Broddar i hage, hur göra?

Krans

Trådstartare
Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med min foderhäst som är barfotahäst sedan många år tillbaka( ägarens önskemål). Jag tycker det känns lite stressande med obroddade hästar, men foderhästens hovar är det som det är med.( Ägaren tar det mera coolt " händer ngt så händer det")Men, om jag vill försöka minimera skaderisk vid ev spark med min hästs bakhovar hur gör jag? Bara broddar på fram? Färre broddar på bak? Dom kommer bra överens och sparkar brukar ej förekomma men man vet ju aldrig.
 
Min häst går i grupp om fyra sedan flera år tillbaka. Allihop är broddade när det är halt. Kommer hästarna överens och har en vettig levnadsstandard som inte orsakar onödiga konflikter så ökar inte broddar skaderisken.

Broddspark har jag varit med om en gång, däremot att han trampar på sig själv händer ibland så han har kotringar på när han är broddad.
 
Vi har åtta hästar ihop och alla är broddade runt om varje vinter. Hittills har vi inte haft några broddskador (peppar peppar).
 
Jag svängde helt i den här frågan efter att ha sett halkskador på en hagkamrats häst. Fy fan. Innan var jag otroligt anti att andas hästar skulle vara broddade när de gick i samma hage. Men som sagt, jag ändrade åsikt och tar hellre en broddspark än en fläkskada. Nu går min barfota men när han har varit skodd har han varit broddad, 4 brodd i varje runt om, hela vintern (efter min svängning). Dock har det varit lugnt i flocken då. I nuvarande flock kickas det en del så där hade jag inte velat ha honom broddad med andra. Då hade jag hellre separerat och låtit honom gå själv.
 
Jag svängde helt i den här frågan efter att ha sett halkskador på en hagkamrats häst. Fy fan. Innan var jag otroligt anti att andas hästar skulle vara broddade när de gick i samma hage. Men som sagt, jag ändrade åsikt och tar hellre en broddspark än en fläkskada. Nu går min barfota men när han har varit skodd har han varit broddad, 4 brodd i varje runt om, hela vintern (efter min svängning). Dock har det varit lugnt i flocken då. I nuvarande flock kickas det en del så där hade jag inte velat ha honom broddad med andra. Då hade jag hellre separerat och låtit honom gå själv.
Skor du alltid till vintern och lägger i brodd?
 
Jag har blindbrodd i nu, mest för att hålen inte skulle täppas till då det ännu var varmt. Men är dom alls effektiva mot is osv?
Nej, + de slits snabbt ner och är svåra att skruva ut när man ska byta. Min kommentar handlade mer om att det heter blindbrodd och inte hagbrodd. Jag har antingen hästarna barfota eller broddade, aldrig skodda utan brodd eller barfota om det är is.
 
Jag är för brodd runt om i hagen när hästen är skodd helst isbrodd/elitbrodd 4st i varje.
Fruktansvärt rädd för fläkskada efter att ha sett det. Tar alltid broddskada före fläkskada!

Mina hästar ska kunna röra sig i hagen utan att vara rädda/spänna sig oavsett underlag. :)
 
Alltid brodd när det är halt. Har flyttat ifrån ett stall där jag inte fick ha broddar på hästen i hagen. Även om de inte halkar och får fläkskador lär det inte vara speciellt trevligt för hästen att gå runt och spänna sig för att inte halka. De kan ju inte röra sig avslappnat i hagen när det är halt om de inte har brodd.
 
Stålskor är ungefär som skridskor på snö och is. Att inte ha brodd i dem när hästen är i hagen är direkt elakt mot hästen och riskerar att skapa farliga skador. Är hästen skodd ska den ha brodd när det är halt och är den oskodd får man antingen sanda hela den isiga delen av hagen om det blir halt för den alternativt sko den och brodda. Det här tramset att riskera hästens liv genom att inte halkbekämpa på lämpligt sätt är i min mening rent djurplågeri
 
Jag svarar som de andra. Inga som helst problem med broddar. Gör de sig illa så är det oftast på grund av att de trampar på sig själva.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar. Själv har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 905
Senast: Liten
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 642
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp