Bridongbett..

T

Tusen

..är ju det bett man använder tillsammans med stången när man rider på kandar, om jag fattat rätt.

Men kan man rida på bara bridong? Har sett trådar där folk skriver att det har ridit på bridong.

Varför heter det bridong? Vad är det för skillnad på bridong och tvådelat tränsbett?:confused:
 
Bridongen är smalare och ar mindre plats i hästens mun = behagligt.
 
Bridong går alldeles utmärkt att rida enbart på.

Bridongen är ett smalare bett än det vanliga tränsbettet. ett vanligt träns bett ligger på 15mm tjockt, under stiger det sällan.

En Bridong är ett bett som sällan över stiger 13mm tjockt. En bridong har även mindre bettringar. Men inte alltid, halvfabrikat är vanligt och dom är varken smala eller har små ringar, men säljaren säljer dom som bridonger.

Det finns även vääääldigt smala bridonger, en tjej i mitt stall har två bridonger som är 9-10 mm tjockt, nog det smalaste jag har sett. Jag mätte det inte men jag såg att det var mkt smalare än mina som är 13mm tjocka.

:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 591
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 663
Senast: Fetaost
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp