Bukefalos 28 år!

Brister i djurhållningen igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Knorrevången slakteri AB har återigen uppmärksammats för brister i djurhållningen. En häst fick avlivas av veterinär på ett bete utanför Kristianstad. Hästen tillhörde Inge Larsson, Knorrevångens slakteri.


Läs mer...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

***puffar upp tråden***

Eftersom vi skulle hålla isär VD och själva företaget.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

***puffar upp tråden***

Eftersom vi skulle hålla isär VD och själva företaget.

När man läser detta är det väl självklart?
VARFÖR får ett slakteri som inte sköter sitt yrke, så många mer chanser än en privatperson som inte gör det?

Tycker jag hör privatpersoner som får djurförbud både åt vänster och höger, men Knorrevången är det okej med, de verkar få göra som de vill?

SÄTT STOPP?????
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

När man läser detta är det väl självklart?
VARFÖR får ett slakteri som inte sköter sitt yrke, så många mer chanser än en privatperson som inte gör det?

Tycker jag hör privatpersoner som får djurförbud både åt vänster och höger, men Knorrevången är det okej med, de verkar få göra som de vill?

SÄTT STOPP?????



Du har fel.Det delas inte ut djurförbud till höger och vänster till privatpersoner.

http://www.hbl.fi/text/utrikes/2009/3/17/w24861.php

Läs detta så förstår du kanske mer. Inget av dessa slakterier har fått djurförbud och jag tror inte att det ens har diskuterats.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Du har fel.Det delas inte ut djurförbud till höger och vänster till privatpersoner.

http://www.hbl.fi/text/utrikes/2009/3/17/w24861.php

Läs detta så förstår du kanske mer. Inget av dessa slakterier har fått djurförbud och jag tror inte att det ens har diskuterats.

Ja men de har inte gjort saker många många gånger,?? Och fresten,

skit samma om det finns fler som gjort så, TYCKER DU som person att det är rätt att NÅGON, oavsett VEM, behandlar djur som Inge Larsson ex gjort?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jo, ett av slakterierna har skållat levande gris igen.
och nej, jag tycker inte det är Ok men av det som framkommit hitills så tycker jag inte slakteriet ska stängas,men kontrolleras noga, eller tycker du att levandegrisskållningsslakterierna ska stängas?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jo, ett av slakterierna har skållat levande gris igen.
och nej, jag tycker inte det är Ok men av det som framkommit hitills så tycker jag inte slakteriet ska stängas,men kontrolleras noga, eller tycker du att levandegrisskållningsslakterierna ska stängas?

Om nu ingen tar på sig att kontrollera då? För uppenbarligen funkar inte kontrollerna...?

Ja visst, om de hade skollat 15 grisar levande så, nu har dem inte skollat mängder? Men jag vet inte.

Tycker bara det är fel att djur ska få lida, oavsett om det är häst, katt, gris eller get.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ja visst, om de hade skollat 15 grisar levande så, nu har dem inte skollat mängder?

Tänk om Knorrevången börjat stycka en levande häst???:eek:, vilket väsen, men nu är det bara grisar och då,ja, då är det inte så hemskt med slakterier och missöden helt plötsligt????
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Tänk om Knorrevången börjat stycka en levande häst???:eek:, vilket väsen, men nu är det bara grisar och då,ja, då är det inte så hemskt med slakterier och missöden helt plötsligt????

Jag syftade på att knorrevången behandlat många djur dåligt, skulle något annat ställe göra det, vore det lika fel, oavsett djursort.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Tänk om Knorrevången börjat stycka en levande häst???:eek:, vilket väsen, men nu är det bara grisar och då,ja, då är det inte så hemskt med slakterier och missöden helt plötsligt????

Nu har inte Knorrevången styckat levande häst - ännu mig veterligen.

Varför ursäktar du så många fel och brister under så många år på Knorrevången med enstaka misstag från andra slakterier. Som att jämföra päron och äpplen.

Över tid kan man se om misstag verkligen är misstag eller om något är satt i system - där ligger en stor skillnad. Det är system fel på Knorrevången annars hade de aldrig varit i blåsväder så ofta.

Sedan år 2004 har detta slakteri belagts med vitesföreläggande vid flertal tillfällen (och vitesföreläggande får man inte i första taget). Räknar jag tillfällen med de som står i media får jag det 16 olika händelser.

Nu den aktuella artikeln om en travhäst 26 år gammal som är så sjuk att den inte kan resa sig, uttorkad och med käkskada - och slakateriägaren vill slakta den efter ett läkarbesök som beräknas ta 3 tim. Gudskelov avlivades den direkt av djurskyddets veterinär.

Vad har en sådan häst överhuvudtaget på ett slakteri att göra?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Nu den aktuella artikeln om en travhäst 26 år gammal som är så sjuk att den inte kan resa sig, uttorkad och med käkskada - och slakateriägaren vill slakta den efter ett läkarbesök som beräknas ta 3 tim. Gudskelov avlivades den direkt av djurskyddets veterinär.

Vad har en sådan häst överhuvudtaget på ett slakteri att göra?

En sådan häst har definitivt hamnat på rätt ställe, men den skulle ha slaktats långt tidigare.
Vems är skulden, då? Den som sålde hästen till slakteriet såklart.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

En sådan häst har definitivt hamnat på rätt ställe, men den skulle ha slaktats långt tidigare.
Vems är skulden, då? Den som sålde hästen till slakteriet såklart.

Avlivas i så fall. Slaktar man så är det till livsmedel. Minimi kravet är att djuren som slaktas kan stå på sina ben - den aktuella hästen kunde inte resa sig var uttorkad och mager. Så står det i tidningen.

Hästarna i denna hage rapporterades till Djurskyddet - för att de inte såg friska ut och för att de inte verkade få den tillsyn de behövde. Hur länge hade de då gått i väntan på slakt i ett så bedrövligt tillstånd att en av dem inte kunde resa sig. :confused:

Den kanske kunde stå på benen när den såldes till slakt - så varför slaktas inte hästen då med en gång?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Den kanske kunde stå på benen när den såldes till slakt - så varför slaktas inte hästen då med en gång?

Därför att den hade en ägare som inte tog sitt ansvar. Som vi påpekat i flera trådar nu, man ska själv köra sin häst till slakteriet (eller ha en bekant man liter på som gör det) inte sälja hästen vidare. Då förhindrar man att hästen blir stående på slakteriet.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Därför att den hade en ägare som inte tog sitt ansvar. Som vi påpekat i flera trådar nu, man ska själv köra sin häst till slakteriet (eller ha en bekant man liter på som gör det) inte sälja hästen vidare. Då förhindrar man att hästen blir stående på slakteriet.

Hur kommer det sig då att det blir slakteriet som är polisanmälda för djurplågeri och inte den som sålde hästen?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Hur kommer det sig då att det blir slakteriet som är polisanmälda för djurplågeri och inte den som sålde hästen?

ja, det är lustigt resonemang folk har, man har ALLT ansvar som säljare men INGET ansvar om man köper en häst!!
Det haltar det resonemanget, tycker jag.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jag håller helt och hållet med om att man som hästägare ska ta sitt ansvar in i det sista. Men om man nu vet om att detta slakteri upprepade gånger agerat oetiskt och till och med brutit mot djurskyddsreglerna, borde man inte vidta åtgärder mot dem då?

*delvis kl*

Någon pratade om att de kör hästar till knorrevången och är med vid slakt och att det då går bra till. För mig är det obegripligt att någon vill stödja en sådan verksamhet, vilket man de facto gör om man slaktar där.

Om du vet att en ridskola har väldigt många misskötta hästar, mycket problem bakåt i tiden och har fått flera viten pga bristande djurhållning, skulle du ändå låta din dotter rida där för att ena ridläraren är snäll?

För mig är det självklart att ta mitt ansvar som konsument och välja slakteri som INTE har en VD som blåser (godtrogna) hästägare, eller har problem med att inse att hästar behöver mat, vatten och vård så länge de är i livet.

Det är liksom inte så svårt. Konsumentmakt kallas det.

/Migo
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

men nu är det bara grisar och då,ja, då är det inte så hemskt med slakterier och missöden helt plötsligt????
Missöden kan visst vara hemskt, men nu är det inte precis missöden som KV ägnar sig åt. Tänk att det är så svårt att ta in fakta. :grin:
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jag håller helt och hållet med om att man som hästägare ska ta sitt ansvar in i det sista. Men om man nu vet om att detta slakteri upprepade gånger agerat oetiskt och till och med brutit mot djurskyddsreglerna, borde man inte vidta åtgärder mot dem då?

*delvis kl*

Någon pratade om att de kör hästar till knorrevången och är med vid slakt och att det då går bra till. För mig är det obegripligt att någon vill stödja en sådan verksamhet, vilket man de facto gör om man slaktar där.

Om du vet att en ridskola har väldigt många misskötta hästar, mycket problem bakåt i tiden och har fått flera viten pga bristande djurhållning, skulle du ändå låta din dotter rida där för att ena ridläraren är snäll?

För mig är det självklart att ta mitt ansvar som konsument och välja slakteri som INTE har en VD som blåser (godtrogna) hästägare, eller har problem med att inse att hästar behöver mat, vatten och vård så länge de är i livet.

Det är liksom inte så svårt. Konsumentmakt kallas det.

/Migo

Detta var verkligen förnuftigt skrivet.

Så mycket som man kan påverka med konsumentmakt. Nu fråntas inte myndigheterna sitt ansvar med detta men ändå är det en möjlighet att påverka och man visar sitt ställningstagande.

Tack Migo
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Om du vet att en ridskola har väldigt många misskötta hästar, mycket problem bakåt i tiden och har fått flera viten pga bristande djurhållning, skulle du ändå låta din dotter rida där för att ena ridläraren är snäll?
:bow::bow:
Ja, då ser man ju bara till sitt eget och tänker inte längre än näsan räcker!
Skygglapparna på bara!

Du skrev väldigt bra, Migo
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Missöden kan visst vara hemskt, men nu är det inte precis missöden som KV ägnar sig åt. Tänk att det är så svårt att ta in fakta. :grin:

Det spelar ju ingen roll om det är KV eller något annat slakteri som ideligen bryter mot de bestämmelser som finns från djurskyddsmyndigheter och livsmedelsverket. Ett sådant ställe ska stängas om de inte är beredda att följa de regler som finns. Oavsett om det gäller girsar heller hästar. Inget djur ska behöva lida för att ett företag ska tjäna några ören extra (tänkte skriva korvören :o ) och myndigheterna måste ställa hårdare krav på de som inte sköter sig.

Men just den här tråden handlar om Knorrevången och de är ett lysande exempel på ett företag som hellre ser till sin ekonomiska vinning framför en sund och etisk riktig behandling av de djur de ska slakta. Och de bryr sig ju inte om de förelägganden de får, så varför fortsätta sponsra ett sånt företag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 994
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp