Broddar ni av i ridhuset?

Marvin

Trådstartare
När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på träning, för är det nånstans det är halt så är det på stallplaner.

Men sen, egentligen borde man brodda ur innan man rider, framförallt om det är fiberunderlag. Är det nån som gör det?
 
Jag gör det nu pga hältproblematik. Förra året, när han var frisk, resonerade jag som så att sålänge jag inte hoppar är det ok med små broddar (hade 6 mm då). Då red jag med traktbrodd runt om. Vi har fiber i ridhuset.

Fyra broddar i varje sko hade jag nog inte velat ha på fiber regelbundet om man ska göra något mer än skritta. Vid hoppning hade jag definitivt broddat ur även på frisk häst, speciellt på fiber. Men det är bara så jag resonerar, jag är kanske lite "yrkesskadad" och lägger gärna den minuten på att brodda ur och i igen om det kan vara bra för hästen ;)
 
Senast ändrad:
Varför borde man det?
Brodden stoppar glidmomentet, speciellt på underlag som fibersand som har sjukt bra grepp i sig självt. Fiber i sig är rätt omdiskuterat ur den aspekten även utan brodd med i bilden. När hästens hov inte kan glida mot underlaget utan bromsas upp för snabbt blir det en onaturlig "seriekrock" av skelettdelarna i hästens ben vilket potentiellt kan öka risken för diverse skador och ge ökat slitage, enkelt förklarat.
 
Brodden stoppar glidmomentet, speciellt på underlag som fibersand som har sjukt bra grepp i sig självt. Fiber i sig är rätt omdiskuterat ur den aspekten även utan brodd med i bilden. När hästens hov inte kan glida mot underlaget utan bromsas upp för snabbt blir det en onaturlig "seriekrock" av skelettdelarna i hästens ben vilket potentiellt kan öka risken för diverse skador och ge ökat slitage, enkelt förklarat.
Ok, bara hört att det gör det på barmark, men vi har inte fiber och har hittills inte haft problem så struntar i att brodda ur (och hoppar inte).
 
Har läst på om detta tidigare för fastnade i en diskussion tidigare om just fiberunderlag och hur tänka med brodda av eller inte.
Tydligen var det en ganska obetydlig skillnad på glidmomentet. Vilket jag tycker är konstigt med tanke på övrig påverkan på just det underlaget. Men jag har fått ompröva att just broddar skulle ha en märkbar påvisad effekt. Eftersom studier inte visar det så antar jag att man inte behöver brodda av. Däremot inte bra att rida på samma typ av underlag hela tiden (oavsett underlag) men framförallt på fiber.
Men just broddar verkar inte spela någon större roll tydligen.
 
Har läst på om detta tidigare för fastnade i en diskussion tidigare om just fiberunderlag och hur tänka med brodda av eller inte.
Tydligen var det en ganska obetydlig skillnad på glidmomentet. Vilket jag tycker är konstigt med tanke på övrig påverkan på just det underlaget. Men jag har fått ompröva att just broddar skulle ha en märkbar påvisad effekt. Eftersom studier inte visar det så antar jag att man inte behöver brodda av. Däremot inte bra att rida på samma typ av underlag hela tiden (oavsett underlag) men framförallt på fiber.
Men just broddar verkar inte spela någon större roll tydligen.
Intressant, var har du hittat studier om det? Veterinärerna på båda klinikerna som jag rör mig på verkar förespråka att brodda ur på fibersand eller åtminstone bara ha brodd i trakten.
 
Har läst på om detta tidigare för fastnade i en diskussion tidigare om just fiberunderlag och hur tänka med brodda av eller inte.
Tydligen var det en ganska obetydlig skillnad på glidmomentet. Vilket jag tycker är konstigt med tanke på övrig påverkan på just det underlaget. Men jag har fått ompröva att just broddar skulle ha en märkbar påvisad effekt. Eftersom studier inte visar det så antar jag att man inte behöver brodda av. Däremot inte bra att rida på samma typ av underlag hela tiden (oavsett underlag) men framförallt på fiber.
Men just broddar verkar inte spela någon större roll tydligen.

Det låter ju bra! Jag hoppar ju också, men varierar underlaget i stort sett dagligen.
 
Jag går 1 km till ridhuset och är i princip alltid ensam. Skulle aldrig gå dit utan brodd nu när det är is hela vägen. Brodda i och ur i ridhuset känns inte särskilt lämpligt bland andra ryttare.
Har fyra brodd i varje hov, ska jag hoppa tar jag ur tåbrodden innan.
Är fibersand.
 
Hur gör ni om ni broddar av i ridhuset? Min häst står visserligen snällt 95% av tiden men känns ju inte så säkert att brodda en bakhov om man inte kan binda upp
 
Intressant, var har du hittat studier om det? Veterinärerna på båda klinikerna som jag rör mig på verkar förespråka att brodda ur på fibersand eller åtminstone bara ha brodd i trakten.
Ja och det är inte förvånande för det är så jag också ”lärt mig” innan. Men jag återkommer om studien för nu hittar jag ingenting här
 
Nej broddar inte ur förutom om det är fibersand då tar jag ur tåbrodden för hästens skull. Hitills har de hästar som varit broddade i tån på fiber reagerat märkbart negativt.

I ridhuset på anläggningen där jag står är det tacksamt nog inte fiber så där sitter fyra brodd per sko på även i ridhuset
 
jag bytte till lägsta möjliga traktbrodd när jag skulle hoppträna på fibersand annars har jag broddat från att det börjar behövas tills det slutar behövas.
 
Intressant, var har du hittat studier om det? Veterinärerna på båda klinikerna som jag rör mig på verkar förespråka att brodda ur på fibersand eller åtminstone bara ha brodd i trakten.
Var på klinik med en kompis häst idag. Den veterinären sa exakt så också. Självklart behöver man inte brodda ur på annat ridhusunderlag, men just på fibersand sade hon att man absolut skulle göra det. Och framförallt tåbrodd.
 
Jag broddade av och på varje dag, ut och in från hagen, ut och in i transporten, ut och in i ridhus med Tant. Hon sov nämligen så att hon gjorde sår på sig själv annars och vägrade gå i ridhuset. Men det var ju otänkbart att lasta och knata över den blankisiga gårdsplanen obroddat. Hon stod still och det tog mig max 2 minuter per fot
Storfot tror jag inte hade brytt sig, han går i perioder broddad 24/7 med boots. När vi åkte med dem två så hängde han med i samma rutin. Red max 2 ggr/v i ridhus, resten snötäckt grusväg och skogsstigar
Har inte fiber i närmsta ridhuset. Dock har han halkat (rejält!) på tävling i fiberridhus, så han är lite trippig och försiktig numer där.
 
Rider mestadels på fiber till vardags och broddar aldrig ur. Hoppar även med brodden på fiber. Har dock bara väldigt korta traktbroddar.
 
Broddar inte ur till vardags men tar ut tåbrodden vid hoppning. Har 4 st låga broddar runt om.
 
Broddar aldrig ur. Vi ska ta oss från transporten till ridhuset och sen tillbaka utan att slå ihjäl oss. Hoppar sällan och det är ännu mer sällan vi hoppar på fibersand.
 
Broddar ur vid hoppning, annars får han gå med. Vi har fibersand.

Dock har han bara traktbrodd.
 

Liknande trådar

Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 514
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp