Bukefalos 28 år!

Broddar som håller?!

Alexandra_W

Trådstartare
Förr använde jag elitbrodd. De höll ofta hela vintersäsongen.

Nu vill jag sen några år ha lägre brodd. De är tydligen gjorda av socker allihop. Provat tunahaken, ett antal av Mustads brodd, okända märken osv. Det är samma sak, de nöts enormt fort. Även när det är snö hela tiden.

De här är 2.5 v och på håret jag fick ut vissa. Har varit omväxlande snö och barmark. De med bricka har suttit i tån fram, och även om de gräver efter mat i hagen så är det en helt sjuk slitning på så kort tid.

Så har någon tips på lägre brodd som HÅLLER? Åtminstone en skoperiod...
15272133_1152337571528881_6299981035919536238_o.jpg
 
Elitbrodden är ju tuffare, de andra broddarna nöts tyvärr lättare. Följer för tips. :)

Mm. Men vill helst ha kortare brodd om möjligt. Så synd de inte gör 3/8 i kortare modell med.

Sen vet jag inte om de är lika bra längre de heller - hört flera som klagat. Men jag har inte använt dem på några år nu
 
Upplever att traktbrodden klarar sig betydligt längre, mest tårna som slits. Är det barmark går det fort..
 
e har gått ner till jämna mm istället för upp, tror jag bidrar. Fick för flera år sen tag i en låda från överskottsbutik, de höll bättre, men fick skaffa tumnyckel, hur nu nån halv mm kan göra sådan skillnad. Var väl järnet i brodden med antar jag.
 
Upplever att traktbrodden klarar sig betydligt längre, mest tårna som slits. Är det barmark går det fort..
På elitbrodd eller vanlig?

Nu ligger de huller om buller på bilden. Men 4 av de broddarna utan brickor är tåbrodd. Resten är traktbrodd. Se de var slitits enormt mkt de med tyvärr
 
e har gått ner till jämna mm istället för upp, tror jag bidrar. Fick för flera år sen tag i en låda från överskottsbutik, de höll bättre, men fick skaffa tumnyckel, hur nu nån halv mm kan göra sådan skillnad. Var väl järnet i brodden med antar jag.

Jag fattar ingenting? :)
 
På elitbrodd eller vanlig?

Nu ligger de huller om buller på bilden. Men 4 av de broddarna utan brickor är tåbrodd. Resten är traktbrodd. Se de var slitits enormt mkt de med tyvärr
Överlag! Elitbrodden ska hålla bättre, det är väl det som är tanken. Hästarna sliter brodden i tårna mer. Så ofta räcker det att byta tåbrodden lite oftare tycker jag.
 
Överlag! Elitbrodden ska hålla bättre, det är väl det som är tanken. Hästarna sliter brodden i tårna mer. Så ofta räcker det att byta tåbrodden lite oftare tycker jag.

Fast som sagt här var även traktbrodden rejält nersliten :/

Byta tåbrodd mitt i skoperioden känns okej. Men det har inte ens gått en halv skoperiod och alla broddar behövde bytas - tårna borde jag nog bytt tidigare dessutom, det var ren tur jag fick nåt grepp om dem
 
för en oinsatt, är elitbrodden och hööks brodd elit samma sak?

99% säker de är kopior. De är misstänkt billiga.

Hööks övriga sortiment av brodd är mustad. Så jag gissar det där också är Mustads. Hur de håller kan du se på min bild (alla broddar på min bild är mustad. De med fläns mot skon är inte elitbrodd. Men elitbrodd ser likadana ut i modellen, och som på hööks bild)

Du får räkna med 14-15 kr st för elitbrodd. Så 9 kr/st hos hööks är misstänkt billigt?

Men fråga vem som tillverkar.
 
99% säker de är kopior. De är misstänkt billiga.

Hööks övriga sortiment av brodd är mustad. Så jag gissar det där också är Mustads. Hur de håller kan du se på min bild (alla broddar på min bild är mustad. De med fläns mot skon är inte elitbrodd. Men elitbrodd ser likadana ut i modellen, och som på hööks bild)

Du får räkna med 14-15 kr st för elitbrodd. Så 9 kr/st hos hööks är misstänkt billigt?

Men fråga vem som tillverkar.
jag har redan köpt dem, är bara relevant inför nästa köp isf. Mina har suttit 6v och hållit bra tror jag? inte reflekterat över att de skulle vara slitna men får kolla noggrannare imorgon. Upplever du att brodden slits fort på nya hästen (hon är väl ganska stor?) eller på alla överlag?
 
jag har redan köpt dem, är bara relevant inför nästa köp isf. Mina har suttit 6v och hållit bra tror jag? inte reflekterat över att de skulle vara slitna men får kolla noggrannare imorgon. Upplever du att brodden slits fort på nya hästen (hon är väl ganska stor?) eller på alla överlag?

Hon sliter ju värre. Dels är hon större/tyngre, dels är det hon som rids, hon gräver mer och landar inte korrekt på en hov. Men de har tyvärr slitits rejält på hennes lilla sidekick med. En B-ponny som larvar i hagen, landar helt korrekt och inte gräver så mycket.

Låter bra dina hållit. Hööks köper ju in stora volymer så möjligt de kan hålla ner pris och ha riktiga ("hovslageributiker" kan hålla mkt lägre pris än ridsportsbutiker av den anledningen tex)
 
Det är väl en liten artikel hos dom, så dom tar hutlöst betalt..

Fast de flesta ridsportsaffärer ligger på 10-15 kr st för elitbrodd. Och kring 7-9 för "annan brodd"

Hovslagarna ligger också rätt högt i pris på brodd. Mustads med fläns gav jag 10 kr/st för tex av hovis.
 
Fast de flesta ridsportsaffärer ligger på 10-15 kr st för elitbrodd. Och kring 7-9 för "annan brodd"

Hovslagarna ligger också rätt högt i pris på brodd. Mustads med fläns gav jag 10 kr/st för tex av hovis.
Har aldrig sett priser på över 6-7kr på "annan brodd", men det är väl i den här delen av landet. Alla vill såklart tjäna så mycket pengar som möjligt :)
 
Har aldrig sett priser på över 6-7kr på "annan brodd", men det är väl i den här delen av landet. Alla vill såklart tjäna så mycket pengar som möjligt :)

Jag tror konkurrensen kan spela in?
Här där jag bor finns Granngården och en till butik. Thats it. I Uppsala finns Granngården, Hööks och en privat butik. Ser likadant ut i Gävle/Valbo. Så det är ingen direkt konkurrens att tala om. Hööks och GG har ju centrala priser, de privata sätter själv. Hööks och GG har ju dock begränsat utbud märkesmässigt. Vill man inte ha Mustads brodd blir det betydligt mindre urval.

Kollade snabbt. Privata i Uppsala - elitbrodd 12 kr, vanlig brodd 8 kr, blindbrodd 6 kr. Sen en del i 4 pack för 60 kr. Och nån slags broddar från Busse som verkar kosta 38 kr/st men det måste väl vara skrivfel hoppas jag? Privata i Gävle har inte brodd på hemsidan.

GrannGården vanlig brodd 50-pack 218 - 269kr beroende på modell. 10-p för 46-59 kr. Framgår inte av hemsidan var de tar styckevis men förra året tog de 6-7 kr styck hos "min" GG. De säljer inte elitbrodd här iaf tyvärr.

Så. Det beror ju på vilken brodd/märke man vill ha vad man får för pris. Men de privata (dvs inte kedjor) brukar ligga högre - vilket ju är begripligt. De lär få ett helt annat inköpspris än Hööks och GG:s gigantiska centrallager som försörjer ett otal butiker.

På nätet kan man hitta väldigt mycket billigare dock, alla sorters brodd. Tur för oss i ödemarken ;)

Glömde ju. Den privata här, GGs konkurrent. 5-6 kr styck för vanlig (Mustad), 86 kr för 10 p för en högre sort, 12 kr styck för elitbrodd (oklart om original eller kopia). Blindbrodd 6 kr styck.
10% rabatt vid köp av 50 elitbrodd eller 100 andra broddar.
 
Detta med sockerbrodd har jag sagt i flera år nu. Ingen har tyckt samma som jag....så jag är "glad" att någon annan reagerat.

Även om mina hästar går väldigt mycket och så går de mindre än våra hästar gjorde när jag var ung. Men, de broddarna höll nästan till nästa skoning, dvs 6-8 veckor. Kanske fick man byta någon gång men jag kan verkligen inte påminna mig om att man var tvungen att kolla varje dag och har det gått mer än 1,5 vecka så är du faktiskt lite rädd att de nötts ner så du inte kan ta av dem.

Undrar om de gjort dem lite sämre för att tjäna lite mer pengar? Minde hållbara och 4:- /per brodd är inte lite mer pengar än förr. Om det nu är så.
 
Jag fattar ingenting? :)

Nya broddar håller inte - men de som legat i låda de senaste sextio, åttio åren håller vet inte varför, bara var så.

Inte ens nya 7/16 höll lika bra som de gamla 3/8. Efter det gamla 7/16 men sen blev det boots. Broddbesvären till dem är ännu inte löst, men det finns lite kvar att testa.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i många år förr använt elitbrodd pga dess överlägsna hållbarhet. Rekordet är tre säsonger på samma brodd. Men oavsett häst och...
Svar
18
· Visningar
3 358
Senast: Liten
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 007
Senast: Miss
·
Utrustning Jag köpte inga broddar av min hovslagare den här gången eftersom det var barmark när hon skoddes, jag köpte istället själv på Hööks när...
Svar
17
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp