Brist på uppfostran!!!

D

Dextrosol

Jag har en D-ponny till salu och haft ett flertal spekulanter. Det som stör mig vid försäljningen är att säkert hälften har inte ringt tillbaka för att säga att dom inte är intresserade. Hur svårt är det igentligen?? Vi går ju o väntar för vi vill ju såklart sälja nu när vi bestämt oss för det. Någon har deesutom varit o privridit 2 gr utan att sedan bemöda sig med att ringa tillbaka. Grrrrrrrrrr vad jag blir f......d. Brist på uppfostran kallar jag det!!! :(
 
Visst är det frustrerande. Vi ska ha ut vår 4 åring på foder. Folk ringer och bokar tid och kommer aldrig! <Ett samtal kostar dem så lite men gör oss mer glada :)
 
Att folk som tittat på en häst inte ringer och säger att de inte är intresserade kan vara förståeligt, de kanske är intresserade fortfarande men har fler hästar att titta på innan de bestämmer sig. Och så länge hästen inte är bortlovad till någon av dem är det ju trots allt fritt fram att sälja till någon annan.

Att folk som avtalat att de ska komma och titta inte hör av sig när de inte kommer är en helt annan femma. DET är dålig stil och kan bara utsäktas om det hänt något oväntat så att de inte haft möjlighet att höra av sig innan de skulle kommit (bilen pajade på vägen dit t.e.x.).
 
Jag tycker ändå att man kan ringa och lämna besked om man är intresserad eller inte. Jag förstår mycket väl att kunden vill titta på flera hästar och tycker bara att det är bra, men samtidigt så vill man inte låta för många provrida åt gången. Det är jobbigt för ponnyn också då alla vill hoppa, några väldigt högt o andra lägre. Tycker man sen att kunden verkar passa bra ihop med ponnyn går man ju och väntar o gläds o tänker.........vad kostar då ett litet telefonsamtal??? :confused:
 
Jag håller med dig fullständigt. Det känns lite som det är "gratisryttre" som är ute på turne.
Jag har själv haft häst till salu och blivit arg :mad: många gånger.
Lycka till, till slut kommer den rätta köparen.
M vH Mannis
 
Samma sak händer om du har annat att sälja. Hade ett flertal spekulanter på mitt släp. En till och med lovade att komma en eftermiddag för att titta. Jag tog ledigt från jobbet för att möta upp vederbörande.... Behöver jag skriva att jag väntade förgäves? Ett tips! Be att få telefonnumret.. eller om du har skvallerbytta så notera det... Sen kan du ringa upp och fråga om intresset kvarstår..... Kostar dig en liten slant men du lär dem förhoppningsvis lite hyfs....

Lycka till med försäljningen :)
 
så vill man inte låta för många provrida åt gången.
Men hur länge rider dom då? En 10 minuter, kvart räcker väl?
Det är jobbigt för ponnyn också då alla vill hoppa, några väldigt högt o andra lägre.
Har inte ponnyn tävlat så Ni kan referera vilka höjder den klarar, eller kan visa bilder, videofilm.
Ofta när travare ska säljas så finns det ju resultat att visa. Ibland vill en kusk få köra ett lopp med en häst innan eventuellt köp, och det brukar inte vara så populärt, eftersom dom då kan köra "skiten" ut den. Ibland går det, men oftast inte. Lika bode det vara att få provhoppa en ponny.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Bah när folk har provridit mina hästar så har de gärna ridit över en timme om man inte sätter stopp tidigare. Först dressyr och sedan hoppa länge och högt.... :(
 
Precis!! Jag hade en kund (en tjej på 16) hon galopperade o galopperade utan att bryta av tills ponnyn var helt svettig. Själv stod jag bara o tittade på och tyckte det var i mesta laget men sa ingenting. Gud vad jag hatar mig själv för det....men efter ett antal kunder har jag nu lärt mig. Hade en pappa som la upp hindret till 1.20 (så högt har han bara hoppat ngn enstaka gång) men då sa vi ifrån!! Många vill rida o rida fast man nästan från början kan förstå att dom inte är intresserade. Det här att sälja häst är verkligen inte lätt, mycket enklare att köpa. Förstår heller inte om man nu berättat att hästen ligger på en viss utbildningsnivå varför kommer man då o tittar och rider för att sedan säga att man tycker att han kunde för lite???? Jag försöker berätta allt för att just kunna gallra, men...........
 
Jag tycker att man ser rätt snart ifall det ens är nån ide att de ska fortsätat provridningen och då är dte bara att säga att nu får det räcka för idag. Är du mer intresserad så går det bra att koma nån mer gång och provrida.
 
Jamen det måste väl ändå vara lite skillnad på att veta vad hästen klarar och på att rida den själv? Man köper ju sällan en häst enbart på meriter, utan på hur den passar en själv att rida. Ska jag hopptävla hästen måste jag alltså hoppa den på olika hindertyper för att se hur det känns. En häst som passar en ryttare utmärkt kan ju vara ett elände att rida för en annan ryttare. Sedan behöver man ju inte testa hästens maxkapacitet, men ett par språng på tävlingshöjd skulle iallafall jag begära.
 
Jovisst, jag håller personligen med om att de kunde ringa och tala om att de är intresserade men vill titta på flera först.
Det jag sade vara bara att det KAN vara förståeligt om de i det läget inte hör av sig. Det finns tyvärr folk (säljare) som tar ett sådant besked som i princip ett avtal/löfte om att de ska köpa hästen och sedan ställer till ett j-a liv när det inte blir så. Har köparen råkat ut för en sådan säljare tidigare så vill de förstås inte ens nämna ordet 'intresserad' förrän de är säkra på att de vill köpa just den hästen.
 
När man tittar på häst är det det ju inte så att man är helt säker på om man vill ha hästen eller inte. Är det helt fel säger man det. Annars har man alla hästar man tittat på i tanken och jämför. Bestämt sig har man inte gjort förrän kanske flera månader efter att man var och tittade på första hästen. (Som kanske var högintressant hela tiden)

Jag förstår irritationen, men förstå köparen också. Allt är inte svart eller vitt.
 
Jag blir ännu mer irriterad över människor som bestämmer tider för exempelvis provridning och som aldrig dyker upp och heller inte ringer och meddelar sig.

Om man nu ska sälja sin häst så kan man ju alltid sälja till någon annan så länge ingen har "tackat ja"...

Jag har faktiskt varit i omvänd situation. Jag skulle åka och provrida en häst, men när jag kommer till stallet på avtalad tid var hästen redan såld utan att hästägren hört av sig till mig. Snopet värre!
 
Om man är seriöst intresserad av en häst, så inte 17 räcker det att få rida i tio minuter. Självklart vill man hinna känna på hästen en stund, och om man ska ha den till hoppning (eller allround / dressyr med lite hoppning) vill man såklart hoppa några språng oxå. Det är ju en stor grej att köpa häst, o självklart vill man ha kännt på den ordentligt. OBS att jag nu inte menar flårida... Själv har jag provridit de hästar jag senare köpt minst två ggr.

Sedan kan jag hålla med om att det är trist med folk som inte hör av sig. I dag är det ju dessutom väldigt smidigt att om inte annat skicka ett mail eller sms, om man tycker det känns jobbigt att ringa o lämna ett negativt besked.

Att skita i att komma till ett avtalat möte o inte höra av sig o lämna återbud tycker jag är oförsvarbart om inget RIKTIGT allvarligt har hänt. Är verkligen folk så jäkliga. Jag har sluppit råka ut för sådant. Skönt...
 
Jag har faktiskt varit i omvänd situation. Jag skulle åka och provrida en häst, men när jag kommer till stallet på avtalad tid var hästen redan såld utan att hästägren hört av sig till mig. Snopet värre!

Jag oxå. Jag åkte 20 mil förra sommaren för att titta på en foderhäst o när vi kom fram o stod på stallplan sade ägaren att hon inte hade bestämt sig för om hon ville låna ut den ALLS (alltså inte något om att hon ville låta flera titta o ta den som det kändes bäst med, det hade jag haft full förståelse för, utan ALLS...). Jag provred, matten var nöjd o tyckte jag red den trevligt, o hästen var trevlig även den.Matte sade att om någon skulle få ta den på foder så var det jag, och efter en vecka smsade hon o sade att hon bestämt sig för att inte låna ut den alls. Skumt. Förstår fortfarande inte varför hon svarade på min annons där jag sökte foderhäst överhuvudtaget?

En resa till Sthlm blev det ju i allafall, med allt vad tid o soppa pengar det innebär...
 
Kan bara hålla med dig, står själv med två stycken till salu, många som ringer och kommer och tittar. Men sedan inte hör av sig, trots att dom säger att dom är JÄTTE intresserade.
 
Det är så fruktansvärt frustrerande! Har en jättefin dressyrhäst ute till salu (tycker jag då :angel:) och får några få svar, men får fortfarande svar på en ett år gammal annons på ponny som ska ut på foder :confused:
Så svårt kan det inte vara att maila eller ringa, det underlättar väldigt mycket för oss som säljer!
Samtidigt vet man vilka man ska sortera bort.
 
Sitter själv i den sistsen. jag har ett 4 årigt sto som jag vill ha ut på foder. Har 2 väldigt intressanta familjer varav den ena aldrig dök upp på provridning nr 2, den andra familjen vill komma upp men bestämmer aldrig tid. problemet är att OM ingen av dem vill ´ha henne (ja nu är väl familj 1 ute ur bild) så vill jag betäcka om henne och jag misstänker att hon snart är i brusnt igen och efter midsommar vill jag inte betäcka henne! jag har nu smsat till dem att komma så fort som möjligt men har inte fått svar (de brukar smsa till mig) Är det veligt av mig eller? Känner mig fånig med datumgränsen men jag vill inte ha för sena föl om hon inte tar sig på denna brunst och blir hon inte utlånad så förlorar jag ett år med föl då jag inte har möjlighet att utbilda henne själv då jag äar gravid nu. Alltså antingen ska hon ut på foder för att utbildas eller så ska hon betäckas om. Virrigt blev det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
S
Ekonomi & Juridik Idag ringde en spekulant från Finland på en av mina hästar jag har till salu. Efter lite diskussion om hästen osv pratade vi pris...
Svar
13
· Visningar
3 622
Senast: sydney
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 251
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan I våras hade jag problem när jag skulle sälja min ena ponny. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=755675) Efter mkt om och...
Svar
14
· Visningar
2 819
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp