daphna

Trådstartare
Hej,
bor i Belgien sen 27 år och har en häst med osteokondros och artros. Min veterinär säger att han absolut inte ska broddas vilket inte är ett problem här eftersom det kanske fryser några dagar om året.
Men flyttar tillbaka till Sverige i sommar och där lär det behövas broddar på vintern 😳.
Någon som har häst med liknande problem? Om ja, hur gör ni?
Tack!
 
Tråkigt svar som inte har med själva frågan att göra, men vill du verkligen utsätta en 27 år gammal häst med diverse åkommor för en sådan resa? Jag tycker nog att du ska fundera ett varv till på det.
 
Om hästen måste vara skodd så är det inte mycket att välja på när det är isigt, än broddar.

Om den kan funka oskott och hagen inte blir särskilt isig, så kan broddade barfotaboots vara alternativ vid promenad/ridning. Vissa varianter av små broddar/dubbar belastar inte lika mycket som stora broddar, samt att de inte är på mer än en timme/dygn.
 
Hej,
bor i Belgien sen 27 år och har en häst med osteokondros och artros. Min veterinär säger att han absolut inte ska broddas vilket inte är ett problem här eftersom det kanske fryser några dagar om året.
Men flyttar tillbaka till Sverige i sommar och där lär det behövas broddar på vintern 😳.
Någon som har häst med liknande problem? Om ja, hur gör ni?
Tack!

Har du pratat med nån svensk veterinär? Tänker att de kanske har en annan syn på nödvändigheten i broddning vs skadorna din häst har.
 
I Sverige har man dessvärre inget val när det är snöigt/isigt. Då är det broddar på om gäller om man har en skodd häst.
 
Tråkigt svar som inte har med själva frågan att göra, men vill du verkligen utsätta en 27 år gammal häst med diverse åkommor för en sådan resa? Jag tycker nog att du ska fundera ett varv till på det.
Jag har bott i Belgien 27 år, men hästen är 20 😬
 
Om hästen måste vara skodd så är det inte mycket att välja på när det är isigt, än broddar.

Om den kan funka oskott och hagen inte blir särskilt isig, så kan broddade barfotaboots vara alternativ vid promenad/ridning. Vissa varianter av små broddar/dubbar belastar inte lika mycket som stora broddar, samt att de inte är på mer än en timme/dygn.
Tack, ska kolla upp det.
 
Har du pratat med nån svensk veterinär? Tänker att de kanske har en annan syn på nödvändigheten i broddning vs skadorna din häst har.
Nej inte än, men det var också min tanke. Att konsultera en veterinär och hovis i Sverige. Måste ju finnas fler hästar i Sverige med samma åkommor.
 
Belgiska veterinärer kanske inte har koll på de olika brodd alternativen. Lägsta brodden 2 ST i varje hov i hagen när det är isigt är ett måste. Alt. Grusa hagen och vägen till hagen. Sen ridning i ridhus dessa dagar. Mycket beror ju på vart du flyttar i sverige.
 
Belgiska veterinärer kanske inte har koll på de olika brodd alternativen. Lägsta brodden 2 ST i varje hov i hagen när det är isigt är ett måste. Alt. Grusa hagen och vägen till hagen. Sen ridning i ridhus dessa dagar. Mycket beror ju på vart du flyttar i sverige.
Precis, här är gräsbroddar mera vanligt, så dom har absolut Inte samma koll på olika broddalternativ som i Sverige.
 
Flyttar du till södra Sverige är det vanligen inte många dagar per år som brodd behövs…
 
Jag antar att det är "avsaknaden" av glidmoment veterinären vill undvika. Så korta brodd när det behövs innebär nog en ganska liten risk skulle jag tro. Så får du rida lite mer i ridhus när det är halt, som någon skrev.
Tror du inte det är den ändrade vinkeln?
 
Tror du inte det är den ändrade vinkeln?
Har du fyra brodd blir det ju ingen ändring på den. Jag skulle faktiskt ändå tro att det är avsaknaden av glidmoment som gör det sämre. Har haft hästar som absolut har mått dåligt av broddar. Men i Norrbotten med 5 månader av snö har man liksom inget val. Brukar brodda av vid hoppning och ha så låga brodd som möjligt. En del hästar klarar sig med traktbrodd medan andra behöver fyra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp