Bristande mentalitet, resursförsvar

Takire

Trådstartare
...eller bara jag som gjort något fatalt fel?

Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt runt. Får i värsta fall försöka få en moderator att ta bort tråden om den blir för plågsam.

Jag har en 3-årig hanhund som till synes är frisk och pigg och uppför sig som nästan vilken vanlig hund som helst för det allra mesta.

Det händer dock att han beter sig mycket otrevligt.

Vid olika tillfällen har han visat kraftigt resursförsvar när det gäller vissa ätbara saker, både mot andra hundar och emot mig, men vid dessa tillfällen förstår jag i alla fall hans beteende. Resursförsvaret är för det mesta ett icke-problem som vi lever vårt liv. Det väcks helt enkelt inte till liv så ofta.

Knepigare är då hur han betedde sig i helgen. Vi var och besökte min kompis utanför hennes lägenhet och hennes unga valp var med. Valpen fick vara lös och var väldigt lugn. Frej var lite mer "på tårna".

I alla fall så satt min kompis på marken med valpen bredvid sig. Frej gick med slakt koppel och nosade lite och plötsligt från ingenstans kastar han sig fram över kompisens ben med blottade tänder och argmorr rakt mot valpen. Valpen har dessförinnan inte gjort mer än att möjligen titta lite åt Frejs håll.

Eftersom detta beteende känns totalt oacceptabelt drar jag till mig Frej fortast möjligt och håller honom intill mig tills han lugnat sig - vilket han gör snart, kanske inom en halv minut.

Att Frej kan bli sur på andra hundar har börjat förstå mer och mer under de senaste tolv månaderna, men jag trodde aldrig att han skulle göra ett sådant här utfall mot en valp som bara kikat lite på honom.

Är min hund tokig?
Kan en vuxen hund bara hata en valp rakt av?
Vad kan jag ha gjort som fått min hund att göra ett sådant utfall?
Var detta en typ av resursförsvar gentemot min kompis? Kan Frej ha tyckt att valpen var för nära henne? Kompisen är en av Frejs absoluta favoritpersoner.

Som sagt så känns beteendet helt oacceptabelt och är inget jag någonsin kommer tycka är okej att min hund gör, men jag skulle ändå vilja förstå vad det är som händer i huvudet på honom. Det är lättare att förhålla sig till det man förstår.

Jag uppfattar det som att Frej hoppar över vissa varningssignaler. När det blivit spänt med en annan hund så blir han stel i kroppen. Blir det något mer har det varit, som jag upplever det, direkt ett explosivt utfall. Så direkt från spänd-avvaktande till "full attack". Med reservation för att jag såklart kan missa diverse signaler.

Det känns svårt att koppla det till smärta då aggressiviteten här var så tydligt riktad mot valpen. Och annars är det ju en pigg och glad hund jag har som blir jättenöjd över att träffa sina kompisar.
 
Det är väl inte jätteovanligt (eller speciellt konstigt) att hundar har svårt för valpar. Oavsett hur valpen betedde sig, alltså snällt och lugnt och beskedligt, så känner ju din Frej ändå att det är en valp = jobbig, obehaglig, äcklig (vad han nu tycker) och då är det ju pressande nog att bara vara i närheten.

Nosandet i marken han gjorde innan kan absolut ha varit en signal på att han finner situationen övermäktig. Det är ju inte alltid som alla hundar går igenom alla "steg" i sina signaler heller, om Frej ogillar valpar och känner sig trängd av att behöva vara nära den så har han kanske inte tålamod för annat än övertydlighet.

Jag skulle inte få panik över agerandet, men däremot låta honom slippa valpar i framtiden :)
 
Tack för svar! Kanske är det som du skriver. Han har varit förtjust i åtminstone en valp tidigare, men det kan ju ha varit nåt särskilt med just den valpen.

Är dock obehagligt med så stora reaktioner. Kan tänka mig hur det sett ut om jag haft en hund på 16 kilo istället för 6.

Jag skulle inte få panik över agerandet, men däremot låta honom slippa valpar i framtiden

Ja, jag har ju sett fram emot att skaffa valp igen inom några år men utifrån det här så tror jag att jag får leta efter en vuxen kastrerad hanhund när det blir dags.
 
Tack för svar! Kanske är det som du skriver. Han har varit förtjust i åtminstone en valp tidigare, men det kan ju ha varit nåt särskilt med just den valpen.

Är dock obehagligt med så stora reaktioner. Kan tänka mig hur det sett ut om jag haft en hund på 16 kilo istället för 6.



Ja, jag har ju sett fram emot att skaffa valp igen inom några år men utifrån det här så tror jag att jag får leta efter en vuxen kastrerad hanhund när det blir dags.
Det är klart att det inte är roligt med så starka och oväntade reaktioner, tråkigt att det blev så! Svårt att säga förstås om han ogillar valpar överlag eller just den valpen, eller kanske bara en valp i den situationen. Det vet ju du förmodligen bäst :) Ni skulle ju kunna ta en liten promenad tillsammans ute utan att låta hundarna komma så nära varandra och se vad Frej tycker om valpen då.

Jag har ju också en hund som har (väldigt!) svårt för andra hundar och som inte ens hade hälsat på en valp innan, men jag skaffade valp ändå :) Det har gått jättebra och han tog snabbt till sig valpen som en familjemedlem. Det var aldrig ens lite spänt emellan dem faktiskt, men främmande hundar (även valpar) vill han hålla rejält avstånd till. Så det behöver ju inte vara helt kört!
 
Jag har varit med om att en terv sprang ifrån planen på lydnadstävling och attackerade en 3 månaders valp som satt på gräset säkert 20 meter bort. Jag stod och pratade med ägaren till valpen, så hunden sprang alltså rakt förbi mig och Tinja för att attackera valpen.

Ibland slår det slint. (Dock inte första gången den hunden attackerat någon annan hund om jag förstått rätt).

Sen blir vissa hundar trängda av valpar, de gillar dem helt enkelt inte. Asni gillade inte min storasysters valp, så där fick jag ha tummen i ögat och tillslut fick hon inte vara med, för hon kunde inte släppa tanken på att bossa runt valpen. Tinja är bra mycket skarpare mot valpar än Asni, men Tinja mjuknar snabbt när de väl börjat lyssna på henne. Raya fick en avhylning direkt när hon kastade sig upp mot Tinjas ansikte, sen var det lugnt. Raya förstod precis vad Tinja menade nästa gång hon bara spände sig lite. Då är ju Tinja den som sen kommer och bjuder in till lek. Hon vill bara ha respekt först, valp såväl som vuxen :p
 
Vad är ens problemet?
Han ville väl inte vara i närheten av den där valpen, inget ovanligt alls och skulle absolut inte säga att det är fel på din hund, vissa hundar gillar inte valpar. Förekommer ju till och med att hundar hoppat in i valplådor och dödat valpar.
 
Vad är ens problemet?
Han ville väl inte vara i närheten av den där valpen, inget ovanligt alls och skulle absolut inte säga att det är fel på din hund, vissa hundar gillar inte valpar. Förekommer ju till och med att hundar hoppat in i valplådor och dödat valpar.

Jag trodde att det var onormalt att en vuxen hanhund kastar sig i ett aggressivt utfall mot en valp. Jag trodde det normala var att speciellt hanhundar är sådär snälla så att man som människa nästan får kliva in och hjälpa hunden att freda sig från vilda valpar.

Min hunderfarenhet är egentligen inte så stor även om jag levt med hund större delen av de senaste 16 åren.
 
Vänta till valpen är äldre så kan dom säkert umgås.
Inte om det hade varit min valp. Det hade båda hundarna fått slippa. Blir valpen rejält skrämd kan det vara ett jäkla jobb att laga till.

Till TS, ta hjälp av någon som kan lära dig signalerna från din hund. Skulle vilja påstå att det är extremt sällan en hund gör så utan att varna först. Bara att de signalerna är små, så att du har missat dem. Som andra skrivit, låt han slippa umgås med andra hundar.
Har aggressiviteten kommit från "ingenstans" skulle jag kolla rygg och öron på hunden.
 
Ni skulle ju kunna ta en liten promenad tillsammans ute utan att låta hundarna komma så nära varandra och se vad Frej tycker om valpen då.

Ja, jag känner att det blev en lite dum plats nu. Förvisso utomhus, men mot väggen och precis utanför lägenheten med favoritkatterna :cautious:. Så nästa gång vi ses med hundar blir det på mer neutral plats med gott om plats mellan hundarna. Vill inte ge valpen en massa dåliga erfarenheter heller förstås!

Jag har ju också en hund som har (väldigt!) svårt för andra hundar och som inte ens hade hälsat på en valp innan, men jag skaffade valp ändå :) Det har gått jättebra och han tog snabbt till sig valpen som en familjemedlem. Det var aldrig ens lite spänt emellan dem faktiskt, men främmande hundar (även valpar) vill han hålla rejält avstånd till. Så det behöver ju inte vara helt kört!

Ja, man kan ju hoppas att det kan gå lika bra för Frej någon gång 🙃. Det får framtiden utvisa. Kul att det gick så bra med din hund!
 
ta hjälp av någon som kan lära dig signalerna från din hund. Skulle vilja påstå att det är extremt sällan en hund gör så utan att varna först. Bara att de signalerna är små, så att du har missat dem. Som andra skrivit, låt han slippa umgås med andra hundar.
Har aggressiviteten kommit från "ingenstans" skulle jag kolla rygg och öron på hunden.

Det är ju det här som är så knepigt. Hur ska jag kunna be om hjälp med det? Eller snarare, hur ska jag skapa en liknande situation? Jag kan ju inte (och vill inte!) direkt be kompisen och valpen att ställa upp som trigger.

Jag hoppas verkligen att det är så att jag missar signaler, och att min hund faktiskt varnar innan. Känns värre om de tappat varningarna. Sedan är det givetvis bra om man själv uppfattar alla signaler.
 
Jag har varit med om att en terv sprang ifrån planen på lydnadstävling och attackerade en 3 månaders valp som satt på gräset säkert 20 meter bort. Jag stod och pratade med ägaren till valpen, så hunden sprang alltså rakt förbi mig och Tinja för att attackera valpen.

Ibland slår det slint. (Dock inte första gången den hunden attackerat någon annan hund om jag förstått rätt).

Sen blir vissa hundar trängda av valpar, de gillar dem helt enkelt inte. Asni gillade inte min storasysters valp, så där fick jag ha tummen i ögat och tillslut fick hon inte vara med, för hon kunde inte släppa tanken på att bossa runt valpen. Tinja är bra mycket skarpare mot valpar än Asni, men Tinja mjuknar snabbt när de väl börjat lyssna på henne. Raya fick en avhylning direkt när hon kastade sig upp mot Tinjas ansikte, sen var det lugnt. Raya förstod precis vad Tinja menade nästa gång hon bara spände sig lite. Då är ju Tinja den som sen kommer och bjuder in till lek. Hon vill bara ha respekt först, valp såväl som vuxen :p

Usch, vad obehagligt! Hoppas det gick bra för valpen.

Låter som om din Tinja är duktig på att lära ut hundspråk :).
 
Usch, vad obehagligt! Hoppas det gick bra för valpen.

Låter som om din Tinja är duktig på att lära ut hundspråk :).
Det gick bra vad jag vet!

Och ja haha, Tinja vet hur hon vill ha det. Allt ska vara lugnt och respektfullt. Hon smälte som varmt smör för en salukihane som var otroligt artig och nosade henne i ansiktet läääänge och noggrant. Värsta hon vet är när andra hundar bara dyker i baken på henne. Artigt ska det vara!
 
Jag trodde att det var onormalt att en vuxen hanhund kastar sig i ett aggressivt utfall mot en valp. Jag trodde det normala var att speciellt hanhundar är sådär snälla så att man som människa nästan får kliva in och hjälpa hunden att freda sig från vilda valpar.

Min hunderfarenhet är egentligen inte så stor även om jag levt med hund större delen av de senaste 16 åren.
Så behöver det inte alls vara. Nu är min hane visserligen inte dum mot valpar men han tolererar definitivt inga dumheter och styr med järntass. Förr kunde han även leka lite med dom men numera blir det på sin höjd lite dragkamp.

Men jag har med blivit matat med myten om dumsnälla hanhundar och valpar så förstår dig.
 
Ja, jag känner att det blev en lite dum plats nu. Förvisso utomhus, men mot väggen och precis utanför lägenheten med favoritkatterna :cautious:. Så nästa gång vi ses med hundar blir det på mer neutral plats med gott om plats mellan hundarna. Vill inte ge valpen en massa dåliga erfarenheter heller förstås!



Ja, man kan ju hoppas att det kan gå lika bra för Frej någon gång 🙃. Det får framtiden utvisa. Kul att det gick så bra med din hund!
Om ni båda känner att ni vill ge det en ny chans under bättre omständigheter så skulle jag absolut göra på det sättet, och vara väldigt uppmärksam på hundarnas signaler så att de inte känner sig pressade att vara närmare varann än de är bekväma med. Kanske läsa på lite extra om hundars avståndsökande signaler och reflektera över hur just din hund beter sig när det börjar bli jobbigt :) Att nosa i marken är ju som sagt exempel på något som hunden kan göra i en pressad situation, vilket lätt kan upplevas som ett tecken på att den avslappnad när det mycket väl kan vara motsatsen.

Om Frej inte har problem med valpar överlag så finns det ju inget som säger att han inte skulle acceptera att en valp flyttar in i familjen i framtiden :) Det kan givetvis också vara så att han nu som vuxen tycker att valpar som företeelse är riktigt pestigt. Det är kanske tråkigt, men inget som är fel!
 
Jag hade ändå dubbelkollat så att han inte hade någon smärta någonstans. En polares hund gjorde likadant och hon hade rejäla problem med höfterna visade det sig sedan.
 
Det kan ju absolut vara situationsbundet också. Breeze har rejäla problem med hundmöten och går igång även på valpar om han möter dem på promenad. Däremot har han varit en typisk dumsnäll hanhund med Winter ända sen han kom in i familjen. Så att skaffa en valp är inte nödvändigtvis uteslutet. Dock skulle man nog vilja ha en bättre känsla för i vilka lägen han är okej med andra hundar och i vilka det inte fungerar; vi visste ju innan vi skaffade Winter att Breezes aggression är väldigt bunden till just möten i koppel.
 
Inte om det hade varit min valp. Det hade båda hundarna fått slippa. Blir valpen rejält skrämd kan det vara ett jäkla jobb att laga till.

Till TS, ta hjälp av någon som kan lära dig signalerna från din hund. Skulle vilja påstå att det är extreymt sällan en hund gör så utan att varna först. Bara att de signalerna är små, så att du har missat dem. Som andra skrivit, låt han slippa umgås med andra hundar.
Har aggressiviteten kommit från "ingenstans" skulle jag kolla rygg och öron på hunden.
Varför inte?
En valp och en vuxen hund har helt olika språk och hundar lägger inte ofärätter på minnet på det vis som du gör.
Tror absolut ts hund kan träffa valpen när den är äldre och har lärt sig att vara artig. Du pratar om signaler, jag som fött upp flertalet valpkullar och även haft många inköpta valpar ser hur ofta valparna missar signaler eller helt enkelt ger fan i signalerna och testar gränserna och hoppar och klänger på den vuxna hunden trots att den är tydlig med att snart smäller det.
 
Varför inte?
En valp och en vuxen hund har helt olika språk och hundar lägger inte ofärätter på minnet på det vis som du gör.
Tror absolut ts hund kan träffa valpen när den är äldre och har lärt sig att vara artig. Du pratar om signaler, jag som fött upp flertalet valpkullar och även haft många inköpta valpar ser hur ofta valparna missar signaler eller helt enkelt ger fan i signalerna och testar gränserna och hoppar och klänger på den vuxna hunden trots att den är tydlig med att snart smäller det.
Men det är en väldig skillnad om valpen är på och jobbig och enerverande, i sådana lägen har jag inte uppfattat att en valp blir skrämd om den vuxne hunden säger ifrån. Däremot om valpen som i TS fall inte ens ägnat en blick nästan åt den vuxne hunden kan mycket väl en valp bli skrämd för livet om det är en hund som hoppar på den och säger ifrån "utan anledning".

Det är känsligt och viktigt när det gäller vilka hundar man låter sin hund umgås med som liten, det ska vara pålitliga hundar. En hund som säger ifrån när valpen är på och jobbig är inget konstigt men en valp ska inte bli påhoppad när den inte gör något fel och ska känna sig trygg.
 
Men det är en väldig skillnad om valpen är på och jobbig och enerverande, i sådana lägen har jag inte uppfattat att en valp blir skrämd om den vuxne hunden säger ifrån. Däremot om valpen som i TS fall inte ens ägnat en blick nästan åt den vuxne hunden kan mycket väl en valp bli skrämd för livet om det är en hund som hoppar på den och säger ifrån "utan anledning".

Det är känsligt och viktigt när det gäller vilka hundar man låter sin hund umgås med som liten, det ska vara pålitliga hundar. En hund som säger ifrån när valpen är på och jobbig är inget konstigt men en valp ska inte bli påhoppad när den inte gör något fel och ska känna sig trygg.
Som sagt vissa hundar gillar inte valpar. Och det betyder inte att hunden skulle attackera valpen när den är vuxen om den normalt sett inte attackerar vuxna hundar. Ja absolut, valpen ska inte träffa eller råka ut för fler sånna här incidenter nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 547
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp