Brödrecept

Sv: Era bästa brödrecept!

Du kanske övergräddar? Står det inne för länge kan det bli torrt.

Generellt så behövs också fett i degen för att det inte ska vara för torrt. Jag tar vad jag har, oljor eller smör.

Hur du lyckas få dem att mögla på ett par dagar vet jag inte?? Mitt möglar inte på en vecka.
 
Sv: Era bästa brödrecept!

Finns det inget bröd mer än scones som kräver noll tid i jäsning?
Vill ha något som går snabbt att fixa på morgonen så det är helt färskt :d
 
Sv: Era bästa brödrecept!

Och brödet blir inte skumt då av den långa jäsningstiden?
 
Sv: Era bästa brödrecept!

Bakade bröd igår, någon slags ciabatta-variant med fil i. Tänkte det kunde vara kul att överraska sambon eftersom det annars alltid är han som bakar bröd här hemma och blev riktigt nöjd med mitt verk, trots mina bristande bak-erfarenheter :p Receptet tog jag från en gammal hederlig bok, men något med fil i tycker jag att du ska testa!

Finns det inget bröd mer än scones som kräver noll tid i jäsning?
Vill ha något som går snabbt att fixa på morgonen så det är helt färskt :d

Det mesta går ju att göra som deg kvällen före och bara tjoffa in i ugnen på morgonen, hittade till och med några recept som ska stå i kylen under natten. Det kanske kan vara en ide?

Edit: haha, ser att jag var för långsam med att svara. Men här har det aldrig blivit segt i alla fall.
 
Sv: Brödrecept

Tack för detta tipset! Jätteenkla, saftiga och goda :)
Jag hade i lite russin och det blev toppen!
 
Sv: Brödrecept

KL.

Jag söker ett bröd, det ska vara fritt från jäst och ha bikarbonat i istället, samt inte innehålla mjölk/fil av något annat slag än havreprodukter... jag brukade tidigare göra en supergod fillimpa, men det går ju bort, då jag inte vet vad jag ska ersätta filen med?
 
Sv: Brödrecept

Gjorde precis en gluten/mjölk och jästfri limpa :)

1272c346709e11e3b8681269cae230a4_8.jpg


Den blev skitgod!!
 
Sv: Brödrecept

KL

Och vi fortsätter med detta bröd (dvs Ett fantastiskt gott bröd), men numera experimenterar jag lite. Har t.ex. bytt ut 5 dl av mjölet mot rågsikt, och det blir jättebra. Det här brödet håller sig fräscht och mjukt, och absolut aldrig smuligt!, mycket längre än något annat hembakat bröd jag har testat. Vet inte om det är den lite längre jästiden som gör det, eller vad det är?
 
@honung Nu hittade jag receptet på knäckebrödet, och testade. Jättegott! När jag såg att det innehöll en massa frön så var jag tveksam, eftersom det inte brukar vara det jag föredrar, men det var sanslöst gott. Hade även tänkt testa ha det som ostkex, istället för det man köper i butik.
 
Förlåt, jag har nog antingen helt glömt av, alternativt inte sett att du bett om receptet! :o
Men bra att du hittade det! Visst är det gott! Och enkelt att svänga ihop! :d :up:
 
Eftersom den andra baktråden till 99% innehåller söta bakverk knuffar jag upp den här för matbröd.
Skulle verkligen behöva baka lite själv, eftersom det går åt stora mängder bröd i en familj med 3 tonåringar och en 10-åring utan botten... Ska skumma igenom den för att se om jag hittar nåt användbart, men tar gärna emot fler recept på lättbakat gott bröd som ger lite mättnadskänsla. (måste tyvärr vara okryddat, då sötnosarna ratar allt vad brödkryddor heter...)
 
Sv: Bra brödrecept?

Supergoda, kalljästa solrosbullar som man slipper knåda degen! Jag hatar att knåda deg :p Och nybakt bröd på morgonen!

3 krm jäst (INTE mer än det)
3 dl kallt vatten
1,25 tsk salt
1 msk honung
6 dl rågsikt (eller blanda rågmjöl och vetemjöl i förhållandet 40-60%)
Solroskärnor eler pumpafrön el liknande

På kvällen: Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt och honung och sen mjölet. Spar ev sista halvdecilitern, degen ska vara lös men inte rinnig. Täck bunken med lock eller plastfolie. Stå i rumstemperatur 8-10 timmar.

På morgonen: Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten. Skrapa ut den lösa degen på mjölat bord, dra ut den till en långsmal rektangel. Vik den på mitten till längden av ungefär en baguette. Pensla med vatten, strö på rikligt med kärnor/frön och dusta över lite mjöl. Jäs 30 min.

Dela baguetten i bitar, ca 4-5 cm långa, och lägg på bakplåtspapper. Låt pappret glida in på plåten via en skärbräda (eller ta snabbt ut plåten och få på pappret utan att bränna dig) och sänk temperaturen till 250 grader. Grädda 15-20 min i mitten av ugnen. Svalna på galler!

Precis så gör vi! Jag blir ju mörkrädd när jag läser om hur mycket jäst det är i alla recept överallt! Det behövs inte!!! Som allra mest 1/4 paket till ca 5 dl vatten.
Vi har inget socker alls i degen. Och man behöver inte alls knåda och krångla, det blir bröd ändå!

Lös upp jästen i 5 dl kallt vatten
Rör i mjöl (man tager vad man haver) Det är inte så noga! Godast är ändå en blandning av hälften vetemjöl + rågmjöl och lite annat (graham, kruskakli ellerhavregryn)
Ta så mycket att degen blir som chokladbollssmet. Kladdig alltså.
Häll i en liten skvätt olivolja eller strunta i det...
Rör i rejält med salt (1 msk i runda slängar).
Täck över med handduk och jäs över natten.
Sätt på ugnen 225grader.
Kladdig deg klumpas ut på plåt med bakplåtspapper. Försök att inte knöla för mycket med degen.
Man kan sikta lite mjöl på klumparna om man vill. Ca 5-6 avlånga klumpar alltså.
Jäs i ca 30 minuter under duk.
In i ugnen 15-20 min.

Gott vardagsbröd är mycket lättare än man kan tro. Jag brukar tänka ”kunde de för 3000 år sen utan mått och maskin så kan jag också röra ihop mjöl och vatten”. 😂😎
 
Snabbt rågbröd

9 dl vatten
2 kg (knappt) rågsikt
2 pkt jäst
1 msk salt
1/2 -1 msk brödkryddor
2 dl brödsirap
1 ägg

Blanda
Jäs EJ
Forma till 3 levrar
Lägg på plåt och pensla olja mellan dem
Sätt in i mitten i kall ugn som samtidigt startas på 250 grader. Efter ca 20 minuter lägger man på folie. Grädda 20 minuter till.
 

Liknande trådar

Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 808
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp