Bukefalos 28 år!

Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har i många år förr använt elitbrodd pga dess överlägsna hållbarhet. Rekordet är tre säsonger på samma brodd. Men oavsett häst och underlag så har de varit mest hållbara. Sen fick de ju för ett antal år sen nu problem med att en stor andel brodd var felhärdade och gick av i gängan. Då ville jag inte köpa och ta den risken utan körde tunahaken. Sen har det fortsatt av bara farten liksom.

Och det brukar ju alltid få bytas någon/några broddar vid varje skoning med tunahaken, innan alltså. Men nu, det är helt sanslöst dålig hållbarhet på dem? Jag har 5 v skoperiod och jag måste byta ut utslitna broddar mellan skoperioderna. Alltså sprillans ny brodd i vid skoning, och de måste bytas innan nästa skoning för att inte bli så nedslitna att de inte går att få ur. Har börjat muttra om sockerbroddar, för de känns lika hållbara som om de vore gjorda av socker.

Jag har gått tillbaka till elitbrodd, men är lite nyfiken på om någon mer upplevt grymt dålig hållbarhet? Känns som något måste ha gått fel?

Bilden visar en elitbrodd efter 12 v, och en Tunahake efter 4 v.. Det har varit snö respektive is de 4 v tunahaken suttit i, förutom senaste dagarna.

532066_540172836078694_684167547_n.jpg
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Jag brukar använda tunahaken. Fick byta tåbrodd på gamla hästen någon gång per vinter, och då var han intåad fram och slet skor något grymt i tån. Just det, han vägde runt 650 kg, och sådana klunsar har väl inte du?

Nu brukar jag köpa en låda, så mina är inte nytillverkade, det kanske har varit något kajk i tillverkningen där också.

/AA
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Jag köper nya Elitbroddar till varje vinter då vi har mycket asfalt och lite snö och jag vill ha så bra fäste som möjligt då min häst går med broddarna på hela dygnet oavsett om han stått inne på nätterna eller som nu på lösdrift.

Nu gör jag åt 8 elit/vinter, köper 10 för säkerhets skull ;)

Tröttnade på Tunabroddarna då jag fick sätta dit nya varje gång mina hästar skoddes om. ...
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Jag köper Börjes billiga. Håller flera skoningar för mig. Broddar dock ur när det är barmark för att skona häst och mark.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Vi har inte haft snö än, men jag har bytt broddar 2 ggr på 4 veckor. Det är helt galet!
Jag hade elitbrodd tidigare, men slutade av samma anledning som du. Dessa broddar jag har i år vet jag inte märke på för de är från min hovis.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Har inte använt brodd på några år men elitbrodden har hela tiden varit outstanding. Tunabrodden slet min häst ner på nolltid och blev hal fortare också. Sen var de väldigt svårt att skruva bort de nedslitna brodden när man skulle byta.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Min nuvarande häst (bruksnordis) har haft sina tuna i en månad nu, lite slitet men funkar nog i en månad till. Har varit lite fruset lite snö och däremellan lera, lera, lera.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Vi har inte haft snö än, men jag har bytt broddar 2 ggr på 4 veckor. Det är helt galet!
Jag hade elitbrodd tidigare, men slutade av samma anledning som du. Dessa broddar jag har i år vet jag inte märke på för de är från min hovis.

Kolla vad hovis har. Min hovis fick brodda i första svängen. Brodden SLUT på 2 V. Frågade vad det var för jävla skit - och då hade han köpt ett litet provparri av en annan hovslagare som köpt in ett stort parti billiga broddar som skulle vara bra. Vilket de alltså inte var alls. Har fler köpt kan du ju fått såna skitbrodd?

Jag köpte en kartong elitbrodd och hoppas problemen är över och alla felaktiga omsatts i lagren vid det här lagret
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Har haft olika brodd o alla slits ungefär lika fort. Men som du skriver så har mina tuna slitits väldigt fort i år. Kärnan har gått av på flera av mina, de harjag aldrig vart med om, bara att den har ramlat av.. :crazy: Muttra lite till hovis om brodden men han trodde de berodde på att jag har ganska mycke sten i hagen men de har jag alltid haft.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Har haft olika brodd o alla slits ungefär lika fort. Men som du skriver så har mina tuna slitits väldigt fort i år. Kärnan har gått av på flera av mina, de harjag aldrig vart med om, bara att den har ramlat av.. :crazy: Muttra lite till hovis om brodden men han trodde de berodde på att jag har ganska mycke sten i hagen men de har jag alltid haft.

Intressant med en till som upplever Tunahaken sämre i år!
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

"hovis" använder elitbrodd och sätter i. Jag brukar behöva byta ut en och annan inom en skoperiod.
Har haft dem på i fyra veckor och ännu ingen utsliten.

Förra hovisen använde tuna, och det känns som om det var i stort sett samma utbytsfrekvens då.
Brodden slits ju hårdare om det inte är snö/is utan grusvägen är framme.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Jag använder bara elitbrodd på min. Tunahaken slits ut på nolltid..
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Jag stör mig på att Elitbroddarna blir runda så de inte går att skriva ur så jag köper inte dem. De håller dock längre än andra på höjden.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

*kl*

Min fullständigt underbara hovis skruvar i och ur alla broddar varje gång hon kommer då hon vet att jag inte klarar av det själv längre :bow: :bow: :bow:

Och det var hon som ville jag skulle gå över till elit då både hon och jag tröttande på tuna då dom inte gick att skruva ur och mitt pluppen trillade den och dom slets snett och vint.

Har nu haft elit i 3 säsonger med denna och vi har varit supernöjda än så länge.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Kolla vad hovis har. Min hovis fick brodda i första svängen. Brodden SLUT på 2 V. Frågade vad det var för jävla skit - och då hade han köpt ett litet provparri av en annan hovslagare som köpt in ett stort parti billiga broddar som skulle vara bra. Vilket de alltså inte var alls. Har fler köpt kan du ju fått såna skitbrodd?

Jag köpte en kartong elitbrodd och hoppas problemen är över och alla felaktiga omsatts i lagren vid det här lagret

Det är Tunabrodden. Men han hade just varit hos en häst som slitit ner sina elitbrodd rejält så när han skor fortsätter jag nog med Tuna i alla fall. På ponnyerna har jag inte behövt byta än, utan bara på min stora.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Mina tunabroddar har slitits väldigt fort i år. Men vi har haft väldigt mycket barmark här så kan nog inte skylla på broddarna. Testade elitbrodden för ett par år sedan men var inte nöjd med greppet så gick tillbaka till tuna.
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Det är Tunabrodden. Men han hade just varit hos en häst som slitit ner sina elitbrodd rejält så när han skor fortsätter jag nog med Tuna i alla fall. På ponnyerna har jag inte behövt byta än, utan bara på min stora.

Jag såg häromdagen elitbrodd som saluförs av globus (enligt etikett på kartongen). Ingen aning om det är en kopia eller "riktiga", men de såg annorlunda ut än jag är van med?
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Ja, tunahaken är inget vidare. Jag använder de som gräsbrodd istället. Elitbrodden håller så mycket längre!
 
Sv: Broddar - tunahaken slits ut på nolltid?

Jag har samma erfarenhet. Har "alltid" använd elitbrodd, men förra året fick jag inte tag i dem så det fick bli tunahaken. De slits ut på fem röda, medan elitbrodden höll i evigheter (och slits mycket jämnare på min häst, så jag har aldrig problem att få ur dem. Tunahaken däremot, slits ner så att det är ett helsike att få ur dem utan att ta loss skon - jag får kassera ca 1/3 av brodden för att vara säker på att få ur den ur broddhålet.
 

Liknande trådar

Utrustning Förr använde jag elitbrodd. De höll ofta hela vintersäsongen. Nu vill jag sen några år ha lägre brodd. De är tydligen gjorda av socker...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 199
Senast: caballus
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 728
Senast: Halali
·
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: fonzia
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 238
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp