Bröllopspresentshjälp önskas!

Alexandra_W

Trådstartare
Min bror (33 år) gifter sig i sommar, med sin sambo sedan många år, de har två barn (som om jag inte minns helt galet är 6 och 4 år gamla) tillsammans.

Jag har INGEN aning vad i hela friden jag/vi (går ju att gå ihop några stycken/flera stycken) ska köpa i bröllopspresent - och det har inte utgått minsta lilla officiella önskemål på present heller. Min bror svarade "pengar" som svar när jag frågade :S

Min bror har det mesta han vill ha, det han inte har är långt över budget om vi så skulle gå ihop ett dussin personer ;) Hans huvudintresse är bilar/motorer/liknande. Hans sambo har jag trots alla år inte egentligen fått grepp något som hon är "djupare" intresserad av. De har på rak arm inga gemensamma intressen man kan ge en gåva utifrån.

Det byts i princip inga julklappar och födelsedagspresenter heller, så finns inte mycket facit att gå på ang vad som gått hem eller ej.

Pappa föreslog ett antal set med sängkläder - det röstades ner av mig och mamma då pappa kört med det i ett decennium nu till jul och present.

Mamma föreslog en picknickkorg (med innehåll med) - vilket jag röstade ner då det är en typisk hyllvärmare.

Jag är inne på presentkort på IKEA/motsvarande men är mest fnyst åt då sådant är "tråkigt och fantasilöst" - och ja det är det verkligen, samtidigt så är det åtminstone ingen hyllvärmare och åtminstone i närheten av vad bror uttryckt.

Även blivande brudens mor är helt utan ideer ang passande present - så nu vänder jag mig till er - hjälp! ;)
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Gå ihop och köp någon lite dyrare upplevelse? Antingen en helg på något hotell eller så, eller en aktivitet typ ballongflygning? Det är ju sånt man sällan unnar sig själv, och om någon av er i familjen dessutom ställer upp som barnvakter borde det väl vara uppskattat?

En upplevelse som tex ballongflygning går ju dessutom att kombinera med en picknickkorg ;)
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Ingen av dem skulle uppskatta t ex ballongflyg/liknande.

Hotellnatt hade fungerat skitbra om det inte varit att de fått ett antal sådana närmsta halvåret redan.. (Min pappa har en uppsjö frinätter på hotell och delar frikostigt med sig). Så även om man naturligtvis inte ger bort en frinatt då utan en betalt natt (och gärna med finare middag till etc) så är det något de gjort flera gånger närmast bakåt i tiden - och med tanke på hur många fler gånger de skulle kunnat ha tagit en hotellnatt någonstans utan att gjort det så antar jag det inte är det mest lockande heller? (De har inga problem med barnvakt).
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Jag tycker inte alls att IKEA-presentkort är tråkigt! Jag hade blivit jätteglad för det, för där finns väl alltid något man behöver. Hellre det än att få en massa prylar som man inte har nytta av, eller inte vill ha, just då.
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Aha - så trist. Det gör ju presentletande ännu svårare! Men presentkort är väl en bra lösning, det är fortfarande en present men så nära din brors önskning som möjligt ;) Finns ju fler ställen än Ikea som dina föräldrar kanske tycker är en bättre idé?
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Jag ser ju likadant på presentkort - hellre något mottagaren får användning för än hyllvärmare. Och om jag ska se till mig själv (som hästägare finns det ju alltid ekonomiska hål att fylla) så tar jag hellre given summa på ett presentkort än en sak för samma summa som jag egentligen inte behöver, ÄVEN om saken är jättefin och inte blir en hyllvärmare.

Men mina föräldrar är närmast rabiat anti presentkort, även till julklapp och present. Tror det sitter i att exakt summa syns (vad nu DET spelar för roll, jag vet precis vad lampan jag fick i födelsedagspresent kostade - jag hade tittat på den i affären men avstått köp för jag ansåg den för dyr, och om jag så INTE hade sett lampan innan så ville jag ta reda på vad den kostade hade jag ju kunnat googla) och att de tycker det är just tråkigt och fantasilöst. Så vilket ställe det är på spelar ingen roll tyvärr.

Jag ska fortsätta lobba för presentkort, men om jag misslyckas så - måste ju försöka hitta på något alternativ.
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Du nekar visserligen hotellövernattning och ballongfärd i inlägget, men det finns ju så mycket mer inom "äventyr" på presentkort. Whiskeyprovning, chokladprovning,ölprovning, turridning på häst, dykning mm. Går det inte hitta något de skulle vara intresserade av?
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Om de är intresserade av god mat så gå ihop och köp ett presentkort på t.ex. en kock som kommer hem och lagar en gourmetmiddag åt dem och deras gäster vid något tillfälle de väljer eller t.ex. aktiv matlagning där de får laga en gourmetmiddag ihop med en professionell kock. Finns en hel del olika företag som har sånt. Finns t.ex. följande:

http://www.rentachef.nu/startsidan.shtml
http://homestylecatering.se/Hyr-en-kock/

Finns säkert en hel del andra företag också som erbjuder sånt här. Tänker att detta är lite annorlunda än att ge bort en fin middag på restaurang eller hotellnatt eller liknande.
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Du nekar visserligen hotellövernattning och ballongfärd i inlägget, men det finns ju så mycket mer inom "äventyr" på presentkort. Whiskeyprovning, chokladprovning,ölprovning, turridning på häst, dykning mm. Går det inte hitta något de skulle vara intresserade av?

Nä, inte om man inte ska skicka dem åt varsitt håll så att säga och det känns lite fel i just bröllopspresent som ju ska vara till dem just som par, tillsammans. Men annars hittar jag i princip inget - tyvärr.

Jag har kollat typ hela liveit, och "närkontakt delfin" skulle kunnat funka - om det inte var för att det har stängt ända till hösten och man dessutom måste boka sjukt långt innan (dessutom får man inte längre simma med delfinerna).

Så jag börjar bli desperat..
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

ett riktigt snyggt tårtset, tårtspade, kniv och skedar tycker jag är en bra bröllopspresent...

MMBetsybabe
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Om de är intresserade av god mat så gå ihop och köp ett presentkort på t.ex. en kock som kommer hem och lagar en gourmetmiddag åt dem och deras gäster vid något tillfälle de väljer eller t.ex. aktiv matlagning där de får laga en gourmetmiddag ihop med en professionell kock. Finns en hel del olika företag som har sånt. Finns t.ex. följande:

http://www.rentachef.nu/startsidan.shtml
http://homestylecatering.se/Hyr-en-kock/

Finns säkert en hel del andra företag också som erbjuder sånt här. Tänker att detta är lite annorlunda än att ge bort en fin middag på restaurang eller hotellnatt eller liknande.

Helt ointressant för min bror tyvärr.
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

ett riktigt snyggt tårtset, tårtspade, kniv och skedar tycker jag är en bra bröllopspresent...

MMBetsybabe

Fast blir inte det också gärna en hyllvärmare - och dessutom mest riktad till henne? (Ärligt menad fråga, jag tänkte på hur många gånger min egen tårtspade är använd - men jag kanske äter osedvanligt lite tårta?)
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Har de trädgård? Isåfall kanske ett träd skulle kunna vara något...eller en fin klätterros med medföljande spaljé.

Anlita en konstnär att måla ett porträtt av familjen?
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Ja de har trädgård, en i grunden superfin med massor med fruktträd, syrener osv - som min bror massakerat med sin grävmaskin. Så ett fruktträd kanske vore något, kan ju vara roligt för barnen att se det växa upp med, vattna det och så. Ska absolut kolla av den iden med övriga, och för den delen ha det som "nu skiter jag i er och ger en EGEN present-alternativ" med =)

Blommor är bror helt ointresserad av - och med tanke på hur rabatterna ser ut misstänker jag att hon inte är så jätteroad heller (och jag klandrar henne inte ;))
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Med tanke på dina svar, så låter det som att inget duger. Hm, något måste de väl ha gemensamt mer än barnen? Är de intresserade av heminredning, fint porslin, trädgård, pubkvällar, upplevelser, semestrar, utflykter, familjegrejer?

Något gillar de väl tillsammans? Ge oss någon hint om något, så är det lite lättare att ge tips på vad som kan tänkas..
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Om nu träd inte skulle duga för resten av familjen så kanske två biljetter till något evenemang vore något? Standup, teater, show, konsert... finns ju mängder att välja på i den kategorin!
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Liveit är ju inte den enda boxgrejen som finns. Smartbox till exempel så köper man en upplevelse men mottagaren får själv välja specificerat. Vi gav bort middag för två till svärmor och då fanns det typ 40 olika restauranger i olika städer att välja på. Du kan kolla hemsidan, de säljs bla på Akademibokhandeln.

Ska du köpa ett fruktträd så rekommenderar jag Funbo plantskola! Duktig personal och stort utbud :)
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Med tanke på dina svar, så låter det som att inget duger. Hm, något måste de väl ha gemensamt mer än barnen? Är de intresserade av heminredning, fint porslin, trädgård, pubkvällar, upplevelser, semestrar, utflykter, familjegrejer?

Något gillar de väl tillsammans? Ge oss någon hint om något, så är det lite lättare att ge tips på vad som kan tänkas..

Seriöst så varken jag, mamma eller pappa kommer på ett enda gemensamt intresse de har. Seriöst alltså - det är ett mysterium hur de hållit ihop så länge och tycks lyckliga ;) Skämt åsido - jag har sällan sett två människor så fullt ut acceptera varandra och varandras olikheter etc.

Det de gör tillsammans är i 99 fall av 100 kopplat till barnen. I övrigt så bror han jobbar och jobbar ännu mer, pysslar med sina bilar, sin fyrhjuling och sin grävsmaskin osv, och hon umgås med andra mammor, läser (nej hon vill inte ha mer böcker) och umgås med väninnor, shoppar, fikar etc. Har även en nära och tät kontakt med sin familj (som är stor). Men mest blir det saker kring barnen.

Bror är helt ointresserad av fina middagar osv - han äter inte ens annat än oxfile när han äter a la carte - och då peta han bort grönsakerna ;) Bror är även helt ointresserad av trädgård osv. Han gillar fiske dock. Det gör inte hon. Hon gillar nog däremot att pynta hemma.

De har en hund, eller han har en hund egentligen som hon efter många års övertalning gick med på att skaffa ;) Hon tycker inte alls illa om hunden eller något men hon är eg inte intresserad. De har även en shetlandsponny för barnens skull (och hennes lillasyster har sin häst på gården med) - men det är egentligen samma sak där, hon är inte intresserad av den eg men accepterar det och tycker det är jättebra för barnen. Han är inte hyperintresserad av hästar men betydligt mer än hon - och han har dragit timmer och grejer med shettisen =) (Vi växte ju upp med ponnyer)

Det är verkligen SKITSVÅRT. Hon känns extra svår då jag som sagt inte kunnat upptäcka något hon egentligen brinner för eller något specialintresse. Det kanske hon HAR - men hon har dolt det mycket väl i så fall. Inte ens hennes mamma kommer på någon bra presentide (och familjen är mycket tight).
 
Sv: Bröllopspresentshjälp önskas!

Tillägger - ang "inget duger" så DE skulle tacka snällt oavsett vad de fick, och knappast i smyg vara missnöjda eller så heller. De förväntar sig ju liksom inget ;) Men jag (och resten) vill ju så klart det ska vara en bra bröllopspresent som de glädjs åt/som kommer till användning/motsv.

Och än tycks bara presentkort fylla det - men där kämpar jag i motvind som sagt...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Äldre Är jag en jättehemsk och otacksam människa om jag blir irriterad på att barnen alltid bara får saker av sin mormor i present som går...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 931
Senast: Lipperta
·
Relationer Hej allihop! Behöver era historier och tankar kring separation eftersom jag uppenbarligen har stora svårigheter att gå vidare. För att...
Svar
2
· Visningar
1 442
Senast: alazzi
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 690
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp