Broddar dygnet runt?

Beelly

Trådstartare
Jag vet att denna diskussionen varit uppe tidigare men behöver mer specifika svar..

Helt plötsligt kom vintern som en obehaglig överraskning här i Skåne och hästen fick nya skor runt om. Det är riktigt halt ute och jag lär ju få brodda honom, men frågan är om man ska ha broddarna i dygnet runt, runt om eller är det bättre att skruva på/av när vi rider? Rider ENBART ute i skogen och sen står han ute från 7-21.
Det jag tänker på är ju att det förmodligen blir varmt igen i dagarna och då töar ju allt bort..

Om han ska gå med broddar i dygnet runt, bör jag ha boots på honom för att slippa skador eller kan jag skita i det? Jag vet att han aldrig skulle röra sin hagkompis så jag är inte rädd för att han gör illa henne, utan mer sig själv... Har tänkt att sätta på honom elitbroddar.
 
Jag har alltid haft broddar 24/7 men det är ju nåt man får komma överens med hagkompisar. Alla vill inte ha broddade åtminstånde inte bak. Men hade jag bott i Skåne där det kanske är fler dagar med lera än snö och is hade jag nog broddat på vid ridning.
 
Jag har alltid haft broddar dygnet runt, har aldrig haft några skador vare sig på min egen häst eller hennes hagkompisar. Bor i Stockholm och har alltid haft hästen ute mycket så jag vill ha broddar så hon kan röra sig så mycket som hon vill i hagen.
 
Jag broddar dygnet runt men har bara mina egna hästar i hagen så behöver inte komma överens med någon annan. En av hästarna trampar på sig så han har boots, de andra två går utan. Har väl haft någon rispa på någon av dem som kan ha berott på brodd (men kan ha varit något annat), men inget allvarligt som skulle få mig att avstå.
 
Jag har broddar i dygnet runt när det är halt ute och tar ur brodden när det inte är halt ute.

Vissa har boots andra inte i hagen och det beror på hästen.

Bara mina i hagen så jag har ingen annan att ta hänsyn till när det kommer vad andra tycker.
 
Jag har guldskor på mina hästar. Alltså fasta brodd. Man bör ha minst fyra brodd i varje hov så att hästen inte får högklackat för det sliter på hästen när det är fruset och brodden inte går ner i backen.

För min del är det helt otänkbart att släppa ut en häst obroddad i hagen när det är snö och halka. Där är risken som störst att hästen halkar om hen är obroddad och det kan bli riktigt svåra fläkskador av det.

Jag sätter alltid på boots eller kotringar när hästen är broddad. Det är en billig försäkran mot trampskador.
 
Har fyra broddar runt om dygnet runt, dock så sätter jag i blindbrodd om det ska vara milt flera dagar, det är betydligt lättare att byta brodd än att göra rent och gänga om broddhål fulla med småsten och lera. Inga boots.

Har ännu inte sätt i broddar för i år men nu ska det ju bli milt igen här i södra Sverige igen så det klarar sig nog.
 
Man kan ju ha hästen broddad dygnet runt när det faktiskt är halt och ta bort under leriga perioder kanske? Det brukar ju oftast gå att få ett hum om hur vädret kommer att se ut.

Min hovis kommer på fredag och då blir det fyra broddhål i alla skor. Sedan ska vi bara komma överens i hagen om hur bakbroddningen får se ut. Vår lilla flock är ganska ny för varandra och sparkar sker titt som tätt.
 
Jag har broddarna på när det börjar bli lerigt just för att få bättre fäste i marken, han busar mycket.
De är på 24/7 och det brukar blir från nov till mars. Bellboots på fram ingen skada och han står på ett bra lager torv inne så brodden sjunker ner.
 
4 brodd per hov hela vintersäsongen. I regel november till mars.

I hagen behöver de ju broddar allra mest, förstår mig inte på folk som låter hästen gå obroddad i en frusen och isig hage.

Använder boots.
 
hellre broddspark än fläkskada... sen skulle jag inte ha min häst i en hage där det sparkas (sen kan olyckor hända ändå så klart)...

Brukar ha boots i början tills hon vant sig vid nya skorna (byter från ridhästjärn till guld)...

24-7 har jag brodd (även om de skulle gå å ta bort).
 
Tack för alla svar! Ska sätta i broddarna idag och försöka ge mig ut en kort stund. Nu verkar halkan försvunnit iaf så jag broddar nog av ikväll så ska jag försöka hitta ett par boots imorgon som jag kan slänga på honom om han ska gå broddad 24/7 när det blir halt igen..
 
när det är halt ute har min haft broddar i hela dygnet.

fyra brodd i varje sko, av den lite lägre varianten - tror de kallas blindbrodd med kärna - ca 6mm? brukar skruva ett halvvarv på dem varje dag för att se till att de inte fastnar konstant och för att kolla om de behöver dras åt.

när det kommer längre perioder då halkan försvinner så skruvar jag ur dem. Jag har inte boots och har inte haft problem med trampskador *ta i trä* och då har jag en ganska fumlig häst, men om man brukar få balltramp osv skulle jag ha boots.
 
Brodden slits och byts ut vid behov. Jag har broddat hela dygnet, 4 brodd i varje sko. Inga skydd (min upplevelse är att hästen snarare kan få skador än hjälp av skydden när det är vinterföre).
 
Varför?

kan du använda samma brodd hela vintern eller slits de ut i samma takt som skorna?

För att det förutom vid terrängritt på gräs inte behövs höga, de ger bara större skaderisk.

Nej man får byta successivt beroende på underlag, de slits olika fort. En bra vinter med packad snö kunde brodden förr hålla en hel vinter men dagens brodd är gjord av socker i jämförelse.
 

Liknande trådar

Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 249
Senast: Masse
·
Avel Hur tänker ni som har föl där det finns varg, får de sova inne ett tag tills de vuxit på sig lite eller går de ute dygnet runt direkt...
Svar
5
· Visningar
1 083
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp