Bukefalos 28 år!

brit pet food sausage

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Brit premium meat saugages heter det visst!

Någon som har erfarenhet av detta foder? Säljs i en affär nära oss och köpte en korv för att testa. Gillar innehållet och att det är 95% kött.

Funderar på att byta ut VoH mot detta, billigare månadskostnad och verkar vara ett vettigt alternativ. 800 g för 30kr istället för 1kg för 40.

Någon som testat? Omdöme?
 
Senast ändrad:
Sv: brit pet food sausage

Har inte testat.
Min spontana tanke är att det måste vara en hel del konserveringsmedel etc i (antar jag, inte kollat) med tanke på att det förvaras i rumstemp?
 
Sv: brit pet food sausage

Fick ett enda (svenskt) diskussions resultat på Google sökning på detta foder, åsikterna går isär lite huruvida det är värmebehandlat blötfoder eller värmebehandlat färskfoder. Men är det verkligen färskfoder om det är värmebehandlat?

Ska enligt de som gör fodret inte innehålla konserveringsmedel, vilket borde vara motsägelsefullt om det är rått kött som inte ska förvarad kallt...
 
Sv: brit pet food sausage

Det är ju ett värmebehandlat foder = inget färskfoder.
Jag tycker att det är precis som burkmat/våtfoder/blötfoder eller vad man nu vill kalla det. Luktar precis likadant också. Absolut inget fel på det, jag ger det också ibland som lite "extra gott" i torrfodret. Det är absolut inte rått kött längre.
Kan tillägga att jag avgör om burkmaten/korven fungerar bra på min hund genom att titta på matsmältningen. Det finns burkmat vi provat där det pruttats hejvilt/lösare avföring och då har vi genast lagt det på "fungerar ej hyllan".
Har inte gett britkorven till min egna hund men däremot deras burkmat och det har funkat fint.

Dock föredrar jag färskfoder alla gånger pga att det känns mer naturligt och viktiga vitaminer och mineraler går inte förlorade i en upphettningsprocess.
 
Senast ändrad:
Sv: brit pet food sausage

Jag har just beställt 5-kiloskorvar voh för 120 kr st. Det blir 24 kr/kg. Kanske är ett alternativ för dig också om du är nöjd med maten?
 
Sv: brit pet food sausage

Icke att förglömma: du kommer att behöva ge ofantliga mängder av britkorvarna jämfört med VoH för att komma upp i din hunds dagsbehov. För det är inte så att korven du har framför dig består till 95% av kött. Nej den består mest av vatten, som med alla blötfoder så jag tvivlar på att det blir billigare för dig att byta.
 
Sv: brit pet food sausage

Det är inget konserveringsmedel i, men värmebehandlat är det ju. Jag har provat nu några dagar men kommer absolut inte fortsätta, Poppy är katastrof i magen, så det blir VoH i stället
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp