Spirit

Trådstartare
Har köpt ett mönster på tradera, men är helt novis inom borderi, om man inte räknar lite seriefigursbroderier där man får allt i ett sk kit & behöver bara trä nålen & sätta igång.
Tänkte roa mig med detta broderiet när jag snart ska bli sjukskriven till min förlossning.

Jag mitt nöt missförstod säljaren & trodde jag köpte ett komplett där det ingick tråd, nål & väv.
Men fick hem "bara" ett mönster. :crazy:

Så jag måste fixa tråd, Aidaväv, nål, broderiram har jag redan fixat själv.

På baksidan av mönstret står det såhär på varje rad:

Color (måste vara färg såklart)
Anchor? Måste vara färgnumret
DMC? Inte den blekaste aning :confused: Antal trådar?

Color Anchor DMC
Peach 6 353

The cover modell was stiched on ziegvart 18 count ivory aida #3793-264.

Jag har frågat bland vänner, men ingen broderar utan stickar bara.

En annan lösning kan vara åka till en sybehörsaffär & köpa allt där med hjälp utav dem. :D
 
Sv: Broderi

Det enklaste är att bara bestämma i vilket garn du vill brodera.

Vanligast är på sådana färdiga motiv att man har sk merciserat bomullsgarn.

Det är ganska dyrt.

Ett litet mininystan brukar kosta ca 10 spänn i sybutikerna.

Tips: Vissa loppisar har sånt garn.

Iregel hittar man då bara ett par nystan i samma färg, så detta fungerar bäst på smådelar i mönstret.

Ska man ha väldigt mycket i exakt samma färg, tex om det är en blå himmel ska man nog köpa i syaffären, eftersom man då kan få tag i väldigt många nystan i SAMMA färg som kommer fr SAMMA färgningsbad.

Tips: Tulle kan komma och titta på mönstret.... jag vet flera loppisar i vårt närområde som har mycket broderigarn till hyfsade priser....:angel:

/kt
 
Sv: Broderi

Jag har förresten också för ett tag sedan köpt ett broderi, där motivet är förtryckt med mönstret på aidaväv.

Garnet ingick inte så jag gör själva figurerna i restgarner och sedan ska jag köpa en massa rött garn i samma nyans till bakgrunden.

Kommer inte ihåg exakta motivet men det är en av bilderna ut gobelängserien "damen med enhörningen fr 1400-talet"

Dvs nåt i stil med denna:

unicorn3.jpg


Ganska stort också så det tar en evig tid.

Jag broderar med tunt yllegarn med korsstygn på den.

Så sen när du skaffat garn kan vi fika och sitta och brodera ihop ju....

/KT
 
Sv: Broderi

Jag tror det skall broderas med anchors trådar som är det vanligaste, man kan även använda silke om jag vill ha mer lyster.
En anchor tråd kan man dela tror det är 6 st trådar. *osäker just nu*

Undrar mest vad dom menade i registret, så färg & jag får hem rätt mängd med tråd av varje färg.
Broderiet innehåller 29 olika färger varav vissa färger skall dubbelbroderas med 2 olika färgnyanstrådar samtidigt sen efterstygn.

Jag får kila ned till min sybutik imorgon & be dom hjälpa mig så jag får rätt mängd av varje färg. Eftersom ingen på buke kan hjälpa mig med vad som är vad.

Lätt överkurs broderi, men jag har 3 månader på mig ;)
 
Sv: Broderi

DMC är en av de största och vanligaste tillverkarna av brodergarn och broderier. Jag tror att siffrorna 353 i ditt exempel är färgnumret, men det säkraste är antagligen att uppsöka ett proffs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp