Broddar i hage, hur göra?

Stålskor är ungefär som skridskor på snö och is. Att inte ha brodd i dem när hästen är i hagen är direkt elakt mot hästen och riskerar att skapa farliga skador. Är hästen skodd ska den ha brodd när det är halt och är den oskodd får man antingen sanda hela den isiga delen av hagen om det blir halt för den alternativt sko den och brodda. Det här tramset att riskera hästens liv genom att inte halkbekämpa på lämpligt sätt är i min mening rent djurplågeri
Min fetning. Ja och djurskyddslagen håller med! Hästar på is/snö ska ha brodd/alternativt får man halkbekämpa hela hagen. Ingen häst ska behöva riskera att halka och fläka sig och ingen häst ska behöva trippa runt försiktigt med all den spänning det ger i kroppen. Har man hästar som slår efter varandra är flocken inte harmonisk och då får man ändra på den sammansättningen. Att hästar slår efter varandra är aldrig acceptabelt. Ingen häst ska behöva gå med hästar hen inte trivs med och har man inte fixat det förr så är det hög tid när det blir snö och is.
 
Till din foderhäst vill jag tipsa om broddade boots när det blir halt, det finns jättemånga modeller numera. De med tunnare/mjukare sula har man små dubb till, och de med hårdare (ex cavallo och easyboots) kan man dra i vanliga stora brodd i (med hjälp av islagsmuttrar, om du inte beställer med färdiga broddhål).

Man kan ha dom i hagen, även på lösdrift. Man får ha lite koll på skav om man kör 24/7, ha karledsskydd etc, och låta hovarna lufta och torka emellanåt medans man rengör bootsen.

Eller så halkbekämpar man hagen. Ingen häst ska behöva fläka sig.
 
Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med min foderhäst som är barfotahäst sedan många år tillbaka( ägarens önskemål). Jag tycker det känns lite stressande med obroddade hästar, men foderhästens hovar är det som det är med.( Ägaren tar det mera coolt " händer ngt så händer det")Men, om jag vill försöka minimera skaderisk vid ev spark med min hästs bakhovar hur gör jag? Bara broddar på fram? Färre broddar på bak? Dom kommer bra överens och sparkar brukar ej förekomma men man vet ju aldrig.
Traktbroddar bak brukar räcka och broddat som vanligt fram, 4 st eller vad man föredrar beroende på sko, användningsområde och häst.
 
Våra har alltid minst 4 brodd på vintern i varje hov men ibland till och med 6 i varje hov. Aldrig sätt det som ett problem, vill inte ha bara två brodd i pga av vinkeln som blir. Här går de också åt brodd både i träning och i hage.
 
Våra har alltid minst 4 brodd på vintern i varje hov men ibland till och med 6 i varje hov. Aldrig sätt det som ett problem, vill inte ha bara två brodd i pga av vinkeln som blir. Här går de också åt brodd både i träning och i hage.
Det där med två eller fyra brodd är ju dock lite "pest eller kolera". Överrullningen blir ju betydligt sämre med fyra medan vinkeln blir sämre med två.
Citat från veterinärbloggen: Om hästen är skodd och ska broddas och klarar sig rent halkmässigt med två broddar i trakten, så tycker jag detta är det bästa. Dels är det rent teoretiskt bättre för hovleden och överrullningsfasen, sen är det också mindre risk för broddtramp. Kan man ej klara sig med detta för att hästen halkar så måste man självklart ha 4 broddar.
 
Är hästen skodd ska den broddas enligt mig.
Min häst har alltid gått i flock i stor hage, jag kör alltid 4 brodd i varje hov runt om. Aldrig haft problem med brodd spark i hagen, vet dock att visa hästar haft problem med brodd tramp (att de trampar/skadar sig själva)

Har man busiga och sparkiga hästar skulle jag köra brodd och ha hästarna 1 och 1 i hagen. Skulle aldrig våga ha en skodd häst som inte är broddad i hagen.
 
Det finns skor med 2-3mm hårdmetall broddar, ofta använd inom travet. fråga din hovslagare om han kan skaffa sådana till din häst, eller åk själv till en VÄL sorterad hästaffär med inriktning mot trav och köp dem själv, begär sedan att hovslagaren använder dessa vid nästa skoning (självklart skal skorna vara i rätt storlek så ta med en fram och baksko från tidigare byten så det blir rätt. Ett plus är att dessa skor brukar överleva alla skoningar resten av vintern om din hovslagare inte är en riktig klåpare när hen drar av och förstör dem vid nästa verkning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar. Själv har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 925
Senast: Liten
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 667
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp