Briars foderstat/Krafft-annons och FÖREDÖMLIGT

Alexandra_W

Trådstartare
Ibland så får man se vad "elithästar" äter för något, i samband med att fodersponsorn villg öra reklam. Brukar vara ganska tragiska foderstater, typ 4 kg hö och 7 kg kraftfoder. Till ett stort halvblod. Generellt alldeles för lite stråfoder..

I senaste ridsport var det en sådan där helsidesannons med reklam för Krafft där man utformat den som en "intervju" med en känd ryttare - som såklart anv Krafft produkter.


I exemplet så är det Björsells Briar som är "Krafft utfodrad, fråmgångsrik häst". Hans foderstat "avslöjas" också:

Han får
6 kg hö
3 kg Krafft Lucern Mix
4 kg Krafft Groov
2 kg Krafft Sport.

Mycket kraftfoder ja, men - halleluja - NIO KG stråfoder per dag. Så väldigt kul att få läsa en VETTIG foderstat avseende stråfoder. Dessutom påtalas att briar står på HALM (dvs kan äta ännu mer om han vill).
 
Är detta Krafft lucern mix ett stråfoder?

Håller med om att det är härligt att se en vettig foderstat! :bow:

Och står hästen på halm, så kan han ju äta mer än 9 kg stråfoder/dygn också om han vill.
 
Ja lucern mix är ett grovfoder.

Kul att höra att han utfodras bra! Sedan kan man ju tycka annat om ridningen. :devil: Men han är otroligt vacker häst Briar, och Brink är jätteduktig på det han gör.. :smirk:

Räknade lite på skoj bara och om Briars hö har 8 MJ och 40 SMRP, käkar hästen 130 MJ och 955 SMRP per dag. Kvot på 7,3. Lite kul att räkna på bara. :D
 
Hehe, jag räknade också lite fort faktiskt =)

Lucern Mix är ju lucern (ett grässlag) blandat med gräsfröhalm. I allra högsta grad stråfoder, som torkat, hackat gräs med inslag av hackad gräsfröhalm. Finns ett som heter Bara Lucern Hackat strå också, det är högre värden på, och innehåller bara hackad, torkad lucern.

Att det är så stor giva lucernhack är nog för att det är enkelt att ta med sig på tävlingar etc, hö är bängligare att ta med och förvara och känsligare för lagring.
 
Så om man har ett hö med dåliga proteinvärden, så kan man med fördel ge detta Lucern Mix eller Lucern Hackat strå då?
Och få med växttråden också?

För kompletterar man hö med lite protein i med lucernpellets (vilket jag alltid gjort), så går man ju miste om växttråden.
 
Lucern pellets och lucern strå innehåller exakta värden. Enda skillnaden är att det är ju pellets eller små stråbitar blandat med mjölet i stråt.
Däremot så blir ju tuggandets tillfredställande ett helt annat med strå kontra pelletsten.

Mixen ligger ngt. under i Mj och smrp men har högre växttrådhalt. Har själv kompletterat under våren och även nu under hösten med mkt. bra resultat.
MVH/
 
Fast hans hövärden kan ju vara betydligt högre än vad jag räknade med!
 
"Högre växttrådshalt", menar du då att det har TILLRÄCKLIGT högt växttrådshalt för att kunna ersätta hö till en del?
Jag menar för hästens matsmältningsapparats skull.

Jag har ju lärt mig att växttråden behöver vara av en viss längd (säger man så?), för att kunna sägas kunna ersätta hö eller gräs.

Och hur mäts tillräcklig lång (?) växttråd? :confused:
 
Lucern Hackat Strå och Lucern Mix är att räkna som grovfoder och kan ersätta en ganska stor del av grovfodergivan.

Lucernellets är lite i gråzonen just för det är pelleterat, men det kan ersätta en del av grovfodergivan ja. Problemet är att det äts upp fortare än ett kg hack, så man får minskad ättid och minskad volym foder, så därför blir det fel om man ersätter för stor del.

men hackat strå eller mixen kan ersätta en ganska stor del ja.

Ang växttrådshalten så är den ju lika stor, men det är kortare fibrer/trådar i pelletsen. Men mängden blir densamma på 1 kg mix och 1 kg pellets. Men som sagt, längden och volymen skiljer.
 
Jag VET att jag kommer få ett hö i vinter som ligger för lågt i protein.

Pållarna har i det närmaste fri tillgång på hö, men jag kommer ju ha problem med att proteinet blir lite för lågt.

Så min fråga beror på att jag fått idén att kanske kunna byta ut ngt kg hö mot detta hack.
Att byta ett kg hö mot pellets, känns inte lika bra!
 
Du kan byta ut ivf en 2-3 kg på en 10 kg:s högiva utan problem.

Men vet du att du får hö med lågt protein kanske du inte kan ha fri tillgång i år? Tyvärr brukar inte energin sjunka i samma takt, och jag har fått BEGRÄNAS högivan för att få ihop det det är jag haft dåligt med protein =/
 
Jag har funderingar åt det hållet du säger.
Men samtidigt så kommer mina hästar i år att gå i hagen så många fler timmar/dag, att det känns som om jag ändå måste ge dem rätt rejält med hö!

Nu är ju ena hästen 21 år, och han äter inte mer än max runt 10 kg/dag, så jag tycker inte ett lite för högt MJ spelar SÅ stor roll för honom.

Ynglingen däremot kanske jag inte ens ska prova att ha på fri tillgång?
Kanske bör jag begränsa det till 11-12 kg på honom, och komplettera med hacket i stället?

Kanske ska tala om hur stora hästar jag har, om du ska ha en aning om hur du ska svara... :o
21-åringen väger 580 kg, ett halvblod.
Den yngre (10 år) är också ett halvblod, väger ca 640
kg.
 
Jag har oxå hö med mycket lågt protein (17gSRP) och jag har bytt ut 1 kg hö mot 1 kg lusern hack (+andra proteinproduker givetvis). Fungerar kalasbra. Hon äter upp lusernet före höet. Rekommenderar lusern hack. En enda nackdel är ju att det måste vägas inför varje fodring.

mvh :bump:
 
Bero ju mest på var Mj hamnar i höet. Om du t ex skulle ha SKRÄPvärde på protein, såg 10 gr srp, och så 8 mj. Och en häst med 70 i MJ-behov så ger ett lätt överlag att 8 kg hö täcker nästan hela energibehovet, men ger bara 70 srp. Om du lägger dig på en SRP/MJ-kvot på 6 så ska hästen ha 70*6= 420 gram srp. Du har alltså ett proteinunderskott på 350 gram. Detta måste du lägga till, utan att öka MJ för mycket.... Det är där problemen kommer. Och ju mer MJ ÖVER behovet hästen trycker i sig, dessto värre problem får du. Så 10 kg av det höet ger 80 MJ och 100 srp. Du saknar då 380 gr srp, men ligger redan över energibehovet. Även om du går över energibehovet behöver du ju hålla kvoten vilket gör att du måste ge ÄNNU mer proteinfoder.. Moment 22.

Därför det inte brukar fingera med fri tillgång på hö med lågt proteinvärde, utan tvärtom måste man BEGRÄNSA högivan och ge ganska rejält med proteintillskott.

Och proteinkvoten är lika viktig för den gamla hästen som för den andra =/

Vill du de ska kunna äta i hagen hela dagen men måste begränsa högivan så kan du ge HALM i hagen, och även dryga ut höet inne med halm om du vill.
 
Gamla hästar har väl ännu större proteinbeov än yngre?

Så dåligt proteinvärde blir det nog tackochlov inte!
Höet är skördat i år vid samma tidpunkt som i fjol, så värdena borde ju bli UNGEFÄR det samma.
Problemet då var att energin låg VÄLDIGT högt! Runt 9 (!!) vill jag minnas.
Vill minnas att proteinet var ngnstans mellan 20 och 30 smrp.

Halm i hagen kommer inte att funka, då ena hästen (den gamla) står på det inne, och inte äter värst mkt av det.
Ynglingen får alltid "pysselhalm" inomhus, men äter inte så mkt av det faktiskt.
Men står han på halm, äter han upp ALLT! :crazy: :confused:

Vad är värdena på detta hack? I MJ och smrp?

Vid närmare fundering så tror jag att jag kommer ge dem 16 kg hö/dag i hagen.
Då fördelat på 50/50 frukost och lunch.
Sedan ge ngt mindre på kvällen, och då ge hacket också, så mkt som behövs.

Jag är ingen "kraftfoderfantast" som känner att jag måste mata i mina hästar en viss mängd havre/dag, utan jag ger mkt hellre mer hö. TROTS att ynglingen är en tävlingshäst... ;)
Jag får ofta chockade frågor från de som rider på den nivån jag gör HUR jag kan ge SÅ lite havre! :D

Betfor ger jag inte heller, ger alltid kli som "tarmsmörjare" i stället. Vilket ju höjer proteinnivån i foderstaten också.

Hur tycker du det låter?

Får jag skicka dig ett PM när jag fått min höanalys, och räknat ut mina hästars foderstater?
Om du har lust att ge mig lite synpunkter?
 
Tack för ditt svar!
Då vet jag ju att pållarna tycker hacket är smakligt också!
Inte så kul om man börjar med ett foder de vägrar äta...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp