Brodera julkalender

taccotad

Trådstartare
Fick ett tips om en julkalender i form av en sorts säck och runtom den broderade man tomtar som tittar ner i säcken. Sen finns det en liten julklapp i säcken varje dag.
Har googlat men hittar inget.

Någon som har tips på hur man ska göra? Det är min mamma som lovat att brodera en sån här till min son men hon ville ha lite koll på hur den skulle se ut.
 
Sv: Brodera julkalender

Min mamma gjorde julkalendrar i samma stil åt oss när vi var små. Hon gjorde en tavla med tomtar och dylikt i filt, och sydde fast 24 små metallringar på tavlan. I ringarna knöt hon 24 paket (numrerade) så fick vi öppna ett litet paket varje dag. Jättegulligt! :love:

/Erica
 
Sv: Brodera julkalender

ja sån hade jag med när jag var liten. Fast just denna jag tänkte på hade inga datum eller så utan bara en söt säck där det lilla paketet låg. Så "tomten" (jag ;)) lägger nåt där varje kväll så sonen får det på morgonen.
 
Sv: Brodera julkalender

Om jag var du (din mamma :D) skulle jag ta och sy fast en säck på på en aidaväv och sedan brodera tomtarna runt om. Jag tänkte mig ungefär som en stor utanpåliggande ficka (eller kängurupung). Det är inte en riktig säck, men ungarna kommer att tycka att det ser ut som en säck. :devil: Sen skulle jag spänna fast väven på en MDf eller liknande så att den inte hänger ner sig... Borde funka! :idea:
 
Sv: Brodera julkalender

Min mamma gjorde julkalendrar i samma stil åt oss när vi var små. Hon gjorde en tavla med tomtar och dylikt i filt, och sydde fast 24 små metallringar på tavlan. I ringarna knöt hon 24 paket (numrerade) så fick vi öppna ett litet paket varje dag. Jättegulligt! :love:

/Erica

Måste fråga (vem som helst får iofs gärna svara!). Vad la hon i paketen och hur gamla var ni?

Jag tycker såna kalendrar är så söta och mysiga och skulle vilja göra till min son (2,5), men vet inte riktigt vad man ska lägga i paketen? De är ju så små dessutom. Fast, om man gör som TS beskriver, syr fast en lite större säck och broderar runt om, så kan man lägga i lite av varje.
 
Sv: Brodera julkalender

När jag var liten hade jag en jättesöt broderad kalender numrerat 1-24 såklart. Där var små ringar fastsydda vid varje siffra. Mamma band fast paketen i ringarna så om dom var tillräckligt lätta hängde dom och var dom för stora och tunga var det ändå ett snöre fastbundet i ringen men paketet låg nedanför. Kan säga att det var mycket uppskattat!

Minns inte när vi började med den, jag var rätt liten. Där fick jag allt möjligt, penna, suddi, en målarbok, "hårgrejor", nån söt liten docka, en ask med russin, nån liten bil, en gubbe...ja mestadels sånt småplock. Sen har jag namnsdag i december och den dagen fick vi nåt extra, samma sak på julafton.
Denna kalendender åkte upp varje år fast när vi blev lite äldre hängde det vanliga kolor på varje datum. Lite som en rolig grej bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Brodera julkalender

Ja nu var jag ju så liten då så jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket. :D Men det var som taccotad skriver, en massa småplock, några söta julgransprydnader, små gosedjur osv. Kommer ihåg att jag fick de sju små dvärgarna och snövit t.ex. Det skulle ju inte vara några dyra saker utan bara att det var en liten sak varje dag. Och så självklart det finaste paketet på julafton. :)

/Erica
 
Sv: Brodera julkalender

Tack för svaret! Och likaså Cheeserica såklart. :)

Sonen är nybliven 2,5 år gammal och jag får väl fundera lite på vad som kan vara lagom och lämpligt. Smart idé det där med att man kan låta snöret gå ner till golvet på lite större/tyngre paket. Ska spåna vidare!
 
Sv: Brodera julkalender

Jag hade ingen sån men min syster som är 7 år yngre hade en. Jag minns att jag hjälpte till att fixa paket åt henne. Luktsudd såklart. Och små julprydnader, nåt litet billigt smycke.

Till en 2,5-åring kan jag tänka mig små leksaksgubbar, minitraktorer, klistermärken, studsbollar... finns Byggare Bob i miniformat? Små pixi-sagoböcker. Tänk vad ögonen ska tindra alla decembermorgnar! :love:

Måste fixa en sån till min dotter i år, hon är fem. Tack för tipset! Fram med nål å tråd! :D
 
Sv: Brodera julkalender

Precis så hade jag också!
(även med lite extra på namnsdagen och julafton)
 
Sv: Brodera julkalender

*kl*

Är det någon som har bilder att visa på sina hemmagjorda adventskalendrar? Skulle behöva lite inspiration. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 269
Senast: Kakis
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Happimess
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp