Broholmer? (utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Helt utanför ämnet men @Milosari , vad betyder bakbeskrivit?
Jag går bredvid och beskriver samtidigt som en officiell beskrivare. Jättenyttigt eftersom vi pratar och motiverar vår bedömning för varandra. Jag tror man måste göra det ganska mycket i början för att inte skaffa sig en egen bedömningsstil, men även de andra mer erfarna beskrivarna har uppskattat att ha någon att bolla tankar med.
 
Jag går bredvid och beskriver samtidigt som en officiell beskrivare. Jättenyttigt eftersom vi pratar och motiverar vår bedömning för varandra. Jag tror man måste göra det ganska mycket i början för att inte skaffa sig en egen bedömningsstil, men även de andra mer erfarna beskrivarna har uppskattat att ha någon att bolla tankar med.
Tack för förklaringen!
 
Nu alla! Jag blev medlem i Broholmer föreningen och anmälde mig till deras egna valplista där man får ett mail när det finns planerade parningar
Idag fick jag första mailet att en uppfödare har en planerad parning på g och gick in och kollade lite på tiken.
Men kan någon förklara för mig hur fasen man läser ett MH? Är det alltid dåligt med en 1a resp 5a? Alltså att det är antingen för lite respons vs för mycket respons? Eller beror det på vilken punkt det gäller?
 
Nu alla! Jag blev medlem i Broholmer föreningen och anmälde mig till deras egna valplista där man får ett mail när det finns planerade parningar
Idag fick jag första mailet att en uppfödare har en planerad parning på g och gick in och kollade lite på tiken.
Men kan någon förklara för mig hur fasen man läser ett MH? Är det alltid dåligt med en 1a resp 5a? Alltså att det är antingen för lite respons vs för mycket respons? Eller beror det på vilken punkt det gäller?
Nej det är inte alltid dåligt.
Kvarvarande rädsla och intresse är inte 1 dåligt, elle på skott.
Generellt betyder bara 1 lite reaktion 5 mycket reaktion.
Vad som är önskvärt beror på ras och moment.
På den sociala biten brukar dock både 5 och 1 vara dåligt eftersom det antingen är en hund som inte låter sig hanteras eller en hund som är överdriven i hälsningen (iom att det ofta beror på osäkerhet)
 
Nu alla! Jag blev medlem i Broholmer föreningen och anmälde mig till deras egna valplista där man får ett mail när det finns planerade parningar
Idag fick jag första mailet att en uppfödare har en planerad parning på g och gick in och kollade lite på tiken.
Men kan någon förklara för mig hur fasen man läser ett MH? Är det alltid dåligt med en 1a resp 5a? Alltså att det är antingen för lite respons vs för mycket respons? Eller beror det på vilken punkt det gäller?

Det beror på vilket punkt/moment det gäller och även hur rasens ideal ser ut :) . Ex så bör en bruksras och en sällskapsras ha rätt olika ideal-MH, eftersom det är olika egenskaper som önskas hos hundarna. Sen så givetvis individuellt kan de ha rätt lika MH beroende på hur individen är, men man bör inte sträva efter att de ska vara lika om man tittar rasmässigt

Vissa punkter önskar man dock generellt lågt på oavsett ras och användningsområdenär det gäller avelsdjur, t.ex kvarstående rädslor och skott. Detta för att rädslor överlag har hög nedärvbarhet.
 
Nu alla! Jag blev medlem i Broholmer föreningen och anmälde mig till deras egna valplista där man får ett mail när det finns planerade parningar
Idag fick jag första mailet att en uppfödare har en planerad parning på g och gick in och kollade lite på tiken.
Men kan någon förklara för mig hur fasen man läser ett MH? Är det alltid dåligt med en 1a resp 5a? Alltså att det är antingen för lite respons vs för mycket respons? Eller beror det på vilken punkt det gäller?
Det beror på vilken punkt det är, och vilken ras det är, vad som är önskvärt. Skott vill man ju ha så liten reaktion som möjligt på. Sen kan man ju tycka olika om hur mycket eller lite kamp man vill ha t ex. Det viktigaste med Broholmer, tycker jag, är att de har låga siffror på kvarstående rädslor. Det är en stor hund, och det finns ju tyvärr en hel del rädslor i rasen.
 
Var kan man hitta spindeldiagrammet? Misstänker att det är lättast att jämföra med ”hur den ska vara” där? Eller Måste man sitta vid en dator för det?
 
Var kan man hitta spindeldiagrammet? Misstänker att det är lättast att jämföra med ”hur den ska vara” där? Eller Måste man sitta vid en dator för det?
Spindeldiagram är svårare att tolka än siffror. Det finns ett facit till siffrorna som används för att beskriva det hunden gör i de olika momenten. Fråga rasklubben vad de anser vara idealt. En hund som är totalt orädd och jättenyfiken kanske inte heller är en enkel hund, det ska man också vara medveten om. Visar den undvikande beteende långt efteråt är det dock ett sämre alternativ. Saknar den nyfikenhet är den svär att motivera osv.
 
Vad tycker ni om detta? Jag har ju en känsla men tänkte kolla med er som kan vad ni känner om detta:
 

Bifogade filer

  • 72394307-A794-40BC-8E87-043322255357.png
    72394307-A794-40BC-8E87-043322255357.png
    18,3 KB · Visningar: 68
Vad tycker ni om detta? Jag har ju en känsla men tänkte kolla med er som kan vad ni känner om detta:
I mina ögon ser den väl rätt trevlig ut som sällskapshund.
Det enda jag funderar på är om den bygger på sig så att den inte vill leka mer sen.

Sen vill ju jag ha en hund som går ut på avståndsleken men vet inte om det är något man vill ha hos Broholmer.
Men det kan ju visa lite brister i mod eller annat att den inte alls går dit.
 
Det man generellt kan se som gemensamt på broholmare är att de inte har något matintresse, alls.. :angel: och lekintresset brukar inte heller vara högt.
Det jag tycker att du ska göra är att jämföra de olika individerna med varandra och se om hunden tex avviker på tex skott eller överraskande moment.
Skicka pm om du vill!
 
Då är det lite samma som jag kände då. Bobber som jag hade innan hde nog fått rätt så samma siffror på leken. Draglekar var det värsta han visste så han släppte direkt när det blev motstånd men han busade gärna rundor på annat sätt.

@Sofie.S jag skickar pm!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp