Brittisk korthår

Ajda

Trådstartare
Jag har fått upp ögonen för brittisk korthår. Estetiskt tilltalar den mig väldigt.

Ni med erfarenhet, hur är de? Friska? Temprament?

Inte aktuellt med en idag. Vi har vår Elvis som är 10 år och han skulle inte uppskatta en kompis att dela huset med.
Jag har alltid haft långhåriga katter. Nuvarande har haft förvånansvärt bra päls och bara rovat lite baktill nu när han blivit lite äldre. Men, jag är inte sugen på den typen av pälsvård som en långhårig klösande katt kräver. Gillar ansiktet på de brittiska, det lite trubbiga.
 
Senast ändrad:
Och skulle en uppfödare av brittisk sälja till en som tänker ha katten som utekatt?
 
Villaområde. Inga stora vägar i närheten. Ingen katt som blivit påkörd under de 11 år som vi bott här.

Ett villamområde är väl ett synnerligen dåligt område att ha utekatt? Det finns ju hur många grannar som helst som kan bli störda av katten, ställen katten kan råka bli inlåst i och andra katter som jagar bort den. Ju mer människor i området desto sämre ställe att ha utekatt.
 
Villaområde. Inga stora vägar i närheten. Ingen katt som blivit påkörd under de 11 år som vi bott här.

Det tror jag faller in som ett sämre ställe. Åtminstone skulle jag neka och har gjort. Bilar är inte det enda som gör utekatter skada. Grannars bråk om katter som förstör deras saker är helt klart en annan sak.
Alltså, vi uppfödare jobbar för att höja kattens status. I det, finns bl.a att de inte ska störa folk som inte vill ha katt. Utan att katter ska hållas under samma uppsikt som hundar. Och att ägarna ska ha samma ansvar. Nått som verkligen sänker kattens status, är när folk blir störda. När katter skiter i deras sandlådor och rabatter, sover i deras barnvagnar, pinkar i deras soffdynor osv. Saker som inte alls är ovanliga i just villaområden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp