Bröd med tydlig jästsmak - limpor for dummies

Det här med surdeg... Jag har alltid varit sugen på det, men hur länge överlever de utan "mat"? Jag kan liksom inte släpa med mig en surdeg när jag åker upp till familjen ett par veckor, några gånger om året 😅

Länge :angel: plus att jag har också fryst ifall de i kylen skulle dö men det har de inte gjort ännu :D

Edit: Typ femtielva på bollen :laugh:
 
Du fryser in lagom mängd till ett bak i burkar bara :) Med sista burken göder du den igen och kan sedan frysa in lagom mängd i burkar igen. Jag skulle aldrig orka hålla på och pilla med det i tid och otid. Det räcker med de dagar den göds första gången.
Det är inte alltid som fryst surdeg överlever hos mig.
Så antingen finns det ett infrysningsknep, eller så behöver man typ tre olika generationer i frysen.

Det jag fryser in för är enbart som backup, om jag skulle lyckas svälta ihjäl stackarn jag har i kylen.
 
Det är inte alltid som fryst surdeg överlever hos mig.
Så antingen finns det ett infrysningsknep, eller så behöver man typ tre olika generationer i frysen.

Det jag fryser in för är enbart som backup, om jag skulle lyckas svälta ihjäl stackarn jag har i kylen.
Så märkligt! Jag har alltid bara fryst den och sedan tinat den i rumstemperatur (gärna med locket på glänt om den hinner stå upptinad en stund) och det har aldrig varit några problem. Jag brukar missa att det är sista burken så jag svärande får sätta en ny sedan så det är inte flera generationer heller.
 
Så märkligt! Jag har alltid bara fryst den och sedan tinat den i rumstemperatur (gärna med locket på glänt om den hinner stå upptinad en stund) och det har aldrig varit några problem. Jag brukar missa att det är sista burken så jag svärande får sätta en ny sedan så det är inte flera generationer heller.

Kanske är det skillnad på självavfrostande frys och icke?

I vår självavfrostande frys blir allting frysbränt och jag kan tänka mig att det kan döda vissa känsliga saker?
 
Kanske är det skillnad på självavfrostande frys och icke?

I vår självavfrostande frys blir allting frysbränt och jag kan tänka mig att det kan döda vissa känsliga saker?
Kanske? Men mitt ena barn har en självavfrostande frys och de har inga problem med att surdegen dör/blir sämre heller. Är det ett vanligt problem alltså att saker blir frysbrända i självavfrostande frysar? Jag har aldrig hört det tidigare.
 
Kanske? Men mitt ena barn har en självavfrostande frys och de har inga problem med att surdegen dör/blir sämre heller. Är det ett vanligt problem alltså att saker blir frysbrända i självavfrostande frysar? Jag har aldrig hört det tidigare.

Jag vet inte om det är en regel utan undantag men all vår frysmat blir jäkligt frysbränt. Ska vi ha någon längre fryslagring (slakthöns et.c) som ska hålla ett år så får det ligga i stora frysboxen som inte är självavfrostande. Då fungerar det utmärkt.
 
Jag vet inte om det är en regel utan undantag men all vår frysmat blir jäkligt frysbränt. Ska vi ha någon längre fryslagring (slakthöns et.c) som ska hålla ett år så får det ligga i stora frysboxen som inte är självavfrostande. Då fungerar det utmärkt.
Så tråkigt och vilken jättemiss av tillverkarna! Då får jag vara glad att vi inte valde en självavfrostande då. Jag fryser ofta in grejer som utan problem håller sig i år frysta.
 
Sa ... jag satte en surdegs starter i err 🤔 jag ar nastan saker ... Sondags. Mondag, i gar, kom jag pa att jag glomt exact vad receptet sa. Kanske for att jag nu sett en hel massa YouTube videos av hur man gor sourdough.
Mest av allt tankte jag inte riktigt nar jag blandade mjol och vatten. Det finns 2 matt som heter ounce (oz) Bara det att det ena faktiskt ar fl oz. Nu sa inte han som pratade om receptet att det var fl oz (liquid) sa jag anvande vanliga oz ... jag vagde faktiskt bade en vatska och en "solid" ... men jag tyckte att det sag valdigt mycket ut jamfort med receptet.😂

I alla handelser sa visste inte startern att jag gjort fel och drog igang pa en gang. Han heter Arthur och ar en riktigt pigg filur. Jag missade ocksa att han inte skulle ha mat forsta dagen, men han blev sa himla GLAD 😋 och bubblar pa som skjutton. I dag delade jag arthur och matade med MYCKET mindre mjol och vatten.
Jag har ocksa startat en ny starter, den har gangen efter alla konsten's regler. Den ser inte riktigt lika glad ut, men forhoppningsvis hoppar den igang.
Arthurs delning, Sir Lancelot, ar dock lika pigg som Arthur ... ska bli kul att se hur det har fortsatter.

Jag har dock tankt att inte kasta starter ... jag kommer helt enkelt att spara delningarna (err ... Sir Lancelot) och gora nagot av det nar jag har for mycket.
 
Mest av allt tankte jag inte riktigt nar jag blandade mjol och vatten. Det finns 2 matt som heter ounce (oz) Bara det att det ena faktiskt ar fl oz. Nu sa inte han som pratade om receptet att det var fl oz (liquid) sa jag anvande vanliga oz ... jag vagde faktiskt bade en vatska och en "solid" ... men jag tyckte att det sag valdigt mycket ut jamfort med receptet.😂
Jag kan inte tänka mig någonting som är mindre känsligt för fel i recepthantering än just förhållandet mjöl/vätska i surdeg.

Antingen kan du ha alldeles för mycket vätska, och då blir röran en lättflytande soppa, där surdegsbakterierna aldrig lyckas få blandningen att jäsa upp, (kanske på grund av ytspänningsfel?)

Eller så har du alldeles för mycket mjöl, och blandningen blir en stenhård torr kaka, som surdegsbakterierna bara kan övernatta i.

Allt däremellan fungerar, det tar bara olika lång tid för surdegsbakterierna att arbeta upp nåt att baka på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp