Bukefalos 28 år!

Britney Spears Instagram

miumiu

Trådstartare
Uppväxt under 90-talet har jag följt Britney genom åren och så även nu via sociala medier. Är det någon mer som följer henne på insta? Teorier om alla skumma nakenbilder hon postar?
 
Ja, jag följer henne :) Vet inte om jag har så många teorier om nakenbilderna, tänker typ frigörelse? Om någon innan bestämt allt hon gjort, haft på sig osv kan det nog trigga lite "f u" och "kolla nu då, jag gör vad jag vill"?
 
Ja, jag följer henne :) Vet inte om jag har så många teorier om nakenbilderna, tänker typ frigörelse? Om någon innan bestämt allt hon gjort, haft på sig osv kan det nog trigga lite "f u" och "kolla nu då, jag gör vad jag vill"?
Det är möjligt. För mig blir det lite paradoxalt bara iom att jag förknippar den här typen av bilder med ett annat slags kvinnoförtryck, snarare än frigörelse.
 
Jag följer också henne och tror att hon typ är fast i hur folk betedde sig på 90-00-talet. Hon känns liksom fast där. Lite sorgligt men jag är all for att hon gör vad fan hon vill.
 
Ja, jag följer henne. Det är nog blandat, jag tror som ovan påpekat att hon är delvis fast i gamla tider och att det också är någon form av uttryck av frigörelse efter det fruktansvärda förtryck och övergrepp som hon utsatts för. Samtidigt tror jag absolut att även mental ohälsa har ett finger med i detta.
 
Det är möjligt. För mig blir det lite paradoxalt bara iom att jag förknippar den här typen av bilder med ett annat slags kvinnoförtryck, snarare än frigörelse.

Ja, och nej. Frigörelsen är delvis kroppslig idag och handlar framför allt om att visa sin kropp som man vill, för den man vill. Det handlar inte längre bara om the male gaze.
 
Jag får känslan av att hon försöker visa upp en lycklig fasad som delvis förväntats av hennes fans, men hon har gått igenom ett gigantiskt trauma under väldigt många år och det skulle vara konstigt om hon skulle komma ut på andra sidan hel. Det hon gör nu är ungefär det hon gjorde innan alltihopa började, hon har ju väldigt många "missade" år
 
Ja, och nej. Frigörelsen är delvis kroppslig idag och handlar framför allt om att visa sin kropp som man vill, för den man vill. Det handlar inte längre bara om the male gaze.
Ja, men frågan är för vem man gör det egentligen? För ”sig själv”, känns lite märkligt för mig när det handlar om plattformar som Instagram. Ingenting där gör man väl ”för sig själv”, hela poängen är väl att andra ska se?
 
Ja, men frågan är för vem man gör det egentligen? För ”sig själv”, känns lite märkligt för mig när det handlar om plattformar som Instagram. Ingenting där gör man väl ”för sig själv”, hela poängen är väl att andra ska se?

Kan det handla om att bli sedd, att få bekräftelse? Möjligheten att själv få avgöra hur hon framställs?
 
Kan det handla om att bli sedd, att få bekräftelse? Möjligheten att själv få avgöra hur hon framställs?
Jo precis, så kan det ju vara. Jag bara tänker att det är någon som håller i kameran. Och självklart ska hon få göra vad fasen hon vill och vem skulle inte bli emotionellt påverkad med ett sånt bagage som hon har, men det är nånting med det här som skaver lite i mig och inte får mig att tänka "Åh vad härligt med en sån frigjord och modig kvinna!"
 
Jo precis, så kan det ju vara. Jag bara tänker att det är någon som håller i kameran. Och självklart ska hon få göra vad fasen hon vill och vem skulle inte bli emotionellt påverkad med ett sånt bagage som hon har, men det är nånting med det här som skaver lite i mig och inte får mig att tänka "Åh vad härligt med en sån frigjord och modig kvinna!"

Ja, alltså min första tanke är väl snarare att det här nog är någon som varit med om stora trauman när jag ser bilderna snarare än någon som känner sig sexig eller frigjord. Däremot kan det ju absolut vara de känslorna som finns hos henne själv.

Det känns fel att döma kvinnor som väljer att visa upp bilder på sig själva i stil med de som Britney har lagt upp på sin egen plattform. Det är inget sponsrat, inget företag som kapitaliserar på hennes sexualitet osv utan det är bilder på en kvinna som hon lagt ut själv. Sedan är det omöjligt att veta om det är någon annan som får henne att publicera bilderna offentligt, som påverkar henne att klä sig eller vara på ett visst sätt utifrån vad som syns på instagram.
 
Följer inte henne men mitt första intryck är att hon ser drogpåverkad ut samt väldigt sliten. Det skulle inte förvåna mig ifall hon faktiskt missbrukar diverse narkotika. Alternativt att hon har missbrukat väldigt mycket tidigare och nu fått men för livet.
 
Senast ändrad:
Följer inte henne så jag vet inte exakt hur bilderna sett ut. Men Britney har ju blivit gravt sexualiserad sedan hon var mycket ung och har man fått bekräftelse för en sak hela sitt liv är det ju inte alls märkligt om en fortsätter söka den bekräftelsen. Det är ju där i ens värde ligger, har man fått inpräntat.

Annars kan ju nakenhet vara både förtryck och frigörelse. Det ena eller det andra, eller båda samtidigt. Det är nog hemskt komplext det där.
 
Jag kom att tänka på den här forskningen, som jag fick pressmeddelande om idag. Lite samma fenomen kanske, om en har varit en snygg exploaterad kropp från barnsben.

"Träningsbilder under de populära hashtaggarna ”fitspo” eller ”fitspiration” ska inspirera andra till träning och hälsa, men bilderna kan få motsatt effekt. I jakten på perfektion föds ett bekräftelsebehov som inte kan mättas, visar ny forskning. Följden kan bli mental ohälsa och förvrängda kroppsideal."
https://mau.se/nyheter/den-morka-si...bcAI5WOGNvugHU5t-1qhF9PRnSEaNEHNYOERnmUgUUtmE
 
Det är nog psykisk ohälsa i botten där.
Hon ser inte ut att må bra på många av hennes bilder. Utsmetat smink osv.

Såg dokumentären som gjordes förra året(?) eller om det var ett par år sen. Den är bara ur fansens synviken. Jag tror det ligger en hel del bakom i att hennes pappa blev hennes förmyndare.
 
Senast ändrad:
Ja, men frågan är för vem man gör det egentligen? För ”sig själv”, känns lite märkligt för mig när det handlar om plattformar som Instagram. Ingenting där gör man väl ”för sig själv”, hela poängen är väl att andra ska se?

För sig själv och för andra. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Kroppslig frigörelse är komplex och specifikt i detta ärende är det ju inte det enda det handlar om här utan även andra faktorer som redan lyfts upp (tidig sexualisering, mental ohälsa, övergrepp etc). Men vi kan ju inte bedöma på vilken av dessa grunder hon gör det.

Överlag anser jag dock att man är fri att visa sin kropp som man vill för den man vill och att det absolut är en del av den feministiska kroppsliga frigörelsen. Att andra ser utesluter ju liksom inte frigörandet.
 
För sig själv och för andra. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Kroppslig frigörelse är komplex och specifikt i detta ärende är det ju inte det enda det handlar om här utan även andra faktorer som redan lyfts upp (tidig sexualisering, mental ohälsa, övergrepp etc). Men vi kan ju inte bedöma på vilken av dessa grunder hon gör det.

Överlag anser jag dock att man är fri att visa sin kropp som man vill för den man vill och att det absolut är en del av den feministiska kroppsliga frigörelsen. Att andra ser utesluter ju liksom inte frigörandet.

Jag är förvånad över att de får ligga kvar på instagram. De brukar vara snabba med att plocka bort den typen av bilder.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 113
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Från tråden Nya veterinärutredningen. Och ja, jag har sett inlägg på sociala medier som går långt över gränsen. Men var gränsen? Bör...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 091
Senast: tara
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 411
Senast: Jeps
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 841
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp