Broddhålsplugg/broddhålsfyllning

95johsv

Trådstartare
Är det någon som använder det? Fungerar de eller sätter de sig ännu mer i hålet så man måste gräva ut både grus, lera och en plupp som är kompakt på tvären? Vill inte ha blindbrodd pga bromsverkan just nu men vill inte heller gräva ur broddhål varannan dag…. I normala fall lämnar jag brodden i hela tiden men just nu går inte det av samma orsak som blindbrodd inte går.
 
Jag har någon variant med typ skumpluggar men tycker inte det är så bra. Stoppar i dem ibland men oftast kör jag ändå utan. De pluggar jag har ramlar ut ibland så tycker inte riktigt att de fyller sin funktion. Det brukar gå bra att få ut alla lera osv ändå.

Ska du brodda/brodda av ofta funkar det säkert bättre. För mig brukar det gå lite längre perioder mellan.
 
Jag testade pluggar för några år sen. De som satt kvar fungerade bra. Man får ha typ en söm eller något för att få ut dem men de höll hålet ok. Jag brukar annars gänga om bara när jag väl ska brodda. Tycker inte det brukar ta så mycket extra tid :)
 
Jag testade pluggar för några år sen. De som satt kvar fungerade bra. Man får ha typ en söm eller något för att få ut dem men de höll hålet ok. Jag brukar annars gänga om bara när jag väl ska brodda. Tycker inte det brukar ta så mycket extra tid :)
Vilken sort hade du? Ser att både granngården och hööks tex har.
 
Jag har någon variant med typ skumpluggar men tycker inte det är så bra. Stoppar i dem ibland men oftast kör jag ändå utan. De pluggar jag har ramlar ut ibland så tycker inte riktigt att de fyller sin funktion. Det brukar gå bra att få ut alla lera osv ändå.

Ska du brodda/brodda av ofta funkar det säkert bättre. För mig brukar det gå lite längre perioder mellan.
är det att de trillar ur som gör att du inte tycker de är bra? Jag är väl mest rädd de ska klumpa ihop sig i botten sas :cautious:
 
De jag köpt nu är från Mustad, säljs på Hööks. De pluggarna är exakt lika stora som broddhålen vilket de jag provade för några år sedan inte var. Känns som att dessa kommer sitta bättre. :)
 
Innan det fanns broddplugg använde vi fuktig bomull för att skydda hålen.
Den torkade fast på ett bra sätt.
Avklippta öronproppar (en halv per hål) är enkelt och kan också funka, men jag tycker att de min hovis använder funkar jättebra; jag förutsätter att de är från Mustad.
 
Innan det fanns broddplugg använde vi fuktig bomull för att skydda hålen.
Den torkade fast på ett bra sätt.
Avklippta öronproppar (en halv per hål) är enkelt och kan också funka, men jag tycker att de min hovis använder funkar jättebra; jag förutsätter att de är från Mustad.
Har provat öronproppar och de klumpar ihop sig i botten och var inte alls roliga att få ut :arghh:
 
Jag använder md broddplugg, tycker de fungerar bra och kan ibland även återanvända dem några gånger. Bästa tillbehöret är en liten small skruvmejsel att plocka ur dem med, mycket bättre att hålla i, och inte så vass som en söm.
 
Har nog testat det mesta då vi tävlade en del körning och ville ha fyrbrodd då men utan i allt annat, även vardagen. Men på sommaren har allt en tendens att bli cement i hålen.

ALLT ramlade ut. Liggunderlagspluggar tillverkade för ändamålet, bomull ditsatt av travmänniska som alltid använde det själv utan problem och skumgummi.
Jag har även testat gängpluggar som slits med dojan så att insexhålen inte går att använda.

Det bästa hittills är att låta hålen vara och använda vanlig vattenspruta med lite tryck i strålen, petare och ibland en elektrisk borr (med liten diameter) om leran är för hård.

Detta är faktiskt något jag funderat på väldigt länge.......det måste finnas ett sätt att sätta dit broddar på ett snabbt och lätt sätt. En ny uppfinning helt enkelt. Vem sitter på den?
 
Har nog testat det mesta då vi tävlade en del körning och ville ha fyrbrodd då men utan i allt annat, även vardagen. Men på sommaren har allt en tendens att bli cement i hålen.

ALLT ramlade ut. Liggunderlagspluggar tillverkade för ändamålet, bomull ditsatt av travmänniska som alltid använde det själv utan problem och skumgummi.
Jag har även testat gängpluggar som slits med dojan så att insexhålen inte går att använda.

Det bästa hittills är att låta hålen vara och använda vanlig vattenspruta med lite tryck i strålen, petare och ibland en elektrisk borr (med liten diameter) om leran är för hård.

Detta är faktiskt något jag funderat på väldigt länge.......det måste finnas ett sätt att sätta dit broddar på ett snabbt och lätt sätt. En ny uppfinning helt enkelt. Vem sitter på den?
Den finns. Klick and ride. Har dock inte testat själv.
 
Den finns. Klick and ride. Har dock inte testat själv.

Det där skulle jag vilja se lite mer av. Försökte kolla UT men hittade inget. Såg att det fanns i Sverige. Detta skulle kunna vara något faktiskt. Undrar hur adaptringarna sitter? Alltså hur bra de sitter och inte blir slitna. Vi sliter nämligen skor på sommaren när vi tränar mycket.
 
Det där skulle jag vilja se lite mer av. Försökte kolla UT men hittade inget. Såg att det fanns i Sverige. Detta skulle kunna vara något faktiskt. Undrar hur adaptringarna sitter? Alltså hur bra de sitter och inte blir slitna. Vi sliter nämligen skor på sommaren när vi tränar mycket.
Stallägaren var sponsrad och hade dem under vintern. Verkade funka bra i det stora hela.
 
Har testat pluggar men de ramlade antingen ur eller var svåra att få ur när de väl satt i ….Tycker bomull är både bättre och billigare!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp