Bristande intresse

Hoppsan1

Trådstartare
Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har tävlat upp till 150 med ett sto jag fortfarande har kvar. Men för 1 år sedan så nådde vi våran bästa topp och de börja gå sämre så jag bestämde mig för att betäcka henne. Så hon går dräktig nu. Under detta år så köpte jag på mig 2 travhästar som jag hade en kort period, då jag vela prova något nytt men hitta ingen motivation till det.. så sålde dom. Då fick jag för mig att köpa en ny hopphäst för jag vela ju ha något och tävla på under tiden min bästa häst är dräktig. Samt har jag betäckt min bästa hästs mamma (äger inte henne men fick låna magen) så har ett föl där också som jag ska hämta hem vid årsskiftet…
Men till saken, jag har NOLL! Motivation..
Jag har ett fast heltidsjobb på ett slakteri sen Mars ungefär och jag jobbar helst jämt! Jag trivs så himla bra och skulle vela fortsätta lära mig mer där. Samt så vill jag upptäcka andra saker här i världen. Jag orkar inte träna och rida. Det tar emot så mycket att säga det, har haft häst sen jag va 9 är 23 idag. Och hästarna älskar jag mest av allt. Men dom är för dyr och för bra för att vela åka och titta på ibland bara. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Kommer inom snar framtid ha 4 hästar när jag egentligen inte orkar med en..
samtidigt är jag så fruktansvärt rädd att sälja dom åså sen ångra mig då jag sitter på väldigt fina hästar. Är i stallet varje dag och gör de man måste, men som sagt hittar inget kul i det, snarare att man skyndar sig lite så man kommer hem.

Oj detta vart luddigt, men hoppas på nån feedback på mitt röriga liv🤣
 
Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har tävlat upp till 150 med ett sto jag fortfarande har kvar. Men för 1 år sedan så nådde vi våran bästa topp och de börja gå sämre så jag bestämde mig för att betäcka henne. Så hon går dräktig nu. Under detta år så köpte jag på mig 2 travhästar som jag hade en kort period, då jag vela prova något nytt men hitta ingen motivation till det.. så sålde dom. Då fick jag för mig att köpa en ny hopphäst för jag vela ju ha något och tävla på under tiden min bästa häst är dräktig. Samt har jag betäckt min bästa hästs mamma (äger inte henne men fick låna magen) så har ett föl där också som jag ska hämta hem vid årsskiftet…
Men till saken, jag har NOLL! Motivation..
Jag har ett fast heltidsjobb på ett slakteri sen Mars ungefär och jag jobbar helst jämt! Jag trivs så himla bra och skulle vela fortsätta lära mig mer där. Samt så vill jag upptäcka andra saker här i världen. Jag orkar inte träna och rida. Det tar emot så mycket att säga det, har haft häst sen jag va 9 är 23 idag. Och hästarna älskar jag mest av allt. Men dom är för dyr och för bra för att vela åka och titta på ibland bara. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Kommer inom snar framtid ha 4 hästar när jag egentligen inte orkar med en..
samtidigt är jag så fruktansvärt rädd att sälja dom åså sen ångra mig då jag sitter på väldigt fina hästar. Är i stallet varje dag och gör de man måste, men som sagt hittar inget kul i det, snarare att man skyndar sig lite så man kommer hem.

Oj detta vart luddigt, men hoppas på nån feedback på mitt röriga liv🤣

Skicka iväg de dräktiga stona till någon lämplig flock och någon som kan övervaka kommande fölningar. Sälj hopphästen och gör annat.
 
Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har tävlat upp till 150 med ett sto jag fortfarande har kvar. Men för 1 år sedan så nådde vi våran bästa topp och de börja gå sämre så jag bestämde mig för att betäcka henne. Så hon går dräktig nu. Under detta år så köpte jag på mig 2 travhästar som jag hade en kort period, då jag vela prova något nytt men hitta ingen motivation till det.. så sålde dom. Då fick jag för mig att köpa en ny hopphäst för jag vela ju ha något och tävla på under tiden min bästa häst är dräktig. Samt har jag betäckt min bästa hästs mamma (äger inte henne men fick låna magen) så har ett föl där också som jag ska hämta hem vid årsskiftet…
Men till saken, jag har NOLL! Motivation..
Jag har ett fast heltidsjobb på ett slakteri sen Mars ungefär och jag jobbar helst jämt! Jag trivs så himla bra och skulle vela fortsätta lära mig mer där. Samt så vill jag upptäcka andra saker här i världen. Jag orkar inte träna och rida. Det tar emot så mycket att säga det, har haft häst sen jag va 9 är 23 idag. Och hästarna älskar jag mest av allt. Men dom är för dyr och för bra för att vela åka och titta på ibland bara. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Kommer inom snar framtid ha 4 hästar när jag egentligen inte orkar med en..
samtidigt är jag så fruktansvärt rädd att sälja dom åså sen ångra mig då jag sitter på väldigt fina hästar. Är i stallet varje dag och gör de man måste, men som sagt hittar inget kul i det, snarare att man skyndar sig lite så man kommer hem.

Oj detta vart luddigt, men hoppas på nån feedback på mitt röriga liv🤣
Sälj ridhästarna och behåll fölen och se hur du känner om ett par år.
 
Jag säger som de andra, sälj ridhästarna och behåll fölen. Skicka iväg på lämplig anläggning som hanterar allt, fölningar, vidare unghästbete osv.
Ta ett par års paus, du är ju väldigt ung. Åk ut i världen och gör något helt annat.
Jag är jätteglad att jag spenderade större delen av min tjugoår "fri" och boendes i andra länder, nu behöver jag aldrig fundera över hur det hade varit osv.
 
Jag säger som de andra, sälj ridhästarna och behåll fölen. Skicka iväg på lämplig anläggning som hanterar allt, fölningar, vidare unghästbete osv.
Ta ett par års paus, du är ju väldigt ung. Åk ut i världen och gör något helt annat.
Jag är jätteglad att jag spenderade större delen av min tjugoår "fri" och boendes i andra länder, nu behöver jag aldrig fundera över hur det hade varit osv.

Och jag ångrar att jag inte gjorde så. I stället stod jag med flera hästar samtidigt som jag fick barn och envisades med att behålla dem. Med facit i hand skulle jag behållt en av dem och kanske lämnat den på foder. Vad tid, pengar och energi jag hade sparat.
 
Jag lämnade ut hästen på foder när hon skadade sig och jag tappade intresset. Hon gick som sällskap och fick ett föl och sen blev hon kvar där tills hon togs bort. Hon var helt fantastiskt snäll och en helt underbar häst men jag saknar inte hästlivet ett dugg.
 
Jag har varit där du är två gånger. Båda gångerna har jag sålt av allting och det har varit så skönt. Sen efter ett tag har saknaden av häst krupit sig på och jag har köpt nya för att ett tag längre fram stå där med skägget i brevlådan och tycka att det bara är krav och kostar pengar och att det inte alls är så roligt. Så har jag sålt av allting en gång till. Första gången sålde jag av allting. Hade inte ens en borste kvar!

Jag tänker att var sak har sin tid och ärligt talat, så går det att köpa nya hästar. Köpa duktiga och fina hästar är inte ett dugg svårt så länge man har pengarna.

Det jag tycker att de flesta upplever är att deras egen identitet blir ifrågasatt mer än själva hästeriet. Folk får någon typ av livskris där de inte vet vilka de är utan hästarna. Jag har aldrig benämnt mig själv som hästtjej, för jag tycker att det har en negativ klang, men jag har ju alltid ridit. Och ärligt, är man lite kunnig så får man rida hur mycket man vill den dagen man känner att man vill. Spara ridkläderna och rid hos någon kompis när du känner att du vill rida.

Världen är full med spännande och roliga aktiviteter.
 
Jag säger som de andra, sälj ridhästarna och behåll fölen. Skicka iväg på lämplig anläggning som hanterar allt, fölningar, vidare unghästbete osv.
Ta ett par års paus, du är ju väldigt ung. Åk ut i världen och gör något helt annat.
Jag är jätteglad att jag spenderade större delen av min tjugoår "fri" och boendes i andra länder, nu behöver jag aldrig fundera över hur det hade varit osv.
Men VEM har råd med det bara sådär när en är tjugotre år gammal eller ens mitt i livet?! Det måste ju vara realistiskt. Det är inte bara att "skicka iväg" en häst till en anläggning som sköter allt från fölning till hantering och inridning medan en reser och lever loppan. Det kostar multum.
 
Men VEM har råd med det bara sådär när en är tjugotre år gammal eller ens mitt i livet?! Det måste ju vara realistiskt. Det är inte bara att "skicka iväg" en häst till en anläggning som sköter allt från fölning till hantering och inridning medan en reser och lever loppan. Det kostar multum.
Multum tycker jag inte att det kostar, men det beror förstås på vad du jämför med. Om man som jag betalar Stockholmspriser i stallhyra var inte skillnaden så stor när jag ställde hästen på stuteri en tio mil härifrån.
 
Multum tycker jag inte att det kostar, men det beror förstås på vad du jämför med. Om man som jag betalar Stockholmspriser i stallhyra var inte skillnaden så stor när jag ställde hästen på stuteri en tio mil härifrån.
Jag tycker ju att det låter lite orealistiskt att som tjugotre år gammal bara "dumpa" två ston med föl någonstans, sedan fara ut och resa världen över och samtidigt betala för uppstallning, hantering, hovvård, veterinärvård och sedan även inridning medan en lever loppan ett par år utan att arbeta. Det måste ju kosta duktiga tusenlappar i månaden om en vill ha allt inkluderat. :)
 
Jag tycker ju att det låter lite orealistiskt att som tjugotre år gammal bara "dumpa" två ston med föl någonstans, sedan fara ut och resa världen över och samtidigt betala för uppstallning, hantering, hovvård, veterinärvård och sedan även inridning medan en lever loppan ett par år utan att arbeta. Det måste ju kosta duktiga tusenlappar i månaden om en vill ha allt inkluderat. :)
Vad som är orealistiskt för dig kanske inte är orealistiskt för någon annan.
 
Jag tycker ju att det låter lite orealistiskt att som tjugotre år gammal bara "dumpa" två ston med föl någonstans, sedan fara ut och resa världen över och samtidigt betala för uppstallning, hantering, hovvård, veterinärvård och sedan även inridning medan en lever loppan ett par år utan att arbeta. Det måste ju kosta duktiga tusenlappar i månaden om en vill ha allt inkluderat. :)

Hon kan ju vänta till fölen är avvanda och sen sätta dem i en unghäsyflock nånstans där de får gå till det är dags för inridning. Då kan hon fatta nytt beslut. Rida in eller sälja. De vuxna kan hon ju sälja direkt.
 
Jag tycker ju att det låter lite orealistiskt att som tjugotre år gammal bara "dumpa" två ston med föl någonstans, sedan fara ut och resa världen över och samtidigt betala för uppstallning, hantering, hovvård, veterinärvård och sedan även inridning medan en lever loppan ett par år utan att arbeta. Det måste ju kosta duktiga tusenlappar i månaden om en vill ha allt inkluderat. :)
Vad tror du att betäckningar och allt däromkring kostar? Jag vet inte hur insatt du är i avelsvärlden och vad allt däromkring kostar, men på det du skriver låter det som att du har dålig koll.
 
Vad tror du att betäckningar och allt däromkring kostar? Jag vet inte hur insatt du är i avelsvärlden och vad allt däromkring kostar, men på det du skriver låter det som att du har dålig koll.
Jag har inte betäckt eget sto, men jag har jobbat i stall med hobbyavel och har haft flera egna unghästar. Jag tycker inte att det är en oansenlig summa som ska betalas in varje månad för allt jag räknade upp. Det var ju några år och påbörjad inridning som nämndes i inlägget jag kommenterade. :)
 
Men VEM har råd med det bara sådär när en är tjugotre år gammal eller ens mitt i livet?! Det måste ju vara realistiskt. Det är inte bara att "skicka iväg" en häst till en anläggning som sköter allt från fölning till hantering och inridning medan en reser och lever loppan. Det kostar multum.
Såklart att det inte är att bara skicka iväg. Men nu nämnde ju TS att det är motivationen som tryter (och kanske inte pengar). Säljer man av ett par hyfsat välutbildade och tävlade hästar kan ju det inkomna kapitalet användas till att hålla de andra hästarna en period. Dessutom kostar de väl pengar redan idag, där de står?
Jag syftade heller inte till att det måste vara en top notch-anläggning, det finns olika prisklasser.
 
Skulle det vara rimligt att låta en duktig junior/childrenryttare ta hopphästen på foder i 1-2 år? Det är ju många duktiga unga ryttare som inte har kapital till att köpa en bra häst så du skulle förmodligen kunna välja och vraka. När fölen är födda kan du antingen sälja dem båda eller ett av dem, och mage-mamman åker väl hem igen. Avelsstoet och fölet som blir kvar kan då flytta till lösdrift och "bara vara hästar" så du kan "bara vara människa" och verkligen känna efter hur det känns.
 
Ja det kostar att skicka iväg två ston. Nu förslog jag det som en lösning för TS då hon uttryckte att intresset svalnat, men jag tog för givet att hon ändå var nyfiken på kommande föl. Betäckningarna är ju ändå gjorda i närtid.

Finns inte ekonomin för att ha två ston på en annan anläggning är väl en lösning att sälja en eller båda stona dräktiga.
 
Jag har varit där du är två gånger. Båda gångerna har jag sålt av allting och det har varit så skönt. Sen efter ett tag har saknaden av häst krupit sig på och jag har köpt nya för att ett tag längre fram stå där med skägget i brevlådan och tycka att det bara är krav och kostar pengar och att det inte alls är så roligt. Så har jag sålt av allting en gång till. Första gången sålde jag av allting. Hade inte ens en borste kvar!

Jag tänker att var sak har sin tid och ärligt talat, så går det att köpa nya hästar. Köpa duktiga och fina hästar är inte ett dugg svårt så länge man har pengarna.

Det jag tycker att de flesta upplever är att deras egen identitet blir ifrågasatt mer än själva hästeriet. Folk får någon typ av livskris där de inte vet vilka de är utan hästarna. Jag har aldrig benämnt mig själv som hästtjej, för jag tycker att det har en negativ klang, men jag har ju alltid ridit. Och ärligt, är man lite kunnig så får man rida hur mycket man vill den dagen man känner att man vill. Spara ridkläderna och rid hos någon kompis när du känner att du vill rida.

Världen är full med spännande och roliga aktiviteter.

Vad jag känner igen mig själv när du beskriver att man tror hela ens identitet hör ihop med hästarna. Jag har frågat mig det så många gånger!
-Vem är jag utan häst?
Ingen aning… finns inget annat jag vill göra, mer än slappa, dricka kaffe, kolla serier och läsa böcker. Nej jag tror hästarna är bra för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 057
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 737
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 296
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp