Bröd med tydlig jästsmak - limpor for dummies

Derivata

Trådstartare
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)
 
Har du provat att ta mindre jäst och öka jästiden så jästen får jäsa ut ordentligt? Jag har aldrig i så mycket jäst som det anges i receptet, det behövs inte.

Sedan är det verkligen övning som gäller, man blir inte bra på att baka efter ett par degar. Jag är inte mer än en nybörjare men har bakat mycket de två senaste åren och lärt mig enormt på det (främst surdeg även om det blir jästdegar med). Något som gör enorm skillnad är faktiskt vilket mjöl man använder, de är VERKLIGEN inte likvärdiga! Jag gillar mjölen från Warbro, Labans och Berte (Berte gör ICA I love Eco Vetemjöl Special, i övrigt tycker jag ICAs egna är skit). Manitoba Cream är överprissatt och inte värt pengarna. Gör jag matbröd använder jag alltid vetemjöl special (eller Warbros). Till sötdegar kör jag med vanligt vetemjöl.
 
Jag har genom livet försökt att baka bröd med det har inte blivit någon raketkarriär av det precis. Mina limpor får alltid en stark eftersmak av jäst? Vad gör jag för fel?
Gör jag typ frallor blir inte jästsmaken lika dominerande.

Förutom jästproblematiken, vad har ni för lärdomar och erfarenheter från brödbak att dela med er av till en nybörjare?

(vi är i det stadiet i familjeutvecklingen att uttrycket "det går en limpa per dag" är relevant och tänker att lite eget bröd då och då både kan bli godare och några kronor billigare)