M

Myrapyra

Tänkte fråga runt lite här och höra era åsikter angående att ha brodden iskruvade under hela den "halkiga" delen av året, eller om det är bättre att skruva i och ur när dom behövs.

Vad tycker ni om att låta hästarna gå broddade i hagen när det är flera som går tillsammans?

Fördelar/nackdelar? Egna erfarenheter??
 
Jag har mina hästar broddade dygnet runt när det är vinter och halt.

Riskera fläkskador vill jag helst inte, och jag ser hellre ett broddsår än en fläkskada i alla fall. Om man nu ska resonera så.
3 st hästar i "min" hage, varav 2 är mina egna.
 
Det finns hur mga trådar som helst om detta. Sök o du får mycket att läsa!

Vissa anser att risken för sparkskador är för stor om man har broddar i hagen o andra är mer rädda för halk o fläkskador o är därför minst lika rädda för att släppa ut hästen utan. Man får ta ställning i samråd med ev övriga hästägare som delar hade.

Personligen har jag hästar som känner varandra väl och som inte slåss med varandra, ocg jag är dessutom mer rädd för fläk- än för sparkskador. Därför låter jag dem vara broddade med låga isbrodd dygnet runt på vintern. Det underlättar även att slippa brodda i o ur vid ridning. Om jag skulle släppa in en ny häst i flocken tar jag av iaf bakbroddarna på alla hästar.
 
Min häst har i sina dygnet om. Har haft det i alla år och det har funkat bra till i år då han trampade upp ett sår. Därför har han nu inte i tån bak. Men som det är nu så kommer jag fortsätta ha det :idea:
 
ALDRIG brodd bak, ev brodd fram om hästrna känner varandra väl och det inte är en bråkig flock.
Jag har för första gången i mitt häst liv (15 år) denna vintern haft broddat i hagen ett par dagar (endast egna häsr i hagen) och jag skulle aldrig släppa min häst tillsammans med någon som har sin häst broddad.
 
Alltid broddat med 4st i varje hov (+snösulor) hela perioden då det är halkigt, inne som ute (på ritt o i hage). Hästen går med andra hästar, också broddade. Har aldrig haft en sparkskada eller trampskada.
Man får ju se till att kanske låta bli att släppa ihop nya hästar då eller så, men annars går det ju bra. Släppte in min häst till de andra 2 efter att hon stått i en dryg månad i hagen bredvid och det gick jättebra.
 
Har hästarna broddade med 4 st i varje hov :) dygnet runt eller vad man ska säga...dock skulle jag personligen inte ha merän en häst i hagen... risken är ganska stor att hästen för sig en spark...
 
Hos oss får resp. hage komma överrens om hur de vill ha det,och som det ser ut just nu är det bara en hage med två stycken som är obroddade,resten är broddade runt om,och de flesta med 4 broddar/hov
 
vi har våra brodade dygnet runt så här under vinter halv året, å det funkar bra för oss. våra sparkar oftast inte eftersom att deras rangordning är klargord reddan, eller dom sparkar, men inte så att dom träffar varandra däremot, å så hugger dom om dom anser att nu e du för nära mitt hö och såddana saker. vi har fyra stycken i våran hage, den är juförsig väldigt stor den oxå, så dom kommer ju alltid undan om dom vill det. Tycker desvärre att det blir fler skador i stallet, vi har tre islandshästar å en ponny så vi har ett islandstall så dom kommer åt varandra över boxvägarna. vilket gör så att den ena isläningen, han är väldigt hungrig av sig, nafsar den andra i arselet om dom får stå inne vid mattider, vilket inte är särskilt roligt...
 
Skulle min häst vara skodd utan brodd skulle hon inte ens få lämna stallet!!! :crazy:

Alltså: Brodd dygnet runt, utan undantag! (Det kräver dock fungerande flockar)
 
Broddar, broddar, ju fler desto bättre. :) Ponnyn har fyra i varje hov och varmblodet sex. Skulle inte våga släppa ut dem utan broddar. Fläkskador är inte roliga.

När jag tidigare stått uppstallad och det kommit ny häst i hagen har vi skruvat ur bakbroddarna. Sen när det lugnat sig har vi skruvat i dem igen.

Vill man inte ha broddar i hagen tycker jag att det är bättre att ha hästen barfota.
 
Har nu brodd i jämt efter att pållen troligtvis halkat omkull och vridit till ryggen. Kostade 800 att dra tillrätta så nu sitter broddar i fram dygnet runt.
 
Har mina två broddade hela tiden. De är ju vana att gå med varandra och risken för broddspark är inte så stor. De springer och busar mkt i hagen så det är ju viktigt att de inte halkar och sträcker sig då.
 
Jag har fast brodd på båda hästarna, liksom alla andra i stallet som har skor (23 st)
Har hittills inga olyckor eller skador av det, och även inga halkningar i hagen.
 
Har brodden i dygnet runt hela vintern.Nu är de 7st som går tillsammans i hagen och vi har inte haft en enda broddskada på hela vintern.Här uppe har alla hästarna broddade jämt på vintern vad jag vet iallafall.
 
Täkte på det där med belastningen. Hästen lägger ju (när den går på plant, hårt underlag) hela sin tyngd på 16 små punkter. Om man nu använder 4 brodd i varje sko. Det är ju bättre än att bara sätter 2 brodd i trakterna. Då förändras ju benställningarna. Är det mindre "skadligt" med 4 brodd i varje, tänker bla på hovmekanismen...
Eller har det inte någon större betydelse för hästens ben mm?
 
Jag personligen tror att 4 el 6 brodd per hov blir mer naturligt än 2 i trakten. Går de med bara 2 så blir det ju en väldigt konstig belastning även om broddarna ofta sjunker ner i underlaget. Och så tycker jag att de ändå har lätt för att halka.

Men för att det ska vara nån vits med broddar tycker jag att man ska komplettera med snösulor. Annars bildas det ju stora styltor och broddarna är inte ens i närheten av marken. Fast om man bor så till att det oftast "bara" är isgata så behövs ju inte sulorna.
 
Min häst går med 16 brodd dygnet runt.

Vet att det inte är ngt bråk i deras hage, och eftersom att hon bara går med ston så är det mest skrik och sura miner när de väl tjurar till, och aldrig några sparkar eller liknande. Så då vill jag hellre att hon känner att hon går säkert - är hon inte broddad så står hon bara still i hagen eftersom att hon är rädd för att halka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 548
Senast: Buongusto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp