Brodd i hagen??

Muraja

Trådstartare
Tycker ni att det är ok att ha broddar på i hagen?

Det finns ju blinbrodd och några i stallet tycker att det är oki att ha det på hästen när den går med andra hästa ri hagen. Men jag menar på att det är ändå något som sticker ut från hoven och om hästen sparkar kan det ju bli ful sakdor av det oxå!

Min häst gick tillsammans med 3 andra hästar i höstas men vi fick dela på dem eftersom att två av dem ville ha broddar på i hagen, ena hade tom isbroddar fram! Min häst går tillsammans med en häst nu och ägaren till den hästen fick avliva sin förra häst för att han fick en spark på knät i hagen, antagligen hade hästen broddar på sig.
 
Sv: Brodd i hagen??

Ja, jag skulle aldrig ha min häst utan brodd vid något tillfälle under en vinter. Han har haft isbrodd 4/sko sedan.... november/december :) Nu går han iofs själv då det inte finns möjlighet till kompis i samma hage, men jag hade gärna haft honom med en kompis som på sommaren, och då ändå haft broddar. En hästspark kan alltid ta illa.. Men hellre ett broddhål på bogen/baken/benet än en häst med fläkskador. Pest eller kolera egentligen. Men risken att de sparkar på varann är inte stor om de går bra ihop, gör de inte det kanske de inte ska gå ihop hursom?
 
Sv: Brodd i hagen??

Om det är OK att ha brodd i hagen? Det är ett MÅSTE! :cool:

Det går ju knappt att komma utanför stalldörren större delen av vintern utan att halka om hästen är obroddad, och låta dem halka omkring i hagen hela dagarna och spänna sig och riskera att fläka sig vill, jag inte. Och det går inte att kräva att stallpersonalen ska brodda varje morgon, och byta till blindbrod osv. Vanlig isbrodd sitter i dygnet runt mellan november och mars, ungefär.

Jag tror att det finns en överdriven skräck för broddskador. Största skillnaden mellan en broddspark och en obroddad är ju att det kanske blir ett värre sår, men jag tror nog att en spark som träffar så olyckligt att det blir allvarligare skador nog hade varit ganska allvarlig även utan brodd. Det händer ju att hästarna skadar varandra även på sommaren, eller hur?


Hästar som har för vana att sparka på varandra ska inte gå ihop, varken sommar eller vinter, och hagarnas utformning måste anpassas till antalet hästar som ska gå i dem. Många sparkskador beror på att de ranglåga hästarna inte kan backa undan när de ranghöga kräver det. Och då smäller det...
 
Sv: Brodd i hagen??

Min häst får absolut inte vara utan brodd på vinterhalvåret!Har haft henne i sex år och hon har aldrig blivit skadad av andra hästars broddar (trampar sig själv en gång varje vinter). Är mycket mera rädd för att hon ska gå omkull i eller på väg till hagen än att hon själv eller andra ska bli skadade av brodden.
 
Sv: Brodd i hagen??

Vi har isbrodd på ute. Just nu är jag glad för det eftersom det är ISGATA till o från hage och även delvis i hagen!! Men våra hästar går ensamma vintertid, hade de gått ihop vet jag inte om jag velat...
Har förr ALDRIG haft brodd på ute!! och heller aldrig haft nån skada pga halka eller nåt sånt... så är fortfarande lite skeptiskt och inte helt förtjust i det, men stallägaren som tar in o ut vill det, och det förstår jag också...
 
Sv: Brodd i hagen??

Har brodd på min hela vintern så länge det finns is,han går visserligen själv just nu men har även gått med kompis och båda var broddade då också.
 
Sv: Brodd i hagen??

Det kanske beror lite på var man bor, men det känns som ett måste här att ha brodd i hagen. Hästar i en harmonisk flock behöver sällan sparka ordentligt för att markera.
 
Sv: Brodd i hagen??

Nu bor jag ju i Skåne så här har vi mest slask och dynga och ingen is men jag har inget emot att ha blindbroddar på ute. Det kan nog kvitta om hästen sparkar med blindbrodd eller helt utan.

Jag tycker att det är okej med isbroddar om hästarna beter sig ordentligt, annars får man nog dela på dom som brukar vilja sparka efter varandra.
 
Sv: Brodd i hagen??

Livsfarligt utan brodd ju :eek: Har alltid haft brodd hela vinteråret på mina hästar. Men fick nästan en utskällning i södra sverige (halland) för att jag tänkte ha kvar brodden på stoet tills dem slets ut. Man kunde minsann inte ha brodd på skorna hela tiden med tanke på vädret :cool: jag som bott i södra Norrland hela mitt liv såg ut såhär --> :confused:
 
Sv: Brodd i hagen??

Jag tror många fokuserar på fel saker. Se till att flocken är harmonisk. Ingen ska tex behöva kämpa om grovfodret tex. Jag ser många onödiga konflikter för att hästarna helt enkelt blir hungriga och därför kämpar om fodret eller blir rastlösa (hö ska ta 2 h att äta och sen får det gå max 2 timmar utan hö). Sen gäller det att pussla lite oxå. Våra tjejflockar är lugnare än killarnas men det går alltid bra att ha EN kille med brudarna. har man två killar med tjejjerna uppstår genast lite rivalitet och osämja. Killflockarna är som sagt lite mer stökiga men vi brukar lösa det med att varje kille får en tjej (eller fler) istället i sin hage.
Hingstarna får gå med en valack tills de är tre, möjligen fyra år, men här måste man vara uppmärksam. Sen är det olika mellan olika raser oxå. Vi har mest varmblod.Vi har inte haft (peppar,peppar) några sparkskador under alla år.:bump:
 
Sv: Brodd i hagen??

Jag har alltid brodd på mig häst under vintern, men på söndag när jag ska flytta min häst till ett annat stall och hans ak få gå med en annan häst, så har varken jag eller den andra häst ägaren några brodd på våra hästar i "tårna" för våra hästar är mest för att slå med fram hovarna.:p

Jag anser att det kan nog hända mer skador i hagen när de är utan brodd (halkrisk), än när de är broddade.
 
Sv: Brodd i hagen??

Självklart ska hästen ha 4 brodd i alla skor. Hellre en broddspark än en fläkskada och risken för det förstnämnda är dessutom mindre än det sistnämnda anser jag.

En häst som halkar runt blir spänd och sträcker sig lätt. Måste vi sätta på den hala skor så är det vårt ansvar att se till att hästen kan röra sig med dem och inte får problem.
 
Sv: Brodd i hagen??

självklart ska man ha brodd i hagen om det är snö och is!

allt annat är galenskap!

min har 6st isbrodd i varje hov. övriga hästar i stallet har 4 brodd / hov.
ingen går ensammen i hagen.
 
Sv: Brodd i hagen??

Du verkar ha fått ett entydigt svar. Är det fruset/halt ute så har man brodd i hagen. Är det inte öht halt ute så behövs det ju inte, om man kan rida och göra allt man vill utan brodd är ju brodd onödigt..
 
Sv: Brodd i hagen??

När vi hade hästarna i flock där jag stod innan satte vi som krav att samtliga hästar skulle ha brodd i samtliga skor då risken att gå med dom från hagen till stallet och vice versa var större skaderisk än spark skador i hagen.

Jag säger och har alltid sagt, hellre en spark skada än en fläk-skada...

Nu har jag bara avelsmärrar och unghästar och alla är barbota utom en ömfotad fröken som har framdojor med 4 brodd i varje, hade hon haft bakskor hade det varit samma där.
Och mina hormonstinna damer är osams och i bråk titt som tätt utan skador :angel:
 
Sv: Brodd i hagen??

*kl*

Min häst är utan brodd, men har varit på väg att sätta dit när vi hade vinter under knappt 2 veckors tid. Men blev inte av.

Nu bor jag i södra Sverige, så vinter är inte så vanligt här. Nu har vi åter igen barmark (efter vår vinter som kom för 2 veckor sedan).

Och här FINNS bara 2 broddhål / sko. (vanligtvis).

Min häst går själv, så han FÅR ha brodd på sig. Har för mig att det bara är tillåtet med brodd fram i hagarna där det är fler hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 929
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp