Bröllopsklädsel som inte är kostym: Inspirationstråd

Återuppväcker tråden inför bröllop nr 2, då jag är supersugen på kavaj i ovan skärning. Om någon vill hjälpa mig leta tar jag gärna emot tips. Ingen prisgräns egentligen. Hellre en miss än inga skott alls! :D
Du sa ”ingen prisgräns” ;)

15569877_29155790_600.jpg


https://www.farfetch.com/ie/shoppin...KWvQtyoPEMtrHdDEhshfWt6BWHpkBtvYaAq9qEALw_wcB
 
Då hade jag gått till en skräddare och fått uppsytt 😃
Problemet är att jag inte hittar någon skräddare som verkar kunna ta ut svängarna mer än vanliga business suits. Förutom den jag länkade i TS men det är för sent för den nu:meh:
Men den kallas "spencer jacket" så även om just denna är dyr, så kan man ju googla alternativ
Vilket jag gjort och får fram mest vintage från Marks & Spencer alternativt historiska kläder för kvinnor:banghead:
 
Problemet är att jag inte hittar någon skräddare som verkar kunna ta ut svängarna mer än vanliga business suits. Förutom den jag länkade i TS men det är för sent för den nu:meh:

Vilket jag gjort och får fram mest vintage från Marks & Spencer alternativt historiska kläder för kvinnor:banghead:
Jag skulle ta en runda på några loppis!
 
För alla som är nyfikna på bröllop ett, så hade jag svarta linne"leggings" med stiliserade tistlar broderade i nederkant, en luftig svart skjorta/tunikagrej med klädda knappar, och bälte över för att ge lite mer form. Tistel fastnålad på bröstet och silversmycken. Plus rosa skor. Blev väldigt fint och avskalat, och väldigt bekvämt och luftigt i värmen!

Visar aldrig bilder på mig själv här men blev himla nöjd faktiskt!

Jag skulle ta en runda på några loppis!
Har gjorts men inga fynd gjorda och tiden rinner ut.
 
Problemet är att jag inte hittar någon skräddare som verkar kunna ta ut svängarna mer än vanliga business suits. Förutom den jag länkade i TS men det är för sent för den nu:meh:

Vilket jag gjort och får fram mest vintage från Marks & Spencer alternativt historiska kläder för kvinnor:banghead:
Min kusin är sömmerska och syr allt man ber henne om.
Hon har gjort kläder till allehanda bröllop av traditionellt slag men också sånt som varit mer som medeltida lajv.
 
För alla som är nyfikna på bröllop ett, så hade jag svarta linne"leggings" med stiliserade tistlar broderade i nederkant, en luftig svart skjorta/tunikagrej med klädda knappar, och bälte över för att ge lite mer form. Tistel fastnålad på bröstet och silversmycken. Plus rosa skor. Blev väldigt fint och avskalat, och väldigt bekvämt och luftigt i värmen!

Visar aldrig bilder på mig själv här men blev himla nöjd faktiskt!


Har gjorts men inga fynd gjorda och tiden rinner ut.
Det där är inte OKEJ!
Klart vi vill se bild. Du kan väl sudda bort dig själv och åtminstone visa klädseln.

Själv hatar jag att lägga ut bild på mig själv så jag tränar i bildtråden här ;)
 
För alla som är nyfikna på bröllop ett, så hade jag svarta linne"leggings" med stiliserade tistlar broderade i nederkant, en luftig svart skjorta/tunikagrej med klädda knappar, och bälte över för att ge lite mer form. Tistel fastnålad på bröstet och silversmycken. Plus rosa skor. Blev väldigt fint och avskalat, och väldigt bekvämt och luftigt i värmen!

Visar aldrig bilder på mig själv här men blev himla nöjd faktiskt!


Har gjorts men inga fynd gjorda och tiden rinner ut.
Din klädsel låter bra - tillräckligt "fin" för mörk kostym eller kanske smoking och egen. Plus med de rosa skorna så att du inte var svart klädd på ett bröllop
 
Min kusin är sömmerska och syr allt man ber henne om.
Hon har gjort kläder till allehanda bröllop av traditionellt slag men också sånt som varit mer som medeltida lajv.
Sömmerska är inte skräddare. Inte för att jag tvivlar på att sömmerskor också kan sy fint men det är annorlunda krav på en fin kostym.

Nåväl, finns en sömmerska jag gått till innan, men då behöver jag ändå leta upp tyg och så ska hon ha tid innan bröllopet. Blir svårt.
Dress code är ett stöd för gästerna, inte värdarnas önskemål. Numera används ju dress code ofta som du försvarar det; dvs närmast som ett sätt att uppfostra sina gäster. Det är ohyfsat, tycker jag.
Precis. Vett och etikett är till för att göra alla bekväma, inte som ett sätt att trycka till folk som gör "fel". Det största etikettsbrottet i min bok är att vara otrevlig och krävande mot sina gäster.
 
Jag hade personligen, om jag fick styla dig utifrån absolut ingen info alls nästan, hämtat lite inspo från cricket/tennis/garden party, fast det verkar inte vara riktigt där du är med dina inspobilder. Typ Lacoste-ads från säg 2000 och polerat det lite samt lägga till en edge t.ex. smalt skärp i lilarosa metallic så att det inte blir lättsmält stekare rakt av. Obs obs rekommenderar inte detta om du är blond, i så fall endast om färgad blond, gärna med lite utväxt.

Av @Nahar s inspo-inlägg att döma låter detta minst sagt väldigt olikt hens stil! :D
 
Aha! Jag trodde det var ett stylingtips
Pja, det var det väl också. Minns inte hur Nahars ursprungliga inlägg löd ordagrant/ vad som var önskvärda svar men det var dit min inspiration tog mig 🤷🏼‍♀️ Sen händer det ju att man gillar saker man inte tänkt sig från början. I kreativ brainstorming tycker jag allt är tillåtet, men du behöver såklart inte hålla med.
 
För alla som är nyfikna på bröllop ett, så hade jag svarta linne"leggings" med stiliserade tistlar broderade i nederkant, en luftig svart skjorta/tunikagrej med klädda knappar, och bälte över för att ge lite mer form. Tistel fastnålad på bröstet och silversmycken. Plus rosa skor. Blev väldigt fint och avskalat, och väldigt bekvämt och luftigt i värmen!

Visar aldrig bilder på mig själv här men blev himla nöjd faktiskt!
Låter fint.
Kan du fota bara plaggen? Jag hade velat se tistlarna.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad står det i invitationen anående dress codel? I min bok respekterar man brudparets önskemål.
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 400
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 769
Senast: Buzzter
·
Äldre Tråd nummer ettusensjuhundrahundrasjuttiotre på temat, jag inser det. Men jag behöver lite inspiration! Jag ska nämligen på bröllop i...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
18 199
Senast: Ceta
·
R
Äldre Grymt självutlämnande tråd men here we go. Ska gå på mitt första bröllop här i sommar och känner bara SUCK och STÖN över detta pga vad i...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
22 444
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp