Bröd med tydlig jästsmak - limpor for dummies

Derivata

Trådstartare
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)
 
Har du provat att ta mindre jäst och öka jästiden så jästen får jäsa ut ordentligt? Jag har aldrig i så mycket jäst som det anges i receptet, det behövs inte.

Sedan är det verkligen övning som gäller, man blir inte bra på att baka efter ett par degar. Jag är inte mer än en nybörjare men har bakat mycket de två senaste åren och lärt mig enormt på det (främst surdeg även om det blir jästdegar med). Något som gör enorm skillnad är faktiskt vilket mjöl man använder, de är VERKLIGEN inte likvärdiga! Jag gillar mjölen från Warbro, Labans och Berte (Berte gör ICA I love Eco Vetemjöl Special, i övrigt tycker jag ICAs egna är skit). Manitoba Cream är överprissatt och inte värt pengarna. Gör jag matbröd använder jag alltid vetemjöl special (eller Warbros). Till sötdegar kör jag med vanligt vetemjöl.
 
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)
Det finns ju en hel del recept utan jäst, tex filmjölksbröd och andra bikarbonatsbröd. Sen tycker jag själv att det är enklare att baka med torrjäst än med färsk jäst. Jag får alltid mkt bättre resultat med torrjästen där man inte behöver värma vätskan. Så har du ngt recept som du gillar i övrigt så skulle jag pröva att baka det med torrjäst en gång och se om du tycker att det blir bättre.
 
Hemligheten är att låta degen jäsa färdigt. Glöm alla recept där degen ska jäsa 20-30 minuter. De blir aldrig bra. Minst en timme behöver jäsdegar jäsa. Precis som man "frågar" brödet om det är klart i ugnen genom att knacka på det (det ska låta ihåligt) så "frågar" man degen om den är klar genom att trycka lätt på degen. Går den genast upp igen så är den klar, annars inte. När degen är utbakad är det precis lika viktigt att den får jäsa tillräckligt länge. Två timmars total jästid är alltså ett minimum.

Man kan göra det enkelt för sig genom att kalljäsa degar. Då tar det tillräckligt lång tid innan degen har jäst upp så man inte luras av den snabba jäsningen som blir med varm degvätska. En kalljäst deg behöver minst två timmar i normal rumstemperatur för att ha jäst färdigt och lika lång jästid när degen är utbakad. Det går precis lika bra att använda färsk jäst till kalljästa degar.

Om man har väldigt varmt inne eller bakar en varm sommardag riskerar man att degen jäser sönder vilket i sig kan göra att man bakar ut den fortare och den är då inte färdigjäst=jästsmak i brödet. I många recept står det att man ska ställa bunken med degen varmt. Det gällde förr när stugorna var dragiga och innetemperaturen låg men inte idag när de allra flesta har 20 grader eller mer inne.
 
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)
Ju mindre jäst och längre jästid desto mindre jästsmak tror jag.

Så ta ditt vanliga recept, halvera jästmängden och dubblera jästiden. Tex kanelbullar, 50g jäst, jäs 30 minuter. Ta 25g jäst, jäs 1 timma. Det tror jag är det enklaste. Om det inte duger, forsätt i samma anda med att minska jästmängd och öka jästid.

Testa tex att ha ett hörn jäst tillsammans med en del av degvätskan och mjölet över natten, konsistens som pannkakssmet och sedan tillsätta resten av degvätskan och ingredienserna. Det skulle nog kunna minimera jästsmaken. (jag har inte provat utan att följa ett recept med poolish som det kallas)

Men bäst är väl att köra surdeg i så fall.
 
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)
Jag tror du behöver skriva ut recptet och hur du gör för att man skall kunna säga vad som går fel :)
 
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)
Jag har aldrig upplevt jästsmak i eget matbröd?
Jag bakar mitt bröd själv och har gjort så större delen av livet. Köpebröd smakar inget vidare....

Bakar på en liter vätska, två paket jäst och ca 2,5 liter mjöl.
Jäser degen efter att jag satt den. Bakar ut och jäser en gång till.

Hur gör du?
 
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)

Om du tycker det är svårt att baka med jäst så är ett tips att göra limpor på filmjölk och bikarbonat istället. Då behöver det inte jäsa, du behöver ingen jäst och du kan langa in det direkt i ugnen. Det är ett snabbt sätt att baka på som man kanske uppskattar när man har ont om tid.

Jag brukar utgå från det här receptet:

https://leilasgeneralstore.com/recipe/leilas-filmjolkslimpa/

för proportioner på mjöl, filmjölk, bikarbonat och bakpulver. Det har väldigt många olika ingredienser men jag har t.ex. aldrig frukt i, brukar köpa fyrkornskross och ta i 2 deciliter av istället för att köpa separata vete- och rågkross. Solrosfrö och linfrön har jag i om jag råkar ha det hemma men det går utmärkt att baka utan. Det jag inte brukar skippa är så klart mjöl, filmjölk, bikarbonat, sirap och bakpulver och även fyrkornskross det är grunden. Men sen kan man göra lite som man vill, jag gillar nötter i men det är ju inte alla som gör eller är allergiska men då kan man ju bara utesluta det. Grovt rågmjöl går utmärkt att byta ut mot andra sorter men se till att alltid ha en tredjedel vetemjöl i om du bakar med grovt mjöl. Jag glömde det av misstag en gång, stod kvar på bänken och det blev stenhårda bröd som inte ens gick att ge till en häst. :)
 
Jag har aldrig upplevt jästsmak i eget matbröd?
Jag bakar mitt bröd själv och har gjort så större delen av livet. Köpebröd smakar inget vidare....

Bakar på en liter vätska, två paket jäst och ca 2,5 liter mjöl.
Jäser degen efter att jag satt den. Bakar ut och jäser en gång till.

Hur gör du?
Inte jag heller, vare sig i bröd, bullar eller något annat gjort på jäsdeg.
 
Jag har i alla år lidit av samma problem som TS men har nästan kommit till rätta med bekymret när det gäller frallor/småbröd. Till en halv liter degvätska använder jag 12,5-25g jäst, absolut inte mer än så.. minst en matsked sötning och 0,5-1tsk salt (jag tror det spelar in på resultatet). Knådar ihop degen väl i en assistent och formar frallor som får jäsa över natten i kylen. Tar fram dem 20-30 min innan de gräddas av i ugnen.
Det är sällan det smakar jäst om jag följer detta!

Men brödlimpor smakar alltid jäst hur jag än gör :cautious: så jag bakar dem på surdeg istället.
 
Jag har i alla år lidit av samma problem som TS men har nästan kommit till rätta med bekymret när det gäller frallor/småbröd. Till en halv liter degvätska använder jag 12,5-25g jäst, absolut inte mer än så.. minst en matsked sötning och 0,5-1tsk salt (jag tror det spelar in på resultatet). Knådar ihop degen väl i en assistent och formar frallor som får jäsa över natten i kylen. Tar fram dem 20-30 min innan de gräddas av i ugnen.
Det är sällan det smakar jäst om jag följer detta!

Men brödlimpor smakar alltid jäst hur jag än gör :cautious: så jag bakar dem på surdeg istället.
+ @Derivata
Jäser ni en eller två gånger?

Hur mycket större är degen resp brödet när ni anser det färdigjäst?

Jag brukar räkna med dubbelt så stor deg, och dubbelt så stort utbakat bröd innan jag anser det färdigjäst.
 
Jag är urusel på att baka men har aldrig fått jästsmak. Stenhårt bröd- för mycket mjöl, eller att jag dödat jästen däremot....
 
Jag har aldrig upplevt jästsmak i eget matbröd?
Jag bakar mitt bröd själv och har gjort så större delen av livet. Köpebröd smakar inget vidare....

Bakar på en liter vätska, två paket jäst och ca 2,5 liter mjöl.
Jäser degen efter att jag satt den. Bakar ut och jäser en gång till.

Hur gör du?
Jag tycker det räcker med ett paket jäst på en liter degvätska när jag bakar matbröd.
 
Jag tycker det räcker med ett paket jäst på en liter degvätska när jag bakar matbröd.
Beror nog på bröd?
Ett paket ger kompaktare bröd och jag vill ha luftigare bröd än så. använder också vetemjöl special till den del som är rent vetemjöl.
Kompaktare limpor kanske skulle klara sig med mindre jäst.
 
Om du tycker det är svårt att baka med jäst så är ett tips att göra limpor på filmjölk och bikarbonat istället. Då behöver det inte jäsa, du behöver ingen jäst och du kan langa in det direkt i ugnen. Det är ett snabbt sätt att baka på som man kanske uppskattar när man har ont om tid.

Jag brukar utgå från det här receptet:

https://leilasgeneralstore.com/recipe/leilas-filmjolkslimpa/

för proportioner på mjöl, filmjölk, bikarbonat och bakpulver. Det har väldigt många olika ingredienser men jag har t.ex. aldrig frukt i, brukar köpa fyrkornskross och ta i 2 deciliter av istället för att köpa separata vete- och rågkross. Solrosfrö och linfrön har jag i om jag råkar ha det hemma men det går utmärkt att baka utan. Det jag inte brukar skippa är så klart mjöl, filmjölk, bikarbonat, sirap och bakpulver och även fyrkornskross det är grunden. Men sen kan man göra lite som man vill, jag gillar nötter i men det är ju inte alla som gör eller är allergiska men då kan man ju bara utesluta det. Grovt rågmjöl går utmärkt att byta ut mot andra sorter men se till att alltid ha en tredjedel vetemjöl i om du bakar med grovt mjöl. Jag glömde det av misstag en gång, stod kvar på bänken och det blev stenhårda bröd som inte ens gick att ge till en häst. :)
Tycker du inte att det får en otrevlig bismak av bikarbonat? Eller luktar när du gräddar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp