Broddar som inte går att få bort

Koriander

Trådstartare
Någon som har lite tipps om hur man kan få bort broddar som sitter som berget? Har försökt med rörtång, knackat med hammare och div andra saker men dom 3 kvarvarande på bakhoven vill inte lossna. Man kan ju inte bända och vrida hur mycket som helst för då skadar man ju hästkraken. Kan man ha på något medel?? (vanlig broddnyckel biter inte på dom) :(

Sv: Broddar som inte går att få bort

Har du provat 5-56 eller nåt annat som löser fastrostade gängor? Annars är väl det ena alternativet att ta en liten fil och fila av brodden jäms med skon eller att plocka av skorna och sätta skon i ett skruvstäd och ta i där för att sedan lägga på skorna igen...

det finns nåt som heter broddhylsa (finns å köpa på biltema bla) som man kan sätta på ett spärrskaft och dra med. kan funka, den ger bättre tag om brodden än en vanlig nyckel.

prova me rostlösare

ska hovslagaren ut snart ...be honom om hjälp. :) Annars prova med en tång ..som inte "biter" av brodden.

Plocka fram vinkelslipen! :angel:
Våra sitter kvar, man vet aldrig med aprilväder! Om inte annat kan man nöta ner dem tills hovisen kommer.

Kladda på lite olja. Då brukar dom smörja upp sig lite.

Jättestor skiftnyckel sak som jag snattar från pappas verkstad brukar funka utmärkt :D Har alltid lyckats få loss alla broddar med den.... Den är säkert 4 dm lång så man får rätt så mycket hävstång...

Hur håller du hoven still då? i sommras fastnade nån brodd rätt så ordentligt på shettisen så tre stora starka vuxna karlar trog åt olika håll för att få loss den. var lite orolig att benet skulle brytas ur led men slutet gott allting gott! Men hur gör man om man är själv?

Ajdå. Jag tror att lite olja eller nåt annat "fett" skulle funka bra , har aldrig varit med om detta förut, men blir ju arg när broddarna sitter som berget.

Hoppas det löser sig.

Hej!

efter att ha slagits med våra tåbroddar för nån dag sen kan jag bara säga: stoppa hoven mellan knäna och håll stenhårt, medan båda armarna vrider runt skiftnyckeln (fördelaktigast åt rätt håll- vilket det nu är??). Funkade för mej, traktbroddarna får sitta kvar, för vi har isgata på sina ställen i skogen./ Lavinia, som är så stolt över att hon lyckades!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 017
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 287
Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 932
Senast: axel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 327
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka