Bristande mentalitet, resursförsvar

Rörde han valpen eller blev han hindrad att inte röra den ? eller stoppade han själv ?
Vissa gilla inte valpar, men är sunda att fräsa ifrån rejält med både ord och kroppsspråk - men rör inte.

Min gammeltant är en hund som inte är säker med valpar. Hon kan tycker dom är gulliga, men börjar dom tassa för mycket runt henne eller slänger upp en tass på henne så kan det smälla snabbt och hon nyper till på ett icke schysst sätt. Här får jag läsa henne noga, men många valpar har knatat här i hemmet trots det :) Men med koll och noga avläsning från min sida.

Min hanhund är istället en guldgruva med valpar, trots den muttergubbe han är - men han är noga med att lära ut artighet rätt snabbt med smått och det kan han göra rätt burdust och mycket verbalt med valpar som växer upp här och dom som kommit in här som unga valpar. Han är övertydlig med både ljud och mimik och lyssnar dom inte alls efter några varningar så får dom ett litet nyp (med alla tänderna visade och med ljud). Samtidigt är han direkt efter väldigt noga med att visa valpen att han inte är farlig, men att det blir så när man inte lyssnar. Nuvarande lilla valp hemma är ganska respektlös mot sin mor och mot ungtiken, men oerhört respektfull mot hanen - men tassar ändå glatt efter honom så fort hon får chansen. Hon skulle än inte drömma om att sätta sina små sylvassa tänder i honom :)

Det viktiga är att lära sig läsa av sin hund. Kör den med skrämseltaktik, vill den bara sätta sig i respekt eller är den "dum" och absolut inte ska vara runt valpar (min gammeltant får aldrig umgås med okända valpar och med valpar som inte ska stanna här tex. Hon är onödigt hård med vissa gå-påiga valpar och lite "orättvis").

Så fundera på hur din hund är i övrigt och i sitt språk med andra hundar - unga som gamla, inte bara valpar :)
 
Varför inte?
En valp och en vuxen hund har helt olika språk och hundar lägger inte ofärätter på minnet på det vis som du gör.
Tror absolut ts hund kan träffa valpen när den är äldre och har lärt sig att vara artig. Du pratar om signaler, jag som fött upp flertalet valpkullar och även haft många inköpta valpar ser hur ofta valparna missar signaler eller helt enkelt ger fan i signalerna och testar gränserna och hoppar och klänger på den vuxna hunden trots att den är tydlig med att snart smäller det.
Av erfarenhet så säger jag nej. Jobbat med problemhundar i åtta år, har just nu två valpar i "kundkretsen" som inte funkar i hundmötet då de blivit skrämda. Jag tänkte inte att valpen skulle se signaler, utan ägaren.
 
Av erfarenhet så säger jag nej. Jobbat med problemhundar i åtta år, har just nu två valpar i "kundkretsen" som inte funkar i hundmötet då de blivit skrämda. Jag tänkte inte att valpen skulle se signaler, utan ägaren.
Jo jag har läst inlägg av dig tidigare och att skriva på nätet att man jobbar med problemhundar säger ingenting.
 
Det är ju det här som är så knepigt. Hur ska jag kunna be om hjälp med det? Eller snarare, hur ska jag skapa en liknande situation? Jag kan ju inte (och vill inte!) direkt be kompisen och valpen att ställa upp som trigger.

Jag hoppas verkligen att det är så att jag missar signaler, och att min hund faktiskt varnar innan. Känns värre om de tappat varningarna. Sedan är det givetvis bra om man själv uppfattar alla signaler.
Du behöver inte en valp för att skapa situationen. Det ska en bra tränare kunna hjälpa dig med ändå. Om jag hjälper en hundägare vars hund har problem med hundmöten så behöver jag inte ett hundmöte. Det handlar om kommunikation över lag. Jag kan ta ett varv i en park med en hund som har samma problem som din. Sen lär vi oss läsa hundens signaler på sin omgivning. En störning är en störning helt enkelt.
 
Du behöver inte en valp för att skapa situationen. Det ska en bra tränare kunna hjälpa dig med ändå. Om jag hjälper en hundägare vars hund har problem med hundmöten så behöver jag inte ett hundmöte. Det handlar om kommunikation över lag. Jag kan ta ett varv i en park med en hund som har samma problem som din. Sen lär vi oss läsa hundens signaler på sin omgivning. En störning är en störning helt enkelt.
Ts har ju inga problem med hunden i övrigt varför sitta här och be ts börja leta fel på en hund bara för den inte gillade en valp. jösses. Det är djur och hundar är inte alltid snälla mot varann.
 
Jo jag har läst inlägg av dig tidigare och att skriva på nätet att man jobbar med problemhundar säger ingenting.
Du skriver att hundar inte lägger oförrätter på minnet. Jag vill påstå att de gör de visst. Så vi får nog vara överens om att vi inte är överens där.
Jag skulle inte utsätta min valp för en hane som tidigare gett sig på den i nåt sorts ytterligare "vi provar en gång till".
 
Ts har ju inga problem med hunden i övrigt varför sitta här och be ts börja leta fel på en hund bara för den inte gillade en valp. jösses. Det är djur och hundar är inte alltid snälla mot varann.
Jag har inte bett TS leta fel. Jag har föreslagit att man lär sig läsa sin hunds små signaler.
 
Du skriver att hundar inte lägger oförrätter på minnet. Jag vill påstå att de gör de visst. Så vi får nog vara överens om att vi inte är överens där.
Jag skulle inte utsätta min valp för en hane som tidigare gett sig på den i nåt sorts ytterligare "vi provar en gång till".
Nu är den här valpen en valp och om ts hund normalt inte har problem med vuxna hundar kan jag inte på något vis se hur ts hund skulle ha problem med den som vuxen. Det är vanligt att vuxna hundar reagerar annorlunda på valpar!!!
 
Måste ju ändå ha med mentaliteten att göra. Alla våra hundar har i olika åldrar blivit oschysst påhoppade eller överdrivet tillsagda av andra hundar. Asni blev huggen över ansiktet som valp; hon glömde bort det några minuter senare och de är bästa vänner. Ingen av våra hundar har gått och grunnat på gamla oförrätter.
 
Jag hade ändå dubbelkollat så att han inte hade någon smärta någonstans. En polares hund gjorde likadant och hon hade rejäla problem med höfterna visade det sig sedan.

Kan man bara ringa till veterinären och säga "jag vill kolla om min hund har ont någonstans eftersom han har gjort ett aggressivt utfall"?
 
Jag är av åsikten att en normalfuntad, normalstabil hund attackerar inte valpar (eller andra hundar för den delen) helt oprovocerat. Och det helt oavsett om de gillar/ogillar valpar.

En hund som gör så, har andra problem och de problemen kan vara brister i mentalitet, nån form av resursförsvar, smärta eller något helt annat och det är -enligt mig- av vikt att utröna vad som ligger bakom ett sådan beteende och se vad som går att göra åt det, om något.
 
Det kan ju absolut vara situationsbundet också. Breeze har rejäla problem med hundmöten och går igång även på valpar om han möter dem på promenad. Däremot har han varit en typisk dumsnäll hanhund med Winter ända sen han kom in i familjen. Så att skaffa en valp är inte nödvändigtvis uteslutet. Dock skulle man nog vilja ha en bättre känsla för i vilka lägen han är okej med andra hundar och i vilka det inte fungerar; vi visste ju innan vi skaffade Winter att Breezes aggression är väldigt bunden till just möten i koppel.

Generellt sett har vi inga problem med hundmöten. Visst - någon gång är han förtjust i hunden vi möter och försöker envisas med att inte gå och visst händer det ibland att han skäller på någon hund, men det är liksom aldrig något orosmoment omkring detta på promenaderna.
 
Men det är en väldig skillnad om valpen är på och jobbig och enerverande, i sådana lägen har jag inte uppfattat att en valp blir skrämd om den vuxne hunden säger ifrån. Däremot om valpen som i TS fall inte ens ägnat en blick nästan åt den vuxne hunden kan mycket väl en valp bli skrämd för livet om det är en hund som hoppar på den och säger ifrån "utan anledning".

Det är känsligt och viktigt när det gäller vilka hundar man låter sin hund umgås med som liten, det ska vara pålitliga hundar. En hund som säger ifrån när valpen är på och jobbig är inget konstigt men en valp ska inte bli påhoppad när den inte gör något fel och ska känna sig trygg.

Nej, precis, valpen tittade möjligen åt honom men rörde sig inte mot honom, lät inte eller något annat. Därav att jag ansåg utfallet oprovocerat.
 
Jag är av åsikten att en normalfuntad, normalstabil hund attackerar inte valpar (eller andra hundar för den delen) helt oprovocerat. Och det helt oavsett om de gillar/ogillar valpar.

En hund som gör så, har andra problem och de problemen kan vara brister i mentalitet, nån form av resursförsvar, smärta eller något helt annat och det är -enligt mig- av vikt att utröna vad som ligger bakom ett sådan beteende och se vad som går att göra åt det, om något.

Ja, alltså, det är ju så jag tänker själv. Och hade jag haft minsta tanke på att min hund skulle göra utfall mot valpen hade han givetvis aldrig fått träffa den.

Däremot så trodde jag inte att han skulle låta sig hängas i öronen till exempel.
 
Rörde han valpen eller blev han hindrad att inte röra den ? eller stoppade han själv ?
Vissa gilla inte valpar, men är sunda att fräsa ifrån rejält med både ord och kroppsspråk - men rör inte.

Min gammeltant är en hund som inte är säker med valpar. Hon kan tycker dom är gulliga, men börjar dom tassa för mycket runt henne eller slänger upp en tass på henne så kan det smälla snabbt och hon nyper till på ett icke schysst sätt. Här får jag läsa henne noga, men många valpar har knatat här i hemmet trots det :) Men med koll och noga avläsning från min sida.

Min hanhund är istället en guldgruva med valpar, trots den muttergubbe han är - men han är noga med att lära ut artighet rätt snabbt med smått och det kan han göra rätt burdust och mycket verbalt med valpar som växer upp här och dom som kommit in här som unga valpar. Han är övertydlig med både ljud och mimik och lyssnar dom inte alls efter några varningar så får dom ett litet nyp (med alla tänderna visade och med ljud). Samtidigt är han direkt efter väldigt noga med att visa valpen att han inte är farlig, men att det blir så när man inte lyssnar. Nuvarande lilla valp hemma är ganska respektlös mot sin mor och mot ungtiken, men oerhört respektfull mot hanen - men tassar ändå glatt efter honom så fort hon får chansen. Hon skulle än inte drömma om att sätta sina små sylvassa tänder i honom :)

Det viktiga är att lära sig läsa av sin hund. Kör den med skrämseltaktik, vill den bara sätta sig i respekt eller är den "dum" och absolut inte ska vara runt valpar (min gammeltant får aldrig umgås med okända valpar och med valpar som inte ska stanna här tex. Hon är onödigt hård med vissa gå-påiga valpar och lite "orättvis").

Så fundera på hur din hund är i övrigt och i sitt språk med andra hundar - unga som gamla, inte bara valpar :)

Jag stoppade honom eftersom jag inte vill ta reda på om han verkligen skulle bita valpen - den risken kan jag ju liksom inte ta.
 
Jag stoppade honom eftersom jag inte vill ta reda på om han verkligen skulle bita valpen - den risken kan jag ju liksom inte ta.
Då vet du ju inte ens om han tänkt bita den eller bara ge den en uppläxning. Ofta låter det väldigt mycket värre än vad det är. Jag hade fortsatt som vanligt med min hund om jag vore du men med vetskapen att han inte gillar valpar och inte bör träffa flera valpar.
 
Då vet du ju inte ens om han tänkt bita den eller bara ge den en uppläxning. Ofta låter det väldigt mycket värre än vad det är. Jag hade fortsatt som vanligt med min hund om jag vore du men med vetskapen att han inte gillar valpar och inte bör träffa flera valpar.

Nej, det är sant, men hur skulle jag kunnat välja att göra annorlunda?

Det fanns ju heller ingen anledning att "läxa upp".
 
Nu är den här valpen en valp och om ts hund normalt inte har problem med vuxna hundar kan jag inte på något vis se hur ts hund skulle ha problem med den som vuxen. Det är vanligt att vuxna hundar reagerar annorlunda på valpar!!!
Nej jag menar att valpen skulle få problem som vuxen eftersom den blivit påflugen av TS hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp