Brodera med nackont?

MissFideli

Trådstartare
Jag spelar mycket dataspel och behöver nått annat att göra. Funderar på att börja brodera korsstygn igen, problemet är min rygg/nacke. Som den bussförare jag är, har jag till och från väldigt ont i nacke, axlar och övre bröstryggen. Runt den där utstående kota ni vet. Så jag vet inte om det går ihop.
Funderar på att köpa en sån där lampa med förstorningsglas i för att slippa sitta med nacken jätteböjd, men jag vet inte om det funkar.
Ni som lever med nackont, hur gör ni? Vad gör ni när ni vill sitta still och pyssla? Nån som broderar?
 
Jag kan inget om din medicinska historia, min spontana tanke av din text..går det att lösa problemet? Dvs går det att lösa ditt onda på något sätt?

Utöver det, ang. ditt bekymmer. Det kan kännas bra att ta stöd/lägga armar på underlaget så du inte sitter med arbetet i luften.

:)
 
Jag får väldigt ont i nacken (till slut med nervsmärtor ner i händerna och även domningar) av mitt jobb som tecknare. Jag sitter vid ett ritbord/ritbräda hela dagarna och i samma ställning hela tiden. För mig hjälper det att helt enkelt byta vinkel på brädan. Dvs ibland har jag ritbrädan nästan upprätt, ibland nästan liggande. Så jag byter ställning rejält. Det löser mina problem helt och hållet.
Som bussförare begriper jag att du inte kan ändra din arbetsställning på det viset, men när du broderar kanske du kan se till att inte sitta med huvudet/nacken i samma vinkel långa perioder. Samma sak när du spelar dataspel. Kan du ändra vinkeln där så du ibland lutar huvudet framåt, ibland håller det upprätt?
 
Jag kan inget om din medicinska historia, min spontana tanke av din text..går det att lösa problemet? Dvs går det att lösa ditt onda på något sätt?

Utöver det, ang. ditt bekymmer. Det kan kännas bra att ta stöd/lägga armar på underlaget så du inte sitter med arbetet i luften.

:)

Köpte din idé och hämtade hem en amningskudde idag :D Annars tror jag inte. Det är ju arbetsrelaterat, men går i omgångar. Vissa perioder har jag inte ont alls, nu en period när det gör jätteont.
 
Jag får väldigt ont i nacken (till slut med nervsmärtor ner i händerna och även domningar) av mitt jobb som tecknare. Jag sitter vid ett ritbord/ritbräda hela dagarna och i samma ställning hela tiden. För mig hjälper det att helt enkelt byta vinkel på brädan. Dvs ibland har jag ritbrädan nästan upprätt, ibland nästan liggande. Så jag byter ställning rejält. Det löser mina problem helt och hållet.
Som bussförare begriper jag att du inte kan ändra din arbetsställning på det viset, men när du broderar kanske du kan se till att inte sitta med huvudet/nacken i samma vinkel långa perioder. Samma sak när du spelar dataspel. Kan du ändra vinkeln där så du ibland lutar huvudet framåt, ibland håller det upprätt?

Jadu... Jag vet inte hur jag ska kunna ändra vinkel. Men det ska jag absolut fundera vidare på!
 
Köpte din idé och hämtade hem en amningskudde idag :D Annars tror jag inte. Det är ju arbetsrelaterat, men går i omgångar. Vissa perioder har jag inte ont alls, nu en period när det gör jätteont.

Amningskudde sägs vara skön oavsett vad man gör. ;) Äger ingen själv men har hört från de med mer erfarenhet än jag.

Tänkte om du behövde massage eller ngt annat för din kropp. Smärta är tärande o långt ifrån bra. :)
 
Det som hjälper mig är månatliga besök hos massör/osteopat (finns ingen motsvarande svensk titel för den kvinnans yrkesroll), i övrigt att hålla igång med motion och träning. Jag försöker vara noga med att ta pauser i mitt jobb framför datorn, läkare och sjukgymnaster tycker att jag ska ta paus var 20:e minut och röra lite på mig för att inte stelna till.
 
Om du syr med syram så bör du rimligen kunna ändra vinkeln på broderiet á la @Lena Furberg , iaf på de dyrare modellerna.
Jag har en del nackbesvär men har mest broderat smågrejer på senaste (typ 10x10cm), och då är det inga större problem att ändra kroppsställning, så arbetets storlek kan ju också spela in.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 559
Kropp & Själ Jag gjorde mig illa i axeln för några veckor sen. Skulle sätta i en kontakt i väggen på ett lite svåråtkomligt ställe och vred axeln för...
2
Svar
26
· Visningar
2 020
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 373
Senast: Sasse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp