Brittisk korthår

Yhlva

Trådstartare
Jag och min sambo har funderat på att skaffa en till katt, och vi har funderat lite på Brittisk korthår.

Ni som har britter, hur är de som personer?
Vill se bilder också!

Vi vill ha britter med ´runt ansikte och mycket "pluffsiga" kinder.
Tips på uppfödare?
Ja just det, de ska va i färgen choklad (hellst)
 
Senast ändrad:
Sv: Brittisk korthår

Jag har en underbar liten britt-flicka på fem år, i färgen chokladsilver-spotted (silvergrå med bruna ränder/prickar). Jag tycker att brittiskt korthår är den perfekta rasen om man vill ha en lugn och snäll innekatt.

När jag fick min för drygt ett år sedan hade hon bott hos sin uppfödare hela livet och var ganska osäker och skygg för nya människor. Hos mig är hon ensamkatt och har utvecklats till en mycket tryggare katt med gott självförtroende! Hon är mycket tillgiven, sällskaplig och pratig. Kommer när jag ropar och svarar när jag pratar med henne :love:

Enda nackdelen är att hon fäller massor. Hon fäller hela året. Det blir lite bättre om man kammar ofta, men det blir päls överallt ändå.
 
Sv: Brittisk korthår

Jag köpte en britt för lite mer än tre år sedan, bodde då i en etta på 38 kvm och tänkte att jag ville ha en lugn innekatt.

Så jag köpte en blåmaskad liten herre som var fantastiskt söt!
Men det här att britter brukar vara en lugn och markbunden ras visste han uppenbarligen inte om, för han var överallt! Inte så konstigt när man är kattunge iofs, men min lägenhet var någ för liten och för tråkig för en ensam och nyfiken kattunge.

Så han fick åka ut till mina föräldrar som bor i villa, där fick han två kattkompisar och möjligheten att gå ut vilket han verkligen älskar. Han är väldigt personlig, mer som en hund än som en katt. Han följer mamma vart hon än går, springer till dörren och lägger sig över hennes skor när hon tar på sig jackan, men inte överdrivet social mot pappa så han är mest en enmanskatt.

Ligger hellre vid fötterna än i knät, men blir gärna buren (av mamma då) och kelad med. Och fäller gör han, något kopiöst!
20070709f3.jpg

pernod.jpg

sIMG_1115.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 857
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 065
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 692
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 358
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp