Brist på veterinärer – Jordbruksverket vill göra yrket mer attraktivt

Enligt Svensk Djursjukvårds senaste branschrapport saknas närmare 400 veterinärer i Sverige, och då främst distriktsveterinärer på mindre orter. TV4 Nyheterna tog upp ämnet på måndagen.
 
Är det så oattraktivt egentligen? Känns mer som att det krävs IQ på högsta nivå för att ens söka. Lite endast människor med hög prestationsångest och mördar-disciplin göre sig besvär. Sen är det ju en fråga om de är bäst lämpade att ta hand om djur och djurägare.
 
När jag sökte fick jag höra att var man allergisk så skulle det inte funka. Idag är jag inte det då det tydligen växt bort, men på betygen hade jag kommit in:devil:
 
Är det så oattraktivt egentligen? Känns mer som att det krävs IQ på högsta nivå för att ens söka. Lite endast människor med hög prestationsångest och mördar-disciplin göre sig besvär. Sen är det ju en fråga om de är bäst lämpade att ta hand om djur och djurägare.
Det är inte speciellt svårt att komma in på veterinärprogrammet nuförtiden. Åtminstone inte på högskoleprovsresultat. Jag har själv blivit antagen men valde att tacka nej pga andra studier. Däremot så är ju lönen, arbetstiderna och den psykiska belastningen både med att avliva djur och hantera ledsna ägare knappast speciellt tilltalande för en så lång utbildning. Det finns en anledning till att självmordsfrekvensen bland veterinärer är bland de högsta sett till yrkesgrupper.
 
Jag tror att det är just att jobba som distriktsveterinär som inte är så attraktivt. Jordbruksverket har väl inte legat i topp som poppis arbetsgivare är mitt intryck. Mycket jourer, ensamarbete och stress för inte så bra ersättning. Distriktsjobben är ju dessutom i glesbygd, på ”landet” och det lockar ju inte alla. Men mina uppgifter är gamla. Det finns ju några veterinärer som hänger här på Buke och som så klart vet bättre hur det är nuförtiden.
 
Jag kan ha fel, men jag tror fler killar än tjejer kan tänka sig att jobba som distriksveterinärer. Om inte annat så kan det vara fysiskt tungt ibland med stora kossor och hästar. Men det är få killar som utbildar sig till veterinärer. Killar med höga betyg väljer tydligen andra yrken.
 
Alltför många nya som kraschar direkt när de kommer ut i verkligheten, tyvärr.
På DV här finns sju tjänster, varav 3-4 är tillsatta.
Det gör situationen för de som jobbar oerhört tuff, med jour långt mer än vad som är rimligt.
Kanske lämplighetstest vore en bra idé, utöver betygen?
 
Alltför många nya som kraschar direkt när de kommer ut i verkligheten, tyvärr.
På DV här finns sju tjänster, varav 3-4 är tillsatta.
Det gör situationen för de som jobbar oerhört tuff, med jour långt mer än vad som är rimligt.
Kanske lämplighetstest vore en bra idé, utöver betygen?
Inte förändra arbetsförhållandena då, utan istället hoppas på att det finns övermänniskor?
 
Alltför många nya som kraschar direkt när de kommer ut i verkligheten, tyvärr.
På DV här finns sju tjänster, varav 3-4 är tillsatta.
Det gör situationen för de som jobbar oerhört tuff, med jour långt mer än vad som är rimligt.
Kanske lämplighetstest vore en bra idé, utöver betygen?

Förändra arbetsförhållandena känns som prio 1. Det är generellt väldigt ambitiösa duktiga människor som läser till veterinär, har stött på ytterst få olämpliga som är utbildade i Norge/Sverige/Danmark.

I glesbygden kanske man måste titta på andra modeller för anställning istället för vanlig heltid. Akademiker är ofta tillsammans med akademiker och det finns väldigt dåligt med arbetstillfällen för ev partner i glesbygd, men många kan nog tänka sig pendla om det är fördelaktigt ledighetsmässigt och lönemässigt.
 
Inte förändra arbetsförhållandena då, utan istället hoppas på att det finns övermänniskor?

Jag tror du har rätt till del men ett konstaterande är att otroligt många vet studenter har helt orimliga förväntningar på yrket och helt enkelt inte förstår vad det är. Väldigt få vill jobba med lantbruksdjur. Så det @Texaz är inne på är inte heller fel även om det inte är hela lösningen.
 
Jag tror du har rätt till del men ett konstaterande är att otroligt många vet studenter har helt orimliga förväntningar på yrket och helt enkelt inte förstår vad det är. Väldigt få vill jobba med lantbruksdjur. Så det @Texaz är inne på är inte heller fel även om det inte är hela lösningen.

Har du själv varit vetstudent eller var har du fått den informationen ifrån?
 
Jag tror du har rätt till del men ett konstaterande är att otroligt många vet studenter har helt orimliga förväntningar på yrket och helt enkelt inte förstår vad det är. Väldigt få vill jobba med lantbruksdjur. Så det @Texaz är inne på är inte heller fel även om det inte är hela lösningen.

Det där är ju bara helt tokigt, var har du fått den infon från?

Dessutom är det så att de DV-stationer det är svårast att bemanna har väldigt lite lantbruksdjur utan nästan uteslutande smådjur och häst. Ex den i Vilhelmina.

/Jobbat som veterinär på den numera nedlagda stationen i Gällivare (där det dock fortfarande finns fina privata alternativ för smådjur men få alternativ för de större djuren)
 
Alltför många nya som kraschar direkt när de kommer ut i verkligheten, tyvärr.
På DV här finns sju tjänster, varav 3-4 är tillsatta.
Det gör situationen för de som jobbar oerhört tuff, med jour långt mer än vad som är rimligt.
Kanske lämplighetstest vore en bra idé, utöver betygen?
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Testa lämpligheten för svåra arbetsförhållanden?
 
Jag tror du har rätt till del men ett konstaterande är att otroligt många vet studenter har helt orimliga förväntningar på yrket och helt enkelt inte förstår vad det är. Väldigt få vill jobba med lantbruksdjur. Så det @Texaz är inne på är inte heller fel även om det inte är hela lösningen.
Men det är knappast unikt för veterinäryrket utan gäller i princip alla brancher där det är vanligt att folk kommer direkt från gymnasiet till universitet och senare har det som första kvalificerade jobb. Har man inte flera års erfarenhet av tuffa jobb sen innan så är man lite naiv i början, det hör liksom till att vara ung. Och folk som är vana att klara av att prestera på topp mår ofta extremt dåligt av att känna att de plötsligt inte längre räcker till vilket ger arbetsgivarna inom såna brancher ett enormt ansvar.
 
Förändra arbetsförhållandena känns som prio 1. Det är generellt väldigt ambitiösa duktiga människor som läser till veterinär, har stött på ytterst få olämpliga som är utbildade i Norge/Sverige/Danmark.

I glesbygden kanske man måste titta på andra modeller för anställning istället för vanlig heltid. Akademiker är ofta tillsammans med akademiker och det finns väldigt dåligt med arbetstillfällen för ev partner i glesbygd, men många kan nog tänka sig pendla om det är fördelaktigt ledighetsmässigt och lönemässigt.
Tror sådana förfaringssätt är vanliga bland annat för barnmorskor. En del Stockholms-barnmorskor som inte vill jobba på Stockholms förlossningskliniker jobbar sjok på mindre förlossningar i landet och håller där emellan t ex lite profylaxutbkldningar.
 
Har du själv varit vetstudent eller var har du fått den informationen ifrån?

Jag jobbar i en organisation som haft mycket tät kontakt med både SLU och SJV i den här frågan och har suttit med på flera möten om situationen. Så det är källorna.

Självklart måste arbetsgivarna och i synnerhet DV ta sitt ansvar men det HAR betydelse vilka som idag läser till veterinär jämfört för ett antal år sen. För elevunderlaget har förändrats. Jag säger inte att det är fel i sig men det saknar inte betydelse.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 076
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 949
Senast: AraSlei
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 754
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp