Broddar på Cavalloboots - erfarenheter önskas!

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns två varianter av broddar man kan ha på Cavallos tofflor. Se bild...
cavallobrodd.jpg

Den vänstra slår man fast från insidan och skruvar fast broddar i (det står att det används 3/8-broddar så jag antar att alla 3/8-broddar funkar??)
De högra skruvar man fast från utsidan.

Någon som har erfarenhet av dessa olika modeller?
Får man tillräckligt med fäste med de pyttiga till höger? Eller är det nödvändigt att ha rejäla broddar?
 
Dubben, dvs de till höger, fungerar bra till shettis och ishalka. Men jag är inget större fan av dem. Jag har bara använt dem till storhäst i hagen när det var blankis, men de åker ur lätt och de ger inte lika bra fäste som riktig brodd.

Jag har broddat med dem till vänster. Biltema har islagsmutter och om jag inte missminner mig så passade Tunahaken travbrodd bra.
Med en bricka mellan brodd och sko.
 
Det finns två varianter av broddar man kan ha på Cavallos tofflor. Se bild...
Visa bifogad fil 24278
Den vänstra slår man fast från insidan och skruvar fast broddar i (det står att det används 3/8-broddar så jag antar att alla 3/8-broddar funkar??)
De högra skruvar man fast från utsidan.

Någon som har erfarenhet av dessa olika modeller?
Får man tillräckligt med fäste med de pyttiga till höger? Eller är det nödvändigt att ha rejäla broddar?

Jag hade min häst barfota i bak på vintern och körde med cavallo boots med de vänstra broddarna på. Fungerade ypperligt! Red rätt mycket på isiga vägar samt i djup snö.

På somrarna var hästen rundskodd så jag använde bara bootsen vintertid = broddarna satt alltid i. Har för mig att jag använde loctite på broddarna också när vi gjorde ordning bootsen första gången.

Hade jag behövt använda boots på sommaren med hade jag köpt ett till par så jag hade ett sommarset och ett vinterset och inte behöva ta i och ur brodden
 
Provade ett par beg Scootboots med de till höger i. En kort (!) tur i torr sommarhage och en dubb var redan på sniskan. Det gav mig inte mersmak. Jag tänkte också som @Seabaz redan innan att jag skulle ha en separat uppsättning broddade. Ta i och ur tror jag aldrig skulle blivit bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 515
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har läst allt jag kunnat hitta om s.k. skimmelknölar men det mesta jag läser handlar om den godartade varianten. En knöl stor som en...
Svar
12
· Visningar
5 934
Senast: Kaffekakan
·
Utrustning Köpte ett par cavallo simple boots till en unghäst som gjort slut på fötterna på den stenhårda frusna marken, tog ett paket broddar på...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: gubbtjyv
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 028
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp