Brodda av scoot boots?

inaa

Trådstartare
Hej.
Ska man brodda av scoot boots? Eller kan de broddarna sitta i hela tiden eftersom de är så små?
 
Man byter väl boots efter säsong? Dubbar/broddar är väl gärna ingjutet/vulkad in i sulan och går inte ta loss.
 
Det går o skruva ur brodd/dubb men det är bök och lämnar hål i bootsen. Jag har två uppsättningar, en för sommar och en för vinter. Både för bekvämlighet men oxå för att jag inte är så förtjust i att ha brodd i skor med så böjliga sulor, föredrar lite tjockare, stabilare sulor till vinterskorna som kan ta lite kraftigare brodd.

Men jag vet dom som tar ur brodden och fyller hålen med silikon. Huruvida det håller i längden ska jag låta vara osagt. Hålet borde ju bli rätt slitet om man skruvar i och ur hela tiden.
 
Dubbar/broddar är väl gärna ingjutet/vulkad in i sulan och går inte ta loss.

Nuförtiden är det sällan så. Dubbarna skruvar man i själv (eller försäljaren skruvar i) med ett litet specialverktyg. En del märken säljer färdigdubbade.

Stora brodd kan man sätta i med hjälp av en speciell mutter, islagsmutter. Det blir rätt mycket punkttryck med den metoden dock, även med stora brodd generellt i boots.

Jag tror det är Easyboots som har/har haft en modell med ingjutna stora brodd, men är osäker på om den fortfarande säljs.

Små dubb är det vanligaste på boots nuförtiden. Dom går att skruva ut om man vill, men bäst är att ha en vinter- och en sommaruppsättning.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
644
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
582
Senast: super
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 312
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp