Broddar i hagen vintertid??

T

TheOne

Har ni era hästar broddade i hagen vintertid? Jag är livrädd för sparkskador med broddar. Funderar eventuellt på att flytta till ett stall där hästarna går 2 o 2, tyvärr inte särskilt stora hagar, och stallägaren vill gärna ha hästarna broddade... jag förstår tanken, halta hästar pga isgata är ju inte heller kul, inte så kul för henne att le ut hästarna var dag med den risken... men broddar dygnet runt?? huh... :confused:
skulle ni ha skydd på hästen isåfall, jag får ha det dygnet runt också då, för det sätts inte på varje morgon....
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag hade Inte velat ha min broddad dygnet runt!
Hellre göra något åt just där var det är som halast isåfall...

och det kan väl knappast vara stallägaren som ska bestämma det??

Det kan ju faktiskt bli otäcka skador av broddarna oxå och det borde väl vara ett större bekymmer för stallägaren om det skulle hända nån skada pga broddningen när det är hon som bestämt att det ska vara broddar på...
får man välja själv om man ska brodda eller inte så tycker inte jag att ansvaret ligger på henne...
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag skulle aldrig släppa ut min häst utan broddar. Fläkskador uppkommer så himla lätt. Det är inte ofta hästarna sparkar mot varann när dom känner varandra.

I mitt stall får dom som har häst i samma hage komma överens om dom vill ha brodd eller inte på sina hästar. Min häst går i hage med en annan häst och jag antar att dom ska ha brodd, för annars får jag lov att flytta min häst då jag vägrar släppa ut honom utan brodd när det är snö o halt.

Ridskolan hade aldrig sina hästar broddade förut pga skaderisken, men hästarna halka o sträckte sej titt som tätt så dom satte på brodd på alla rideskolehästar för dom sa att det var i mindre sparkskador i flocken än fläkskador.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Tävlingshästarna har ju skor och är ju då broddade. Men jag har tre "sällskapshästar". (ett dräktigt gammalt tävlingssto och två gamla ponnyer som jag inte har hjärta att göra mig av med) som inte är skodda ngn gång alls under året. Dom av tävlingshästarna som kan uppföra sig får ha sällskap av en av dom som ju inte är broddade och alltså inte kan ge några allvarliga sparkskador. Men dom har ju såklart skydd på sig runt om ändå (men dessa "regler" gäller ju iofs året om).
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Har broddar hela tiden på vinterhalvåret. Som sagt, när hästarna känner varandra sparkas det sällan (aldrig så vitt jag sett:love: ) och de här hästarna känner ju varandra. Skulle inte vilja ha brodd i samband med nya hästar i hagen dock...
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag har mina broddade i hagen beroende på väder.. är det hal minusgradig snö eller is så åker brodd, boots och senskydd på.. detta förutsatt att jag vet till iallafall 99% att hästarna inte sparkas och bråkar.. är den däremot plus och lera (som ofta förekommer) så tar jag bort dem.. men som sagt, broddsparkar är verkligen hemska.. har hört talas om en räfflad broddlös sko, som (rätta mig om ja har fel) travhästar skos med.. min hovvis sa att de går utmärkt att rida med.. det vore ju toppen, slippa brodda! och slippa de riktigt trista sparksåren! ska kolla upp dem !
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag har mina broddade i hagen beroende på väder.. är det hal minusgradig snö eller is så åker brodd, boots och senskydd på.. detta förutsatt att jag vet till iallafall 99% att hästarna inte sparkas och bråkar.. är den däremot plus och lera (som ofta förekommer) så tar jag bort dem.. men som sagt, broddsparkar är verkligen hemska.. har hört talas om en räfflad broddlös sko, som (rätta mig om ja har fel) travhästar skos med.. min hovvis sa att de går utmärkt att rida med.. det vore ju toppen, slippa brodda! och slippa de riktigt trista sparksåren! ska kolla upp dem !

Räfflad broddlös sko??!Hade ju varit toppen!!Ska oxå höra med min hovslagare om han vet nåt om dom!sj har jag aldrig hört talas om några såna skor...Du får gärna skrika till om du hör nåt om d dära skorna!:idea:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag broddar aldrig ur på hela vintern, är livrädd för fläkskador!

Jag har heller aldrig stått i ett stall där stallägaren erbjuder sig att skruva i 16 broddar x 8 hästar varje morgon...:angel:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag skulle ALDRIG ens leda min häst till hagen utan broddar :crazy:

Fläkskador är INTE kul och kan ge hemska konsekvenser..
En spark från en annan häst är småpotatis (oftast) i jämförelse. Jag vet hästar som fått tas bort pga fläkskador pga av att de varit utan brodd.

Din stallägare är smart som säger att alla hästar ska ha brodd i hagen!
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag håller med om att det inte är en helt tokig ide att kräva brodd, har bara aldrig varit med om det förut :)

Men när jag rider min häst o har broddat så har han skydd uppöveröronen samtidigt... i detta stallet sätter dom enbart på täcken, inga skydd, så då får han gå med skydd dygnet runt med risk för att han får skav av dom istället.... han har för dålig koll på bena för att han skulle få gå utan skydd......:confused:
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

ALLA verkar brodda...??

Varför är det inte enklare att hålla någorlunda halkfritt mellan hage o stall??
minimerar ju skaderisken...
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Mina hästar går med fyra brodd i varje sko. Inga skydd. Har aldrig haft en brodd spark.
Min gamla häst stod under en period upp stallad i ett stall där dom hade den dumma regeln att man inte fick ha brodd i hagen. Det slutade med att min häst stod med korsförlaming pga att hon gått och spänt sig i hagen.
Och som någon innan skrivit att en brodd spark i många fall inte är dödlig, som det ofta kan bli av en fläk skada.
Skulle aldrig utsätta min häst för risken att fläka sig....
Ni som inte har brodd i hagen, går ni ut och sandar hagarna hela tiden under vintern så att det inte blir halt?
Skulle ni själva vilja gå och spänna er hela tiden?
Men om man nu är så rädd om sin häst att man måste ha skydd ute i hagen varför låter man då den gå utan brodd så att den kan göra illa sig genom att halka... Förstår inte riktigt den logiken...
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Mina har alltid brodd när det är halt. Jag är för rädd för fläkskador har aldrig varit med om at de sparkat mot varandra heller. Efter hästarna lärt känna varandra brukar det väll inte vara problem?
Mina går broddade utan skydd både vid ridning(ej t.ex. hoppning) och i hagen.

Det är inte så lätt att hålla bl.a. berghällar halkfria.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

ALLA verkar brodda...??

Varför är det inte enklare att hålla någorlunda halkfritt mellan hage o stall??
minimerar ju skaderisken...

det räcker ju oftast inte att fixa halkfritt mellan hage och stall, du har ju hela hagen också!!! Sen när det fryser och tinar var o varannan dag så kan det bli ett evighetsjobb det där med att grusa och salta gångar och hagar....:/
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Våra går broddade, mest för halkrisken då vi har asfalt mellan stallet och hagarna och en fläkning är större risk hos oss än broddspark.
Min 3 åring fick broddspark förra året på bogen vilket var svårläkt.
Tycker inte själv om tanken men tyvärr är det ett måste för oss för tillfället.
de går just nu 3 eller 4 i varje hage.
Finns väll lite större risk nu iår eftersom de i min hage är mellan 3 - 7 år gamla = mer lek. :crazy::(
Så vi får väll se hur det blir.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Jag har alltid broddat vintertid. Har något som min hovis kallar "tyska broddar" men som andra tydligen kallar galoppbroddar. Det är fyra små dubbar i varje sko som inte är mycket större än en söm. Dessa broddar sitter alltså fast på skon, och tas inte bort när man åker transport eller dylikt. Ingen risk för sparkskador alls.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Utveckling av "problematiken". 4 eller 2 broddar per sko?? Har själv aldrig haft mer än 2 broddhål, men om man nu ska låta hästen gå med broddar i hagen kan den ju lika gärna vara helbroddad... 4 måste ju vara bättre då...???
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

jag kör alltid med fyra broddar i varje sko det är säkrare än två. Risken ökar ju för balltramp på framhovarna men mina hästar har hyffsat bra koll på benen och brukar itne trampa sig.
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Har alltid min häst helbroddad (4 brodd per sko) hela vintern, skulle inte falla mig in av brodda av och på. Det är större risk hon gör sig illa av att hon halkar än blir sparkad. Visst trampar hon sig ibland och så, hade lymfangit förra vinter troligen pga att hon rivit sig på brodden i boxen när hon rullat men anser att det är ett mindre problem än just fläkskador och sträckningar...

Bor i Norrland kan tilläggas...

Ursprungligen postat av Dingelass
ALLA verkar brodda...??

Varför är det inte enklare att hålla någorlunda halkfritt mellan hage o stall??
minimerar ju skaderisken...


Hur ska man hålla halkfritt i hagen då? Det är lättare att ha hästen broddad än att hålla på å sanda o ha sig...
 
Sv: Broddar i hagen vintertid??

Hellre broddskada än fläkskada som inte går att göra något åt.
Det är större risk att hästen fläker sig utan brodd än att bli sparkad av brodd.

Våra hästar småbusar men aldrig att de skulle sparka så hårt att det blev en ordentlig skada av brodden. Min har haft brodd runt om i flera år på vintern, aldrig hänt att han sparkat någon eller blivit sparkad

Har min broddad på 4 hål runt om hela vintern. Först nu blindbrodd (för det är inte halt än, men 4 håls skorna har åkt på) sen elitbrodd.

Det är heller inte kul att leda ut en häst när det är isgata och inga brodd har.

Är föresten själv broddad på vintern när jag tar ut och in hästar, men såna som man sätter runt skon,
kanon bra, man känner sig mycket tryggare. Vi kan ju också få fläkskador.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 105
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 691
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp