Brodd stl. och höjd?

B

blondi3958

Villken brodd stolek har ridskor? 3/8" eller 5/16"?
Och skall jag ha 8 mm höjd eller 12mm höjd?
Jag skall ha fyra broddar i varje sko + att jag skall inte ta ur dom utan dom skall sitta i hela tiden.

:bow:

S

Sesselja

Eller rättare sagt, hur stora skorna är. Man har ju ridskor på både shettis och ardenner och storleken på broddarna måste väl då bero hur stora själva skorna är?

F

Fakal

Det finns sk. "guldskor!" med sex fasta brodd i varje sko. Prata med din hovslagare. De sitter i permanet och bvehöver och kan inte skruvas ur.

S

sanwan

Vanliga ridhästskor har 3/8 brodd. Vissa väldigt smala skor har den mindre varianten men 3/8 är nog det absolut vanligaste.

Du måste nog byta ut broddarna någon gång under vintern, för de slits så de kan smälta fast i skon osv. De bästa broddarna som håller längst är de s.k. ELIT-broddarna. Lite dyrare än de "vanliga" broddarna, men 10 000 ggr bättre! De har en slags krage längst ner vid hålet som gör att inte grus och dylikt kommer ner i gängorna och de är gjorda i ett annat material och håller längre.

Köper aldrig några andra broddar (vintertid iaf!) :bow:

B

blondi3958

men jag skall ha vanliga häst skor från mustad(tror jag dom heter)

Vad är brodd stl. för dom?

B

blondi3958

jag byter brodd när det är dags att sko igen, om broddarna är nerslitna.
Jag kan inte få tag på elit- broddar=(

B

blondi3958

Så vanliga brodd stl. till ridskor är alltså 3/8?

Och travskor har oftast 5/16?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 409
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
1 817
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
32
· Visningar
7 007
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar