Brist på kalcium i foderstat, räcker extra mineraler?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Jag har gjort en foderstat för första gången och det visar sig att min häst får i sig för lite kalcium då kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg.
Min fråga är då om det räcker med att ge vanliga mineraler enligt dess dosrekommendation eller bör man ge foderkalk också?
Jag ger krafts pelleterade original mineraler enligt dosrekommendation idag.
Någon som kan detta bättre än jag? Tycker detta är svårt.
 
Du får skriva in värdena på mineralerna och se om det blir bra i foderstaten.
Jag ger inga mineraler till mina utan la till foderkalk och fosforbalans för att få rätt värden då inget mineralfoder hade rätt balans
 
Det är inte sannolikt att det fungerar. En mineralblandning ger ofta fel värde på andra mineraler och deras kvoter om en kvot blir rätt och ett behov uppfylls. Du behöver räkna på alla mineraler och deras kvoter för att det ska bli rätt. Jag köper enskilda mineraler, det är enda sättet att få det rätt.
 
Räkna med mineralfodret i foderstaten så märker du om det funkar eller inte. Du kan också räkna på lite olika mineralsorter och se vilken som passar bäst.
Det kan funka om mineralfodret ligger tillräckligt högt i kalcium, men också viktigt att se att helheten blir bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 511
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 890
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp