farfar på detta sätt... (magini och Maraton)
Ingen av dessa har dålig hoppförmåga, och avkommorna har även visat sig vara begåvade åt bägge håll! :D
 
Utan att ha några stora kunskaper i ämnet avel men kan ändå nämna en avkomma till Sack som jag såg när jag hade min unghäst på inridning. Jag brukade åka ut och titta på träningen och fick då ofta samtidigt se en 3-4 åring ( lite osäker på åldern ) som också var på inridning. Han var mycket snygg, mörkbrun helt utan tecken, vackert huvud och låånga ben. Hade helt klart mycket bättre gång än min lilleman men den var betydligt känsligare och mera otrygg. Behöver inte betyda någonting mera än att den kanske var mindre hanterad än vad min unghäst var. Hur som helst, jag blev förtjust i Sack avkomman, den blir säkert ett tävlingsämne med den gången och det temperamentet. Vet tyvärr inget om stoets stam. :bump:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 038
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp