Broddar på asfalt?

Buck

Trådstartare
Is och fruset överallt nu vilket gör att jag "bara" har litet ridhus att träna i, i lands problem men jag rider sällan och vill komma ut med vagnen och inte bara tömmköra.
Omkring är det dock asfalt och är minst 500m på väl traffikerad asfaltväg för att komma till grusväg. Diken överallt också så går inte att rida eller köra i vägkanten för bättre fäste för hästen.

Vad hade ni gjort?

Kan inte lasta och åka iväg heller pga fruset släp och väldigt isig gårdsplan..
 
Jag brukade rida/skritta på asfalt med min häst då hon hade brodd, vi hade inte mycket alternativ till ridvägar, blev ofta rundor runt ett industriområde med tillhörande trafik. Såg aldrig det som något problem, vi var förvisso inte ute riktigt varje dag... eller jo vi gick ofta promenader den slingan när vi var i igångsättningsstadiet.
 
Vad hade ni gjort?

Så låga isbrodd som möjligt och gett mig ut. Jag har inget ridhus och flera km på asfalt till bättre vägar så det är vad jag gör nu.
 
Is och fruset överallt nu vilket gör att jag "bara" har litet ridhus att träna i, i lands problem men jag rider sällan och vill komma ut med vagnen och inte bara tömmköra.
Omkring är det dock asfalt och är minst 500m på väl traffikerad asfaltväg för att komma till grusväg. Diken överallt också så går inte att rida eller köra i vägkanten för bättre fäste för hästen.

Vad hade ni gjort?

Kan inte lasta och åka iväg heller pga fruset släp och väldigt isig gårdsplan..
Jag hade ridit ut oavsett, eller som i ditt fall kört och sedan sandat gårdsplanen
 
Vad hade ni gjort?

Så låga isbrodd som möjligt och gett mig ut. Jag har inget ridhus och flera km på asfalt till bättre vägar så det är vad jag gör nu.
Blir det ngt fäste med bara traktbrodd och isig asfalt? Är alltid väldigt halt på just den sträckan..
 
Jag har ca 1 km med asfalt åt varje håll när jag rider ut. Rider med låga traktbrodd, inga problem oavsett väglag.
 
Vad hade ni gjort?

Så låga isbrodd som möjligt och gett mig ut. Jag har inget ridhus och flera km på asfalt till bättre vägar så det är vad jag gör nu.
Finns flera storlekar på isbrodd? trodde bara det fanns en storlek, ca 1 cm höga... :)

Googlade och såg att det fanns ju fler varianter, 7 mm verkar vara de lägsta? läge att beställa kanske.
 
Senast ändrad:
Finns flera storlekar på isbrodd? trodde bara det fanns en storlek, ca 1 cm höga... :)

Googlade och såg att det fanns ju fler varianter, 7 mm verkar vara de lägsta? läge att beställa kanske.
Jag brukar börja med 6mm vid barmark, använda 8mm när det är Is/snö och 10mm när det blir riktig vinter.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 191
Senast: Lobelia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: muslidag
·
Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Egonson_
·
Ridning Har ni lyckats hålla i gång era hästar under vinterhalvåret? Jag tycker att det har gått sådär denna vintern :( förra vintern var det...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp