Britney Spears

fejko

Trådstartare
Med risk för att vara dåligt påläst...
Ser lagarna väldigt annorlunda ut i USA eller hur sjutton kan man bli omyndigförklarad för resten av sitt liv för att man fått psykbryt någon gång i sin ungdom?
 
Med risk för att vara dåligt påläst...
Ser lagarna väldigt annorlunda ut i USA eller hur sjutton kan man bli omyndigförklarad för resten av sitt liv för att man fått psykbryt någon gång i sin ungdom?
Det är nog lite lite mera invecklat än så..
 
Med risk för att vara dåligt påläst...
Ser lagarna väldigt annorlunda ut i USA eller hur sjutton kan man bli omyndigförklarad för resten av sitt liv för att man fått psykbryt någon gång i sin ungdom?

Ja, det är extremt svårt att få en förvaltare i Sverige, man försöker lösa det med god man. Just eftersom det anses vara för långtgående med en förvaltare vad gäller den personliga integriteten.
 
Hon är inte omyndighetsförklarad för resten av sitt liv, utan förvaltarskapet har förlängts och skrivits om i olika omgångar. Wikipedia-artikeln förklarar det väldigt bra faktiskt! Men det är inte konstigt att ingen riktigt förstår exakt det är som pågår för de har hållit nästan allting hemligt - t.ex vad det är för klinisk diagnos, etc.

https://www.nytimes.com/2019/05/17/arts/music/britney-spears-conservatorship-mental-health.html
Det jag tycker är bekymmersamt är att hon inte fått byta bort sin pappa. Det känns ju som om det är en person som kan ha en hel del egen vinning av att ha inflytande på hennes liv.
Någon helt fristående person hade ju varit bättre.
 
Det jag tycker är bekymmersamt är att hon inte fått byta bort sin pappa. Det känns ju som om det är en person som kan ha en hel del egen vinning av att ha inflytande på hennes liv.
Någon helt fristående person hade ju varit bättre.

Ja, hade han och familjen VERKLIGEN brytt sig om henne hade de gjort det eller iaf haft någon extern inblandad. Men det går ju inte att förlora kontrollen över kassakon som försörjer dem alla... :grin:
 
Hon är inte omyndighetsförklarad för resten av sitt liv, utan förvaltarskapet har förlängts och skrivits om i olika omgångar. Wikipedia-artikeln förklarar det väldigt bra faktiskt! Men det är inte konstigt att ingen riktigt förstår exakt det är som pågår för de har hållit nästan allting hemligt - t.ex vad det är för klinisk diagnos, etc.

https://www.nytimes.com/2019/05/17/arts/music/britney-spears-conservatorship-mental-health.html
Det finns väl bara ett mindre antal diagnoser som skulle kunna vara aktuella, om man spekulerar. Men oavsett så känns det verkligen helt vrickat att det här har fortsatt i så många år och väldigt intrasslat med pappan som förvaltare..
 
De finns nog många sidor av de hela även om Pappan nog är rätt nöjd med över att kunna kontrollera hennes pengar tex. Såg dokumentären om henne för ett par tre månader sedan. Blev väldigt illa berörd, detta är väl baksidan av att bli otroligt känd som väldigt ung. Nog inte så konstigt att hon kraschlandade till slut. Men nu när hon vill kunna styra sitt liv igen så borde väl åtminstonde personerna som bestämmer lyssna på vad hon har att säga.
 
@escodobe
Fast det är ju inte nödvändigtvis bättre med någon utomstående. En sådan stor förmögenhet lockar tyvärr fram det sämsta hos en del människor.

Har förresten Kanye West en förmyndare? Det känns lite unket att en "tokig" kvinna måste ha en förmyndare men inte en "tokig" man.
 
Är det någon som vet hur vanligt det är i USA att bli omyndigförklarad på grund av psykisk ohälsa?
Jag undrar om det spelar in att hon är känd och att det liksom finns mer tillgångar än vad gemene man har. Jag menar - jag har aldrig hört talas om att folk i USA blir omyndigförklarade för att de fattar mindre smarta beslut gällande ekonomi eller annat även om de besluten fattas pga tex psykisk ohälsa?
 
Det mest rubbade jag har läst i den här historien är att hon inte får lov att ta ut sin spiral. Det känns som ett ständigt pågående övergrepp att tvingas ha den i sin kropp mot sin vilja :(
Ja, det känns som att vi är tillbaka på den tiden när vi tvångssteriliserade folk. Hemskt!

Det verkar vara rätt krångligt. Jag läste att hon har en person utsedd som förvaltar hennes "person och vård" typ. Men sen är bland annat pappan ansvarig för det ekonomiska så i praktiken kan hon inte fatta beslut kring sin person heller utan pappans godkännande om det är saker som kostar pengar. Typ ett läkarbesök för att ta ut sin spiral antar jag.
 
Jag är fullständigt övertygad om att hennes pengar spelar en oerhört stor roll i det hela och att man försöker använda moraliska argument för att rättfärdiga det man gör mot henne, att det är "för hennes eget bästa" osv trots att motiven bakom handlar om helt andra saker.

Det skulle inte förvåna mig om detta briserar ut som en stor skandal i framtiden.
 
Är det någon som vet hur vanligt det är i USA att bli omyndigförklarad på grund av psykisk ohälsa?
Jag undrar om det spelar in att hon är känd och att det liksom finns mer tillgångar än vad gemene man har. Jag menar - jag har aldrig hört talas om att folk i USA blir omyndigförklarade för att de fattar mindre smarta beslut gällande ekonomi eller annat även om de besluten fattas pga tex psykisk ohälsa?
Jag hittade det här:
"Data from the Justice Dept from 2017 shows that there are about 1.3 million active guardianship or conservatorship cases in the US, with about $50 billion in conservatee assets. State laws on conservatorships vary, but experts say they’re typically a last resort and used for people who are old, ill, or infirm (think: those who are in a coma or suffer from Alzheimer’s). And that judges can take “undue influence” into account – meaning how susceptible they are to being influenced to do something that may not be in their best interest."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp