P

pellen

Någon med erfarenhet av denna ras som vill berätta? Hur funkar den som familje-, sällskaps-, vakt- och gårdshund?

Tack! :)
 
Sv: Briard

En briard är en brukshund som behöver stimulans för hjärnan. Så som familjehund o sällskapshund enbart tror jag att det kan bli problem. En hund med mycket i sej. Vakt o gårdshund hm. Vad menar du med vakt hund? ska den vakta gården på eget bevåg eller ska den utbildas till vakt hund? Det fungerar ju inte riktigt så att man säger till hunden att här ska du vakta. Det kan den ha i sej men en självvaktande hund utan utbildning kan bli farlig. Som gårdshund funkar det nog om den får springa fritt o aktivera sej själv.

Sen är det ju individuellt hur just den hunden blir som man plockat hem.
Förklara mer hur du menar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 078
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 919
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp