Brodd stl. och höjd?

B

blondi3958

Villken brodd stolek har ridskor? 3/8" eller 5/16"?
Och skall jag ha 8 mm höjd eller 12mm höjd?
Jag skall ha fyra broddar i varje sko + att jag skall inte ta ur dom utan dom skall sitta i hela tiden.

:bow:
 
Eller rättare sagt, hur stora skorna är. Man har ju ridskor på både shettis och ardenner och storleken på broddarna måste väl då bero hur stora själva skorna är?
 
Det finns sk. "guldskor!" med sex fasta brodd i varje sko. Prata med din hovslagare. De sitter i permanet och bvehöver och kan inte skruvas ur.
 
Vanliga ridhästskor har 3/8 brodd. Vissa väldigt smala skor har den mindre varianten men 3/8 är nog det absolut vanligaste.
 
Du måste nog byta ut broddarna någon gång under vintern, för de slits så de kan smälta fast i skon osv. De bästa broddarna som håller längst är de s.k. ELIT-broddarna. Lite dyrare än de "vanliga" broddarna, men 10 000 ggr bättre! De har en slags krage längst ner vid hålet som gör att inte grus och dylikt kommer ner i gängorna och de är gjorda i ett annat material och håller längre.

Köper aldrig några andra broddar (vintertid iaf!) :bow:
 
men jag skall ha vanliga häst skor från mustad(tror jag dom heter)

Vad är brodd stl. för dom?
 
jag byter brodd när det är dags att sko igen, om broddarna är nerslitna.
Jag kan inte få tag på elit- broddar=(
 
Så vanliga brodd stl. till ridskor är alltså 3/8?


Och travskor har oftast 5/16?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag kolla igenom formulären från Vintersol... Innnan det är dags att spärra in Minnie o dra till kurator och träning... Det...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp