Bröd med tydlig jästsmak - limpor for dummies

Jag kan inte tänka mig någonting som är mindre känsligt för fel i recepthantering än just förhållandet mjöl/vätska i surdeg.

Antingen kan du ha alldeles för mycket vätska, och då blir röran en lättflytande soppa, där surdegsbakterierna aldrig lyckas få blandningen att jäsa upp, (kanske på grund av ytspänningsfel?)

Eller så har du alldeles för mycket mjöl, och blandningen blir en stenhård torr kaka, som surdegsbakterierna bara kan övernatta i.

Allt däremellan fungerar, det tar bara olika lång tid för surdegsbakterierna att arbeta upp nåt att baka på.

Jag tycker mig ha märkt också att vetesuren vill gärna vara lite blötare medans rågsuren trivs med att vara något tjockare i konsistensen.
 
Jag kan inte tänka mig någonting som är mindre känsligt för fel i recepthantering än just förhållandet mjöl/vätska i surdeg.

Antingen kan du ha alldeles för mycket vätska, och då blir röran en lättflytande soppa, där surdegsbakterierna aldrig lyckas få blandningen att jäsa upp, (kanske på grund av ytspänningsfel?)

Eller så har du alldeles för mycket mjöl, och blandningen blir en stenhård torr kaka, som surdegsbakterierna bara kan övernatta i.

Allt däremellan fungerar, det tar bara olika lång tid för surdegsbakterierna att arbeta upp nåt att baka på.

Det var nog uppfattningen jag hade av surdegs starter. Tills jag nu tittade pa alla mojliga youtube inlagg av "surdegs geeks" ... De pratar alla om hur VIKTIGT allting ar. For vissa tar det upp till en manad innan startern ar klar :crazy: och nar man ska anvanda startern ar allt sa HIMLA krangligt och noga med allt fran tid, till matten.

Nar de bakar har de flesta ett par matskedar starter i sin surdeg ... medan ett par stycken hade i en ordentlig klutt, ungefar som jag hade nar jag gjorde surdeg forut. En man och en av de fa kvinnor som agnar sig at att spela in om surdegar frangick hysterin om att man MASTE gora allt med handerna (eerrr :confused: but why? Jag har en jatte bra hushallsassistent som GILLAR att blanda saker :cautious:) Jag har nu hittat ett par stycken som anvander assistent att blanda allt med. En kvinna som bakar hemma och en kille i ett litet bageri i Arizona.

Jag hade ingen aning om att surdeg blivit en sadan Manlig sport (eller vad man nu kan kalla det) Markligt ar det i alla fall.
 
Det var nog uppfattningen jag hade av surdegs starter. Tills jag nu tittade pa alla mojliga youtube inlagg av "surdegs geeks" ... De pratar alla om hur VIKTIGT allting ar. For vissa tar det upp till en manad innan startern ar klar :crazy: och nar man ska anvanda startern ar allt sa HIMLA krangligt och noga med allt fran tid, till matten.

Nar de bakar har de flesta ett par matskedar starter i sin surdeg ... medan ett par stycken hade i en ordentlig klutt, ungefar som jag hade nar jag gjorde surdeg forut. En man och en av de fa kvinnor som agnar sig at att spela in om surdegar frangick hysterin om att man MASTE gora allt med handerna (eerrr :confused: but why? Jag har en jatte bra hushallsassistent som GILLAR att blanda saker :cautious:) Jag har nu hittat ett par stycken som anvander assistent att blanda allt med. En kvinna som bakar hemma och en kille i ett litet bageri i Arizona.

Jag hade ingen aning om att surdeg blivit en sadan Manlig sport (eller vad man nu kan kalla det) Markligt ar det i alla fall.

Jag gillar Pain de Martins blogg om brödbak och surdeg. Visst, en del av hans recept kan vara lite mer komplicerade men ju längre han bakat desto enklare har de blivit. Jag kör enklast möjligt med mina, jag tycker mycket av hokus-pokuset kring surdeg är fjantigt och snarast avskräcker folk från att prova. Blir det misslyckat är det inte hela världen. Det är liksom bara ett bröd, inte hjärnkirurgi... /end rant :D
 
Jag gillar Pain de Martins blogg om brödbak och surdeg. Visst, en del av hans recept kan vara lite mer komplicerade men ju längre han bakat desto enklare har de blivit. Jag kör enklast möjligt med mina, jag tycker mycket av hokus-pokuset kring surdeg är fjantigt och snarast avskräcker folk från att prova. Blir det misslyckat är det inte hela världen. Det är liksom bara ett bröd, inte hjärnkirurgi... /end rant :D
Ja, det är ju inte direkt så att en felaktig jäsning genererar i kroppsskador och/eller ekonomisk ruin.

Med det sagt så har jag som började som bakningsnovis, som nyskild plötsligt insåg att om jag fortsätter att leva själv så blir det aldrig mer nybakat bröd om jag inte börjar göra det själv, aldrig nånsin producerat ett surdegsbak som jag inte konsumerat med lycka.
 
Jag har ju bakat valdigt mycket genom aren och aven gjort surdeg for manga ar sedan. Men av nagon anledning har jag lyssnat pa nagra av de som framhallit hur VIKTIGT det varit med hela processen och hur tid, temperatur, och exacthet i mangd varit det viktigaste i varlden. Jag tittade pa det och, pa nagot satt, ratade hela min egen erfarenhet av att baka surdeg. O_o
Jag har nu sett en hel del (surdegs bagare) som bara ar allt for jobbiga. Men har ar nagra jag gillar.

Ben Starr

Andrea Traynor - Mommy Gearest

Proof Bread (den har videon rakade bli av "inclusions" i brodet.)

Jag gillar ocksa John Kirkwood, den har videon rakade bli nar han gor ciabatta brod. Mitt nasta project.

pensionerad bagare gor ciabatta brod
 
Jag har nu lyckats samla pa mig fyra (4!) starters. :crazy: Jag ar inte riktigt saker pa hur det hande, men experiment ar kul, tankte jag. Jag gor en till men lite annorlunda, tankte jag. :cautious:
Jag har nu matat hela familjen ... det ar som att ha babies hemma igen. Jag kan inte vanta pa att kunna satt in ett par stycken i kylskapet och glomma dem med jamna mellanrum.:p

Min tilltankta ciabatta brod enligt John Kirkwood star sedan i gar kvall pa oversta hyllan i kylskapet. Det bakas nog pa Lordag tror jag:d
 
Jag gillar Pain de Martins blogg om brödbak och surdeg. Visst, en del av hans recept kan vara lite mer komplicerade men ju längre han bakat desto enklare har de blivit. Jag kör enklast möjligt med mina, jag tycker mycket av hokus-pokuset kring surdeg är fjantigt och snarast avskräcker folk från att prova. Blir det misslyckat är det inte hela världen. Det är liksom bara ett bröd, inte hjärnkirurgi... /end rant :D

Fast det är ju allt det där tramset som drivit MÄN till att baka. De bakar ju inte, de driver upp SURDEG. Det är komplicerade projekt, inte som när kvinnor slarvar ihop ett bröd.

Nej, jag skojar inte. Har studerat flera fall på nära håll.
 
Fast det är ju allt det där tramset som drivit MÄN till att baka. De bakar ju inte, de driver upp SURDEG. Det är komplicerade projekt, inte som när kvinnor slarvar ihop ett bröd.

Nej, jag skojar inte. Har studerat flera fall på nära håll.

Hear, hear ... Jag tittar bara efter sadana som inte ar sa ... sa ... himla MANLIGA och perfecta. :p De manen glommer inte saltet nar de bakar, men vissa kvinnor gor det 🧐 inte bara en gang, men lite da och da😶 i och for sig med manga ar emellan 🙄 men det har intraffat tillrackligt manga ganger for att bade maken och flera vanner fnissar nar jag gjort det ... igen.🤔

Sarskilt i kvall muttrar jag over MAN som BAKAR, dvs driver upp surdeg. Jag gjorde ciabatta i kvall. Trots att receptet faktiskt sa att det ingick tre "bravery tests" i baket. :cautious: De forsta tva klarade jag utan problem ... det sista ... OOPS var dock en helt annan sak.:meh: SA ... istallet for 2 brod blev det ett ... konstigt nog det jag trodde var totalt forstort nar jag satte in det i ugnen. Det som borde fungerat var platt, platt, platt. 🙄 Naja, med brod finns det alltid nasta gang.:p

Det brod som blev bra var dock tillrackligt for varisn macka till Maken och mig och de var jattegoda. :D
 
Jag tror dig... som grillande kvinna får jag exakt samma dumheter :meh:

Me too!
Jag lagar mat ... Maken stadar kok. Jag bakar ... Maken stadar kok. Jag grillar ... Maken stadar kok ...
Jag ar den som "skapar" ... han ar den som rojer efterat. :p Naja, vi hjalps at pa vart satt.:D

Maken ar en typisk engineer som laser alla instruktioner innan han undersoker (trycker pa alla knappar och funderar vad de ar till for:sneaky:) apparaten i fraga.
Jag trycker pa alla knappar och vet nastan alltid exact hur, vad, och nar ... och behover alltsa inte slosa min tid med att lasa instuctioner. :angel: Det ar en valsignelse att leva med nagon som later mig gora saker som jag vill. :cool::D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp