Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Jag säger så här - att A-K.Eng ska läsa tråden så behöver vi inte dra om samma sak en gång till! :)

Vad jag ville veta, för att förtydliga det hela, var om det var skillnad på att använda vetemjöl special och vetemjöl special ekologisk.

Tråden var intressant, det mesta visste jag redan eftersom jag kors i taket nördat in mig lite i det här med mjöl och surdeg istället bara för att hals över huvud röra ihop något a la experiment grande luxe, som jag brukar göra.

Men vad jag fattar det som så är enda skillnaden att den ena är obesprutat och det är allt? Och att jag nog är kass i köket.:D Skärpning nu, rågsurdegen är satt och mina andra stenmalda ekologiska mjöl ska få jobba. Vallby Sörgården och Wästgötarna är tillverkarna på mina rågmjöl. Vågade inte köpa Wästgötarnas vårvete eftersom jag inte riktigt visste vad det var, det stod ingen bra info på paketen och jag har inte läst om det tidigare. Har nog blivit lite feg efter allt hemskbakat i det här köket.
 
Sv: Att baka bröd ...

Vad jag ville veta, för att förtydliga det hela, var om det var skillnad på att använda vetemjöl special och vetemjöl special ekologisk.

Det kan alldeles bero på vilket mjöl du frågar om. Pratar vi kungsörnens eller icas eget pratar vi typ mest bara olika mängd askorbinsyra.
 
Sv: Att baka bröd ...

Icas var det visst.

Men när det är slut ska det testas annat. Jag är allt lite osams med det där mjölet jag.
 
Sv: Att baka bröd ...

Ja det är jag med. Jag har sagt upp kontakten med det mjölet för all framtid. ;)

Snyft.

Vad skönt att det inte bara är jag då.;)

Men nu är det eländet slut, jag kunde inte bara slänga det så jag slängde i det i brödet idag. Vettifan hur det här ska gå, surdegen och jag är heller inte sams men det jäser ändå fortare än vad jag trodde och strax ska min häxblandning in i ugnen. *nervös*

Vad jag hade i?

Utgick från Martin Johanssons sportlimpa men så hade jag ju inte riktigt rätt ingredienser hemma så det blev förutom rågmjöl, vetemjöl special-sista slatten, vårvete, rågsikt, rågflingor, fiberhavregryn även lite pumpakärnor för linfrön hade jag visst inga och ingen honung heller, fick bli socker. Och så lite salt och fänkålsfrön. Den som lever får se.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Är det förresten någon som bakar på levain här?

Jag har aldrig testat det men flera recept, bl a vetebullar, i Martins bok ska bakas på det. Kan man inte baka vetebullar på vanlig vetesurdeg?


(Och här kommer jag upp i 10 000 inlägg. :D )
 
Sv: Att baka bröd ...

Förresten, jag försökte utröna vad han menade med flytande surdeg. Tar jag alltså surdegen direkt från kylen, man gör inte en sk fördeg kvällen innan som får bubbla upp då?
 
Sv: Att baka bröd ...

Förresten, jag försökte utröna vad han menade med flytande surdeg. Tar jag alltså surdegen direkt från kylen, man gör inte en sk fördeg kvällen innan som får bubbla upp då?

Nope, ingen fördeg. Bara aktiv grund. Fast jag ställer ut det i rumstemperatur någon timme innan jag drag igång.
 
Sv: Att baka bröd ...

Hilfe ...

Jag bakar lussebullar på surdeg. För det första så läser jag ju inte receptet så noga och slänger i saffranet i fördegen, ( det skulle ligga och gotta sig i rom egentligen), och sen så gör jag som jag vill som vanligt. Skiter i det, tar lite sånt istället och tjosan.

Bakade lussebullar enligt Bukes recept i veckan och det blev kanonbra. Nu blev jag sugen på att testa på surdeg. Återkommer, om jag överlever och inte fått psykbryt, med ev resultat.


Edit: Jag tror att Wästgötarnas ekologiska lantvete och jag kan bli en god vänskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Oj ...

Vi snackar seg deg. Jag fick för mig att baka ut rågfördegen med och "hällde" över saffransdegen i en annan bunke. Stod med degblandar bunken ca 60-70 som ovanför den andra bunken och degen rann ut som ett långt rep. Alltså, den hängde ihop från den ena bunken till den andra, så sammanhängande var den. Och ändå är den rätt lös. Det här är ju fantastiskt spännande! Jag vill baka hela dagen!
 
Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Jag behöver recept på matbröd som går att baka utan maskiner, och som är enkla (utan en massa olika ingredienser) och goda. Jag vill så mycket som möjligt gå ifrån att köpa bröd i affären, men det känns så komplicerat att "ta steget" till att baka eget. Speciellt som jag måste göra allt för hand. Min mamma har köksassistent, och jag får gärna baka där, men det hade varit enklare att kunna baka hemma också om jag känner för det. Jag har, hittills, inte varit mycket för bakpulverbröd, men om någon har något riktigt bra recept är jag villig att prova det också. Det är ju inget man behöver knåda och jäsa, så enklare är det ju... Men jag upplever det som väl kompakt och tungt, och mer som kaka än bröd.

Någon som har recept, tips och råd:)? Jag är väldigt van vid att baka, men det är kakor, tårtor, etc som jag brukar hålla mig till, så bröd är jag smått nybörjare på...
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Hade vi inte en tråd om detta för ett tag sedan?
Jag bakar mitt eget bröd. Mest för att det bröd jag vill äta inte finns i affären.

Utgår man från grunderna är det enkelt. Till ett paket jäst behöver du 5 dl degvätska. Degvätska kan vara vatten, mjölk, juice, och blandingar med fil och annat.
5 dl vätska behöver runt 13 dl mjöl.

Sedan är det bara att experimentera. Olika mjölsorter, nötter, linfrö, solrosfrön, pumpafrön, sesamfrön etc etc.

Mitt standardbröd är en liter vatten med eventuella creme fraicherester eller fil. En fjärdedel grahamsmöl, en fjärdedel rågmjöl och en halva vetemjöl. Lite nötter, lite frön, kanske riven morot.

Våga experimentera. Du hittar dina favoriter.
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Hade vi inte en tråd om detta för ett tag sedan?
Jag bakar mitt eget bröd. Mest för att det bröd jag vill äta inte finns i affären.

Utgår man från grunderna är det enkelt. Till ett paket jäst behöver du 5 dl degvätska. Degvätska kan vara vatten, mjölk, juice, och blandingar med fil och annat.
5 dl vätska behöver runt 13 dl mjöl.

Sedan är det bara att experimentera. Olika mjölsorter, nötter, linfrö, solrosfrön, pumpafrön, sesamfrön etc etc.

Mitt standardbröd är en liter vatten med eventuella creme fraicherester eller fil. En fjärdedel grahamsmöl, en fjärdedel rågmjöl och en halva vetemjöl. Lite nötter, lite frön, kanske riven morot.

Våga experimentera. Du hittar dina favoriter.

Sanning med modifikation, jag använder 25g jäst till 7,5dl degvätska med mitt eget recept. Det ger 5 rejäla limpor på 1pkt jäst.
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Jag gör Pruttbullar, gott och enkelt. Tror receptet finns i trådlänken du fick:)
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Sätt ugnen på 100 grader

1 liter filmjölk
2 liter rågsikt
2 msk brödkrydda
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
3 dl sirap ju mörkare desto mer smak på brödet.

Blanda ihop allt i en stor bunke, du kan använda elvispen om du har en sådan annars en stor träsked men det blir lite tyngre.

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och bred ut smeten, jämna ut den lite men resten sköter den själv i ugnen.

Grädda 45 minuter på 100 grader därefter höjer du tempen till 175 grader och gräddar i ytterligare 45 minuter.

Ta ut pannan, låt svalna lite och lägg sedan brödet på ett galler under en bakduk. När den kallnat kan du dela brödet i 4 delar, sedan skär man skivor av den och äter. Du har således 4 brödbitar som ger rätt många skivor var. Frys resten, enkel att ta ut och förbaskad god att äta.
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Sanning med modifikation, jag använder 25g jäst till 7,5dl degvätska med mitt eget recept. Det ger 5 rejäla limpor på 1pkt jäst.

självklart. Men grunden är den jag angav.
Sedan kan man förstås trixa med jästider, temperatur, ingredienser etc etc.

Men kollar du standardrecept för bröd och bullar är det 5 dl/50 g. ;)
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
6 005
Senast: SiZo
·
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 889
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp